AutoRai
5-9-2002
De C-Airdream, met Citroën in hoger sferen
Met de introductie van de C-Airdream, een concept van een 2+2-coupé,
heeft Citroën een uitstekende mogelijkheid om zijn nieuwe visie op
stilistische vormgeving te presenteren.
Vloeiende lijnen, zuivere maatvoering, elegante materialen en een
speelse werking van het licht in het interieur zijn samengevoegd tot
één geheel. Het resultaat is een onweerstaanbare, uitnodigende auto,
de visie van Citroën op een coupé uit het haut de gamme.
Met zijn mooie, rijzige bouw en zijn ranke, vloeiende lijnen die harmonie en kracht uitstralen, toont de C-Airdream hoe een luxueuze coupé er in de visie van Citroën uit behoort te zien.
De nieuwe kijk van Citroën op de esthetische waarden is ook terug te vinden in het design van het sfeervolle interieur van deze coupé. De sierlijke vormen en contrasterende kleuren, de rijke materialen en spelingen van het licht gaan vloeiend in elkaar over, wat het tot een genot maakt om in de C-Airdream plaats te nemen.
De C-Airdream slaat met zijn geavanceerde elektrische bedieningssystemen ook in technologisch opzicht een nieuwe weg in.
Een coupé met karakter
Het ontwerp van de C-Airdream dankt zijn kracht aan zijn ranke,
rijzige silhouet dat een grote wielbasis en overhang aan de voorzijde
combineert met een korte overhang achter én aan het bijzondere design
dat symbool staat voor dynamiek en elegantie.
De voorzijde van de coupé valt op door de kracht die ervan afstraalt.
De slank gevormde koplampen met daartussen de grille met zijn twee
chevrons, passen volmaakt bij de strakke motorkap. De zorg die is
besteed aan de details, zoals het ontwerp van de velgen, maakt van
deze coupé een snelle, elegante auto van grote klasse.
De C-Airdream heeft een goed doordachte en optimaal aërodynamische vorm. De naar achteren spits toelopende lijnen geven de auto een idee van snelheid en souplesse, wat blijk geeft van een andere relatie met de weg en nieuwe emoties. De iets naar achteren toe gebogen lijn en de separate spatborden suggereren stabiliteit en een goed weggedrag.
De spannende lijn van de motorkap zet zich voort in een grote, sterk hellende voorruit die vloeiend overgaat in het geheel glazen dak. Door het vele glas hebben de inzittenden een maximaal zicht rondom. Het enorme gevoel van ruimte en vrijheid is daarmee uniek voor een coupé.
Het dak eindigt verrassend en gaat markant over in de achterruit, die
volmaakt past bij de geometrische vorm van de achterlichten en de
vloeiende lijn van de coupé.
Overmand door emoties
Wie in de auto stapt, ervaart meteen dat de C-Airdream een zeer
bijzondere auto is. De sfeer die het smaakvolle interieur uitstraalt
speelt dan ook een belangrijke rol en is bepalend voor de actuele
visie op comfort en welbehagen aan boord.
Direct bij het openen van het portier worden de spelingen van het
licht zichtbaar. Deze mengen zich op intieme wijze met de bewegingen
van de passagiers, waardoor het sfeervolle interieur tot leven lijkt
te komen. De gebruikte materialen zijn warm en stralen rust en kalmte
uit. Ze komen prachtig tot uitdrukking in het licht dat heen en weer
lijkt te golven tussen de portieren, de stoelen, de middenconsole en
het dashboard. Het panoramische glazen dak laat een diffuus licht door
dat de niet direct zichtbare delen van het interieur een warme gloed
bezorgt.
De middenconsole met zijn eerlijke vorm en rank design draagt ook bij
aan de sfeer van het interieur. Er blijft veel ruimte vrij voor de
inzittenden. Aan weerszijden van de console bevinden zich de twee
stoelen. Met hun moiré, satijnachtige bekleding, harmoniëren deze
perfect met de binnenruimte, die bekleed is met donkergekleurd,
glanzend en mat leder. Achterin bevinden zich twee neerklapbare
stoelen. In neergeklapte toestand ontstaat een forse bagageruimte. Dit
alles maakt de C-Airdream tot een veelzijdige auto die tevens bestemd
is voor de echte levensgenieter.
Het instrumentenpaneel met zijn toerenteller en snelheidsmeter vormen
een perfecte eenheid met het dashboard. Het zit, optimaal afleesbaar,
net iets boven het midden van het origineel gevormde stuurwiel dat in
het midden open is. Middenin het dashboard is een display voor het
navigatie- en informatiesysteem dat eenvoudig kan worden bediend met
een muis die is ingebouwd in het uiteinde van de brede middenarmsteun.
Dankzij de innovatieve instelmogelijkheden kan de bestuurder zijn
zitpositie ideaal op maat afstellen. De beenruimte voor de
achterpassagiers verandert niet, aangezien het geheel van stuurwiel,
bijbehorende schakelaars en instrumentenpaneel elektrisch kan worden
verplaatst om de bestuurder altijd een optimale zitpositie te laten
vinden.
De bestuurdersplaats van de C-Airdream is inventief ontworpen en maakt
gebruik van de 'drive-by-wire'-techniek. Alle besturingsfuncties zijn
onder handbereik in het stuurwiel aangebracht zodat de bestuurder geen
onnodige handelingen hoeft uit te voeren en optimaal van het rijden
kan genieten.
