----------- PERSBERICHT ----------------
Online Shopping Monitor 2002-1
Sterke groei online consumentenbestedingen 1e helft 2002 met 86% naar 445 mln`
groei segment prijskopers
Rotterdam/Leidschendam, 5 september 2002
De markt voor online consumentenbestedingen door Nederlandse
Internetters is in de eerste helft 2002 gestegen naar een totale omzet
van 445 miljoen, een stijging van 86% ten opzichte van een jaar
geleden, Dit blijkt uit de Online Shopping Monitor eerste helft 2002,
het onderzoek naar online consumentenbestedingen dat door het
Rotterdamse onderzoeksbureau Blauw Research in samenwerking met
Thuiswinkel.org ieder half jaar wordt uitgevoerd.
De markt blijft dus sterk groeien; opvallend is dat het groeipercentage weer hoger ligt dan een half jaar geleden (78%), dit in tegenstelling tot de reguliere detailhandelsverkopen waar de omzet met 0,4% is gedaald ten opzichte van een jaar geleden (CBS). Het absolute aandeel van de totale online verkopen in de eerste helft 2002 ten opzichte van de totale Nederlandse detailhandelomzet is echter nog steeds fractioneel, het percentage stijgt van 0,76% naar 1,2%.
De cijfers komen tot stand in nauwe samenwerking met de 90 leden van
de branchevereniging Thuiswinkel.org gekoppeld aan een grootschalig
consumentenonderzoek. Thuiswinkel.org vertegenwoordigt zon 70% van de
totale thuiswinkelmarkt in Nederland. Door deze vorm van multilevel
research wordt de totale online shopping markt op betrouwbare wijze in
kaart gebracht.
De groei van de online shopping markt wordt veroorzaakt door enerzijds
een stijging van de gemiddelde bestedingen en een groei van het aantal
kopers naar 2,25 mln online kopers in de eerste helft van 2002 en
anderzijds een groei in grote marktsegmenten zoals reizen, kleding en
levensmiddelen. De gemiddelde besteding is met 25% gestegen van 158
naar 198 per online koper, voornamelijk veroorzaakt door meer aankopen
in marktsegmenten met een hoge aankoopwaarde zoals reizen en
consumentenelektronica/PCs en door een stijging van de frequentie van
bestellingen. De online shopper koopt steeds vaker in meer
verschillende productsegmenten en geeft dus meer geld uit aan online
aankopen.
Met name het aandeel van de groep prijskopers (type koper op zoek naar
online prijsvoordeel) is in de afgelopen periode sterk gestegen en
bedraagt nu 20% van het totaal aantal kopers. Door hun frequente
bestelgedrag en hoge uitgaven draagt deze groep veel meer dan voorheen
bij aan de groei in de online shopping markt. De groep first-timers
(online kopers die voor het eerst bestellen) is gestegen naar 410.000;
1,5 keer zoveel als een half jaar geleden.
De sterke groei van de markt en de stijgende tevredenheid met het
bestel- en e-fulfillmentproces duidt op een betere performance van de
e-retailers en verdere volwassenheid van de markt , aldus Frank
Sibbel, business unit manager E-media van Blauw Research. Wijnand
Jongen, directeur van Thuiswinkel.org: De markt van e-retailers
professionaliseert en dit wordt door consumenten beloond. De cijfers
zijn een duidelijke weerspiegeling van het toenemende vertrouwen van
consumenten in online shopping als volwaardig alternatief kanaal voor
het aanschaffen van producten en diensten.
Evenals in voorgaande periode blijkt met name de groei in het online
reissegment zeer sterk met een verdubbeling naar een omzet van 185 mln
in de eerste helft van dit jaar. Levensmiddelen is veruit het sterkst
stijgende segment en draagt bij aan de groei van aantallen kopers en
de frequentie.
Opzet Online Shopping Monitor
Online shopping via Internet wordt in dit onderzoek gedefinieerd als
consumentenaankopen van produkten/diensten voor privé-doeleinden,
waarbij de bestelling van de produkten via Internet (online) heeft
plaatsgevonden. Online bestedingen voor zakelijke doeleinden (b-t-b)
en het aankopen van aandelen en telebankieren wordt niet tot online
shopping gerekend.
De cijfers komen tot stand door middel van het verzamelen van
verkoopcijfers in samenwerking met Thuiswinkel.org van een groot
aantal online retailers, waaronder: Airmiles, ANWB, Bart Smit,
Bol.com, Boeknet, Dixons, Dynabyte, Eurorelais, ECI, Fox Vakanties,
Kijkshop, KLM, Megapool, Neckermann, Otto, Shop.nl en Wehkamp.
Door crosschecking via een online en telefonisch consumentenonderzoek
(n=1000) vindt kalibratie van de marktcijfers plaats waarmee
betrouwbare uitspraken kunnen worden gedaan over de totale online
shopping markt. Blauw Research heeft hiermee een unieke en zeer
betrouwbare onderzoeksmethodiek ontwikkeld om de online
consumentenbestedingen door Nederlandse consumenten inzichtelijk te
maken.
In de rapportage Online Shopping Monitor 2002-1 staat meer
gedetailleerde informatie over o.a. de ontwikkelingen in de markt, de
verschillende marktsegmenten, betaalmethoden, consumentenprofielen en
gedrag van online shoppers. Naast deze marktcijfers wordt tevens de
Image & Performance (bekendheid, voorkeur en imago) gemeten van de
belangrijkste online shops binnen verschillende marktsegmenten.
---
Noot voor de pers:
Voor meer informatie over de Online Shopping Monitor kunt u contact
opnemen met Blauw Research, Lasse Bourgonje (010-4000962 of
lasseb@blauw.com) of Thuiswinkel.org, Wijnand Jongen, (06-55876968 of
wijnandjongen@thuiswinkel.org)
Over Blauw: Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in
Nederland met 90 medewerkers en een omzet van 7 mln. Euro. Internet
staat centraal in de strategie van Blauw, een full-service
onderzoekspartner op het gebied van klant- en medewerkerrelaties,
corporate image, merk-, en communicatievraagstukken en (nieuwe) media.
Blauw is vooral actief in de IT-markt, telecommunicatie, financiële
services en e-business.
Disclaimer: "Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele
informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de
informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt of dat
de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Op grond van de
informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder
voorafgaand deskundig advies." © Blauw Research 2002
Blauw Research
Weena 125
3013 CK ROTTERDAM
T: 010 4000 900
F: 010 4000 901
website: http://www.blauw.com
e-mail: info@blauw.com
Nederlandse Thuiswinkel Organisatie
Postbus 262,
2260 AG LEIDSCHENDAM
T: 070 3270099
F: 070 3200099
Website: http://www.thuiswinkel.org
E-mail: info@thuiswinkel.org
---
Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Lasse Bourgonje
lasseb@blauw.com
0031-10-4000900
Blauw Research BV
Over Blauw: Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in
Nederland met 90 medewerkers en een omzet van 7 mln. Euro. Internet
staat centraal in de strategie van Blauw, een full-service
onderzoekspartner op het gebied van klant- en medewerkerrelaties,
corporate image, merk-, en communicatievraagstukken en (nieuwe) media.
Blauw is vooral actief in de IT-markt, telecommunicatie, financiële
services en e-business.
Disclaimer: "Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele
informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de
informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt of dat
de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Op grond van de
informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder
voorafgaand deskundig advies." © Blauw Research 2002