Blauw New Media



----------- PERSBERICHT ----------------

Online Shopping Monitor 2002-1

Sterke groei online consumentenbestedingen 1e helft 2002 met 86% naar 445 mln`
groei segment prijskopers

Rotterdam/Leidschendam, 5 september 2002

De markt voor online consumentenbestedingen door Nederlandse Internetters is in de eerste helft 2002 gestegen naar een totale omzet van 445 miljoen, een stijging van 86% ten opzichte van een jaar geleden, Dit blijkt uit de Online Shopping Monitor eerste helft 2002, het onderzoek naar online consumentenbestedingen dat door het Rotterdamse onderzoeksbureau Blauw Research in samenwerking met Thuiswinkel.org ieder half jaar wordt uitgevoerd.

De markt blijft dus sterk groeien; opvallend is dat het groeipercentage weer hoger ligt dan een half jaar geleden (78%), dit in tegenstelling tot de reguliere detailhandelsverkopen waar de omzet met 0,4% is gedaald ten opzichte van een jaar geleden (CBS). Het absolute aandeel van de totale online verkopen in de eerste helft 2002 ten opzichte van de totale Nederlandse detailhandelomzet is echter nog steeds fractioneel, het percentage stijgt van 0,76% naar 1,2%.

De cijfers komen tot stand in nauwe samenwerking met de 90 leden van de branchevereniging Thuiswinkel.org gekoppeld aan een grootschalig consumentenonderzoek. Thuiswinkel.org vertegenwoordigt zon 70% van de totale thuiswinkelmarkt in Nederland. Door deze vorm van multilevel research wordt de totale online shopping markt op betrouwbare wijze in kaart gebracht.

De groei van de online shopping markt wordt veroorzaakt door enerzijds een stijging van de gemiddelde bestedingen en een groei van het aantal kopers naar 2,25 mln online kopers in de eerste helft van 2002 en anderzijds een groei in grote marktsegmenten zoals reizen, kleding en levensmiddelen. De gemiddelde besteding is met 25% gestegen van 158 naar 198 per online koper, voornamelijk veroorzaakt door meer aankopen in marktsegmenten met een hoge aankoopwaarde zoals reizen en consumentenelektronica/PCs en door een stijging van de frequentie van bestellingen. De online shopper koopt steeds vaker in meer verschillende productsegmenten en geeft dus meer geld uit aan online aankopen.

Met name het aandeel van de groep prijskopers (type koper op zoek naar online prijsvoordeel) is in de afgelopen periode sterk gestegen en bedraagt nu 20% van het totaal aantal kopers. Door hun frequente bestelgedrag en hoge uitgaven draagt deze groep veel meer dan voorheen bij aan de groei in de online shopping markt. De groep first-timers (online kopers die voor het eerst bestellen) is gestegen naar 410.000;
1,5 keer zoveel als een half jaar geleden.


De sterke groei van de markt en de stijgende tevredenheid met het bestel- en e-fulfillmentproces duidt op een betere performance van de e-retailers en verdere volwassenheid van de markt , aldus Frank Sibbel, business unit manager E-media van Blauw Research. Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org: De markt van e-retailers professionaliseert en dit wordt door consumenten beloond. De cijfers zijn een duidelijke weerspiegeling van het toenemende vertrouwen van consumenten in online shopping als volwaardig alternatief kanaal voor het aanschaffen van producten en diensten.

Evenals in voorgaande periode blijkt met name de groei in het online reissegment zeer sterk met een verdubbeling naar een omzet van 185 mln in de eerste helft van dit jaar. Levensmiddelen is veruit het sterkst stijgende segment en draagt bij aan de groei van aantallen kopers en de frequentie.

Opzet Online Shopping Monitor
Online shopping via Internet wordt in dit onderzoek gedefinieerd als consumentenaankopen van produkten/diensten voor privé-doeleinden, waarbij de bestelling van de produkten via Internet (online) heeft plaatsgevonden. Online bestedingen voor zakelijke doeleinden (b-t-b) en het aankopen van aandelen en telebankieren wordt niet tot online shopping gerekend.

De cijfers komen tot stand door middel van het verzamelen van verkoopcijfers in samenwerking met Thuiswinkel.org van een groot aantal online retailers, waaronder: Airmiles, ANWB, Bart Smit, Bol.com, Boeknet, Dixons, Dynabyte, Eurorelais, ECI, Fox Vakanties, Kijkshop, KLM, Megapool, Neckermann, Otto, Shop.nl en Wehkamp.

Door crosschecking via een online en telefonisch consumentenonderzoek (n=1000) vindt kalibratie van de marktcijfers plaats waarmee betrouwbare uitspraken kunnen worden gedaan over de totale online shopping markt. Blauw Research heeft hiermee een unieke en zeer betrouwbare onderzoeksmethodiek ontwikkeld om de online consumentenbestedingen door Nederlandse consumenten inzichtelijk te maken.

In de rapportage Online Shopping Monitor 2002-1 staat meer gedetailleerde informatie over o.a. de ontwikkelingen in de markt, de verschillende marktsegmenten, betaalmethoden, consumentenprofielen en gedrag van online shoppers. Naast deze marktcijfers wordt tevens de Image & Performance (bekendheid, voorkeur en imago) gemeten van de belangrijkste online shops binnen verschillende marktsegmenten.
---

Noot voor de pers:
Voor meer informatie over de Online Shopping Monitor kunt u contact opnemen met Blauw Research, Lasse Bourgonje (010-4000962 of lasseb@blauw.com) of Thuiswinkel.org, Wijnand Jongen, (06-55876968 of wijnandjongen@thuiswinkel.org)

Over Blauw: Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland met 90 medewerkers en een omzet van 7 mln. Euro. Internet staat centraal in de strategie van Blauw, een full-service onderzoekspartner op het gebied van klant- en medewerkerrelaties, corporate image, merk-, en communicatievraagstukken en (nieuwe) media. Blauw is vooral actief in de IT-markt, telecommunicatie, financiële services en e-business.
Disclaimer: "Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Op grond van de informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies." © Blauw Research 2002

Blauw Research
Weena 125
3013 CK ROTTERDAM
T: 010 4000 900
F: 010 4000 901
website: http://www.blauw.com
e-mail: info@blauw.com

Nederlandse Thuiswinkel Organisatie
Postbus 262,
2260 AG LEIDSCHENDAM
T: 070 3270099
F: 070 3200099
Website: http://www.thuiswinkel.org
E-mail: info@thuiswinkel.org


---

Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Lasse Bourgonje
lasseb@blauw.com
0031-10-4000900
Blauw Research BV

Over Blauw: Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland met 90 medewerkers en een omzet van 7 mln. Euro. Internet staat centraal in de strategie van Blauw, een full-service onderzoekspartner op het gebied van klant- en medewerkerrelaties, corporate image, merk-, en communicatievraagstukken en (nieuwe) media. Blauw is vooral actief in de IT-markt, telecommunicatie, financiële services en e-business.

Disclaimer: "Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Op grond van de informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies." © Blauw Research 2002