Citroën maakt altijd gebruik van de nieuwste technologie
Na de introductie van de concept car C-Crosser heeft Citroën zijn
research naar de 'drive by wire'-techniek voortgezet. Het heeft
daarbij een nieuwe weg ingeslagen met het doel alle stuur- en
remfuncties elektrisch aan te sturen.
Een nieuwe visie op het leven aan boord: een bestuurdersplaats met
elektronische bediening
Bij de C-Airdream worden alle dynamische functies van de auto
elektronisch gecontroleerd. De auto kan daardoor heel anders worden
ingericht en er kunnen vernieuwende besturings-systemen worden
toegepast die grote vrijheden geven aan de locatie van het stuurwiel
en de bedieningsfuncties.
Door de 'drive by wire'-techniek zijn zowel de bestuurder als de
passagiers verzekerd van comfort en gemak. De afwezigheid van pedalen
geeft extra ruimte, die ten goede komt aan de inrichting van de
binnenruimte én aan de veiligheid. Door het ontbreken van mechanische
elementen zoals de stuurkolom en de pedalen, is het risico van
verwondingen bij aanrijdingen sterk verminderd. Ten slotte is de
bedieningssnelheid vergroot doordat er aansturing plaatsvindt vanaf
het stuurwiel. Met name bij plotseling remmen wordt kostbare tijdwinst
geboekt omdat geen tijd wordt verloren met de voet van gas- naar
rempedaal te verplaatsen. Naast de gewone functies, zijn ook de rem-,
gas- en schakelfunctie in de besturingseenheid van de C-Airdream onder
handbereik aangebracht. De stuurfunctie is beveiligd via een
elektrisch systeem dat de besturingselektronica met diverse sensoren
in contact brengt. Door met de duimen op flippers aan de binnenzijde
van het stuur te drukken, gaat de auto sneller. Door met de handen op
de achterzijde van het stuurwiel te drukken, wordt het remsysteem
geactiveerd. Het schakelen gebeurt met drukknoppen die ook aan de
binnenzijde van het stuurwiel, ter hoogte van de wijsvingers, zitten.
Alle knoppen en schakelaars zijn ergonomisch ontworpen zodat de
bestuurder al snel gewend zal zijn aan deze wijze van aansturen.
Elektrische besturing met variabele overbrengingsverhouding
De geheel geïntegreerde elektronische aansturing maakt het mogelijk de
overbrengings-verhouding tussen stuur- en wieluitslag variabel te
maken zodat deze zich automatisch kan aanpassen aan de
gebruiksomstandigheden. De overbrenging hangt af van de snelheid van
de auto en de mate van grip op de weg. Deze functie is bijzonder
handig bij het inparkeren. Daarbij wordt de overbrenging heel direct:
een halve omwenteling van het stuurwiel is voldoende om de wielen van
uiterst links naar uiterst rechts te draaien terwijl dat normaliter
drie omwentelingen vergt. Bij hogere snelheden zorgt deze functie voor
een overbrengings-verhouding die een grote stuurprecisie en perfecte
controle van de auto garandeert.
Toename van de veiligheid dankzij elektrisch remsysteem
De elektronische aansturing van het remsysteem zorgt voor een real
time-controle over de druk die wordt uitgeoefend op iedere remschijf.
Het systeem maakt het mogelijk om op elk moment de totale
remcapaciteit van ieder wiel optimaal te benutten, ook in situaties
dat het contact met de weg verminderd is.
Een elektronische architectuur die alle systemen met elkaar verbindt
Een computermodule heeft de supervisie over alle dynamische functies
van de auto en analyseert gegevens die het van de sensoren ontvangt.
Continu wordt per element beslist welke functies geactiveerd moeten
worden. Zo wordt bij asymmetrisch remmen het spoor van de auto
automatisch gecorrigeerd en zorgt de module ervoor dat de bestuurder
steeds volledig geïnformeerd blijft.
Citroën toont met deze vindingen zijn actuele visie op de dynamische
functies van een auto. Dankzij de permanente elektronische controle is
dit systeem veiliger dan conventionele systemen.
Om deze elektronische architectuur mogelijk te maken, heeft men een
elektrisch systeem ontworpen dat op twee boordspanningen werkt (14 V
en 42 V).
Mechanische systemen die hun waarde hebben bewezen
In de C-Airdream zit een 3.0i V6-motor die een maximaal vermogen
levert van 150 kW (210 pk) bij 6.000 tpm. Deze motor is gekoppeld aan
een auto-adaptieve automatische versnellingsbak met een sequentiële
bediening vanaf het stuurwiel.
Het hydraulische Hydractive III-veersysteem maakt uiteraard ook deel
uit van de mechanische systemen. Deze vering staat garant voor comfort
en een uitstekend weggedrag. De vering kan, afhankelijk van de
gewenste rijstijl en de ondergrond, op twee standen worden gezet,
comfortabel of dynamisch.
Aërodynamische vormgeving
Ten slotte is er veel onderzoek gedaan naar de aërodynamische
eigenschappen van de auto. Dit heeft geresulteerd in een cw-waarde van
0,28 (scw = 0,58 m2), hetgeen borg staat voor een stille auto die
zuinig is in het gebruik en dus weinig schadelijke gassen uitstoot.