PERSBERICHT
(5 september 2002)
HERSTRUCTURERING DRUKT RESULTAAT VILENZO
positief effect hiervan op langere termijn
Kernpunten: · Netto-omzet: ¤ 86,7 milj. (2001: ¤ 97,0 milj.) · Bedrijfsresultaat: ¤ 5,6 milj. (2001: ¤ 7,5 milj.) · Netto resultaat (vóór afschr. goodwill): ¤ 1,4 milj. (2001: ¤ 3,0 milj.) · Winst per gewoon aandeel (vóór afschr. goodwill): ¤ 0,29 (2001: ¤ 0,69)Resultaten:
Het resultaat van het modeconcern Vilenzo International N.V. over het gehele boekjaar 2002 zal sterk worden beïnvloed door de doorgevoerde strategische herstructurering. Dit betreft:
- de beëindiging van de private label kinderkledingactiviteiten in Nederland;
- de beëindiging van de eigen distributieactiviteiten in Amerika;
- de verkoop van de productie- en verkoopactiviteiten in Pakistan;
- het stopzetten van de productie- en verkoopactiviteiten op Madagaskar. De effecten hiervan ad ¤ 2,7 miljoen zijn reeds in de resultaten over het eerste halfjaar verwerkt. Dit betreft extra voorzieningen op voorraden (zowel private label als annuleringen Amerika orders), koersverliezen als gevolg van weggevallen hedging (US$), afkoop personeel en additionele kortingen voor te late leveringen (Madagaskar).
De netto-omzet over het eerste halfjaar 2002 is gedaald met ¤ 10,3 miljoen tot ¤ 86,7 miljoen (2001: ¤ 97,0 miljoen). Deze omzetdaling van ruim 10% wordt niet alleen veroorzaakt door voornoemde herstructurering, maar ook de huidige marktomstandigheden spelen hierbij een rol, alsmede een verschuiving van omzet naar de tweede jaarhelft. Per saldo houdt Vilenzo rekening met een lichte omzetdaling voor het gehele jaar. Het wegvallen van niet-renderende omzet heeft daarentegen een positief effect gehad op de bruto marge. De bruto marge is over het eerste halfjaar 2002 gestegen naar 47,2% (2001: 38,4%).
Het bedrijfsresultaat is gedaald met ¤ 1,9 miljoen tot ¤ 5,6 miljoen (2001: ¤ 7,5 miljoen). De daling van het bedrijfsresultaat wordt voornamelijk veroorzaakt door de eerder genoemde herstructurering. Het netto resultaat vóór afschrijving goodwill is gedaald met ¤ 1,6 miljoen tot ¤ 1,4 miljoen (2001: ¤ 3,0 miljoen).
Gang van zaken in 2002 en vooruitzichten:
Het positieve effect van de grote acquisities uit 2001 wordt grotendeels teniet gedaan door het incidentele effect van de versnelde herstructurering. Vilenzo heeft in 2002 definitief afscheid genomen van de private label kinderkledingactiviteiten en zal zich, conform haar strategie, verder concentreren op design, marketing en sales.
Vilenzo voelt ook direct de gevolgen van het huidige economische klimaat. Het effect van de invoering van de chartale euro is met name in het tweede kwartaal merkbaar geweest. Het gedaalde vertrouwen, de teruglopende consumentenbestedingen (kleding) en de algehele onzekerheid zullen ook hun weerslag hebben op het resultaat voor de rest van het jaar. Als gevolg hiervan blijft de onderneming terughoudend met betrekking tot de eerder in juli uitgesproken winstverwachting van circa ¤ 8 miljoen. Vilenzo komt in dit stadium dan ook niet met een concreet winstcijfer.
Voor de langere termijn verwacht de onderneming een positief effect van de versnelde strategische herstructurering.
Tilburg, 5 september 2002
VILENZO INTERNATIONAL N.V.
