Ministerie van Verkeer en Waterstaat

5 september 2002

Geluidsbakens helpen bij tunnelveiligheid

Geluidsbakens kunnen van groot nut zijn bij het ontruimen van verkeerstunnels tijdens incidenten. Dat blijkt uit de resultaten van brand- en gedragsproeven in de Tweede Beneluxtunnel, die het ministerie van Verkeer en Waterstaat vandaag heeft gepresenteerd. Met name bij rookvorming kan een duidelijk geluidssignaal richting geven aan vluchtende mensen. Wanneer een dergelijk geluidsbaken een duidelijk en helder signaal afgeeft, kan dit bijdragen aan de tunnelveiligheid. Tijdens de proeven is niet alleen onderzoek gedaan naar technische aspecten bij een tunnelbrand, maar is ook bekeken hoe automobilisten reageren op een calamiteit in een tunnel. Daaruit blijkt dat zij in geval van brand veelal passief reageren, een onproductieve nieuwsgierigheid aan de dag leggen en aarzelen om de vluchtgang ook daadwerkelijk in te lopen. De proeven zijn uitgevoerd in opdracht van het Steunpunt Tunnelveiligheid van Verkeer en Waterstaat, in nauwe samenwerking met o.a. TNO - Centrum voor Brandveiligheid, Arcadis Infra, Nagtglas Versteeg Inspecties en Strukton Systems en bekend gemaakt tijdens het symposium Safety Proef in Utrecht.

Aan de grootschalige gedragsproeven in de Beneluxtunnel namen circa 700 mensen deel. Allereerst werd via een enquête aan de deelnemers gevraagd als u in de tunnel in een file staat en er staat een tankauto in brand, wat dan?. Daarna reden automobilisten de tunnel in tot een gesimuleerde brand en legden cameras hun reacties vast. Uit een vergelijking van de schriftelijke enquête en de praktijkproeven komt naar voren dat er een groot verschil is tussen woorden en daden. Volgens de enquête zouden de meeste automobilisten via de rijbaan vluchten, terwijl in de gedragsproeven de meeste door de vluchtdeuren naar buiten gaan.

De resultaten van de brandproeven zijn met name technisch van aard. Zo is er meer inzicht gekregen in het tijdsverloop van warmte- en rookverspreiding, waardoor beter ingeschat kan worden hoe snel mensen bij een brand de tunnel kunnen ontvluchten en is er gekeken naar de zichtbaarheid van vluchtwegaanduidingen. Ook is er meer informatie verkregen over de werking van sprinkler- en branddetectiesystemen in een tunnel.

De resultaten worden ter beschikking gesteld aan betrokkenen op het gebied van tunnelveiligheid, zoals brandweer, overheidsdiensten, ingenieursbureaus en nationale en internationale projectorganisaties. Deze instanties kunnen de praktijkervaring gebruiken om weloverwogen keuzes te maken t.a.v. het veiligheidsniveau van tunnels, zoals het al dan niet toepassen van sprinklers of branddetectie, het vergroten van de zichtbaarheid van vluchtwegen en voorlichting aan weggebruikers over de handelwijze tijdens een calamiteit in een tunnel. Ook kunnen de resultaten gebruikt worden als input voor scenario- en risicoanalyses.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat streeft naar een permanente verbetering van de verkeersveiligheid, waarbij risicos niet volledig zijn uit te sluiten, maar wel duidelijk in beeld kunnen en moeten worden gebracht. Zo wordt gewerkt aan een integrale aanpak van veiligheidsproblemen, waarbij maximaal gebruik wordt gemaakt van opgebouwde kennis en ervaring. In het verder verbeteren van risicoanalyses was kennisontwikkeling over brandsituaties in tunnels nodig. Deze kennis is nu duidelijker in kaart gebracht en de uitkomsten worden bij het bouwen en verbouwen van tunnels gebruikt om de veiligheid in tunnels zo goed mogelijk te waarborgen.