Raad van Bestuur
Voor nadere inlichtingen:
Th.P.J. van Loon R.J.M. van Riel RA
CEO CFO
tel. 013 - 5946800 / www.vilenzo.com
Bijlage 1 bij het persbericht van Vilenzo International N.V. per 5 september 2002
Geconsolideerde balans (x ¤ 1.000)
30 juni 2002 31 december 2001 Activa Immateriële vaste activa 30.028 31.484 Materiële vaste activa 12.056 12.085 Voorraden 53.729 48.126 Vorderingen 31.919 33.093 Liquide middelen 1.600 1.345 Balanstotaal 129.332 126.133 Passiva Eigen vermogen 41.249 41.620 Achtergestelde leningen 13.933 18.802 Langlopende schulden 1.872 1.872 Kortlopende schulden 72.278 63.839 Balanstotaal 129.332 126.133 Geconsolideerde winst- en verliesrekening (x ¤ 1.000) 30 juni 2002 30 juni 2001 Netto-omzet 86.734 97.023 Voorraadmutaties -116 3.731 Som der bedrijfsopbrengsten 86.618 100.754 Kosten van grond- en hulpstoffen 45.797 59.730 Personeelskosten 15.800 15.112 Afschrijvingen vaste activa 1.550 1.610 Overige bedrijfskosten 17.885 16.807 Som der bedrijfslasten 81.032 93.259 Bedrijfsresultaat 5.586 7.495 Financiële baten en lasten -3.841 - 2.254 Resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening 1.745 5.241 Belastingen -344 -2.279 Resultaat voor afschrijving goodwill 1.401 2.962 Afschrijving goodwill -1.773 -1.843 Netto resultaat -372 1.119Bijlage 2 bij het persbericht van Vilenzo International N.V. per 5 september 2002
Mission Statement:
Vilenzo International wil uitgroeien tot één van de meest vooraanstaande Europese modeconcerns. Vilenzo doet dit door haar kerncompetenties, het ontwikkelen, onderhouden en uitbouwen van modemerken en -collecties, vergaand te internationaliseren. Daarbij zullen autonome groei, acquisities en synergie effecten uiteindelijk leiden tot een groei van de winst per aandeel (vóór afschrijving goodwill).
Doelstellingen:
Vilenzo International N.V. heeft de volgende doelstellingen geformuleerd.
Financieel:
- Tenminste drie aaneengesloten jaren gemiddeld 10% groei van de winst per aandeel (vóór afschrijving goodwill) realiseren. Hiervoor is de winst per aandeel van ¤ 1,53 over 1999 het uitgangspunt.
- Een dividenduitkering, voor zover de omstandigheden dit toelaten, van circa 50% van het nettoresultaat, naar keuze van de aandeelhouders in contanten of in de vorm van stockdividend.
- Een solvabiliteitsratio - de verhouding garantievermogen ten opzichte van totaal vermogen - van groter of gelijk aan 30%.
Operationeel:
- Resultaatverbetering door procesverbetering.
- Versterking van de bestaande marktposities in de sectoren waarin de onderneming actief is.
- Focus op verdere uitbouw van de groep, zowel nationaal als internationaal.
Strategie en vooruitzichten:
Vilenzo richt zich op versterking van kwaliteit en efficiency van de huidige activiteiten- en merkenportfolio, alsmede op de uitbouw hiervan middels overnames en/of strategische samenwerkingsverbanden. Vilenzo wil dit bereiken door:
- Focus op marketing, sales en design;
- Versterking van de merkenportfolio;
- Versterking van de interne organisatie.
Dit moet leiden tot verdere omzetgroei en verbetering van de netto rendementen.
VILENZO INTERNATIONAL N.V.
Floor van Kempen
Directiesecretaresse
Vilenzo International N.V.
Kraaivenstraat 21, 5048 AB Tilburg
Tel 013-5946826
Fax 013-5946801