Persberichten > Nieuw > 02-044
02-044 03-09-2002
Oratie over marketingcommunicatie
`Iets met reclame doen' is niet langer genoeg
Door hun kaarten teveel te zetten op reclame en tastbare producten
hebben marketingdeskundigen kansen laten liggern.
Marketingcommunicatie gaat verder dan reclame, en kan veel beter
profiteren van kennis van sociale psychologie, is de overtuiging van
prof.dr. Ad Pruyn. Persoonlijke verkoop, winkelcommunicatie en het
scheppen van aantrekkelijke `servicescapes' zijn nog onderbelicht. De
consument van nu koopt niet alleen producten ook `diensten' en `tijd',
hierdoor wordt een persoonlijke relatie steeds belangrijker. De val
van het productgerichte denken loert echter opnieuw bij marketing via
internet. Pruyn zegt dit op 5 september in zijn intreerede als
hoogleraar Marketingcommunicatie en Consumentengedrag aan de
Universiteit Twente.
`Aller oogen gericht op Kwatta': traditioneel is marketingcommunicatie
vooral gerelateerd aan tastbare producten, constateert Pruyn. Ook
ondernemers hebben lange tijd het product centraal gesteld. `Marketing
myopia` is daarvoor al een gangbare term: een vernauwde blik op het
vak. Het karakter van de communicatie was daardoor vaak onpersoonlijk:
van individu naar massa. Dat is in hoog tempo aan het veranderen,
schetst Pruyn: er is een verschuiving naar een dienstensamenleving, de
factor `tijd' wordt veel belangrijker in het consumentengedrag, en de
interactie via elektronische media wordt veel directer. Allemaal
factoren die maken dat het aangaan van één-op-één relaties tussen
aanbieders en klanten belangrijker is dan ooit. In die relaties zal
het in toenemende mate gaan om de vraag of de klant het gevoel heeft
serieus te worden genomen.
Marketing heeft zich, beschrijft Pruyn, ontwikkeld van
productie-georiënteerd denken via product-georiënteerd denken naar een
verkooporiëntatie. Daarna ontstond ruimte voor een
consumentenoriëntatie die inmiddels "al meer dan 35 jaar bon ton" is
in de marketing. Persoonlijke verkoop, winkelcommunicatie en het
ontwerp van de verpakking zijn echter minstens even belangrijk als
reclame, maar zijn beland in een schimmige hoek van `How to become a
successful salesman in 10 easy lessons'. Tegelijk is het voor het
eerst in de geschiedenis dat de mediabestedingen voor reclame zijn
gedaald.
Vriendschap
Wat is dat dan, die persoonlijke relatie? In elk geval niet de direct
mail, waarin een persoonlijke band wordt gesuggereerd: de naam van de
consument is uit een database geplukt en wordt in een persoonlijk
ogende brief of folder geplakt. Deze gekte heeft waarschijnlijk zijn
langste tijd gehad, denkt Pruyn, aangezien de kracht van het
instrument sterk afneemt naarmate er meer bedrijven gebruik van maken.
Eigenlijk een vergelijkbare ontwikkeling als in de reclame. Er wordt
te weinig rekening gehouden met het feit dat de consument in een
groeiend aanbod van commerciële boodschappen keuzes moet maken en
zelfs tot vluchtgedrag kan overgaan. In het geval van direct mail
"lijken de verantwoordelijken zich nauwelijks bewust van de `eerste
wet van de menselijke omgang': vriendschap sluit je niet met
iedereen." Om te kunnen achterhalen hoe klanten kunnen worden
`verleid' tot het aangaan van een langdurige relatie is onderzoek
nodig naar identificatieprocessen van de klant ten aanzien van
producten, merken en het bedrijf. En daar had de marketing al eerder
kunnen leren van de sociale psychologie, waar marketing echter lange
tijd een vies woord was. Deze inzichten zijn met name van belang in
een economie die verschuift van producten naar diensten. Denk ook aan
de marketing van `pijnlijke' diensten, bijvoorbeeld in relatie tot
gezondheid. Tandartsen bijvoorbeeld kampen momenteel met de vraag hoe
patiënten kunnen worden gecommitteerd aan het zich houden aan
(vervolg)afspraken en een gezonde leefwijze, tussen de behandelingen
door.
Turbo marketing
In het consumentengedrag is tijd steeds belangrijker geworden. Bij de
aanschaf van producten kan tijd worden opgevat als een
productattribuut: bespaart een product tijd of kost het juist tijd.
Daar zijn voor marketingdeskundigen wel een aantal tegenstrijdigheden
bij op te lossen. Zo is het juist de consument met relatief weinig
vrije tijd die zich de dure time-consuming producten het beste kan
veroorloven. En omgekeerd zijn klanten die het meest geïnteresseerd
zijn in entertainment (de time-wasters) vaak niet de meest
interessante doelgroep voor de marketeer. Voor ondernemers lijken zich
met name de groeimogelijkheden aan te dienen binnen het domein van de
time-savers: de producten en diensten die de gebruiker tijd besparen.
Door sommigen wordt de term Turbo Marketing gebruikt om aan te geven
dat tijd een van de belangrijkste concurrentiewapens wordt van de
onderneming. Een belangrijke vraag hierbij is hoe we in
dienstenprocessen dienen te communiceren met time-starved of
time-crunched consumenten? Daarnaar wil Pruyn graag onderzoek doen.
Hype
De derde tendens, naast servicegerichtheid en de rol van de tijd, is
marketing via nieuwe media. Daar moeten we, stelt Pruyn, niet de fout
maken om dezelfde product-gerichtheid opnieuw ten toon te spreiden. Er
is een "buitensporige" aandacht voor webdesign, en weer minder voor
vragen als "welke verwachtingen heeft de consument", "waar komt-ie
voor terug".
Ook op het consumentengedrag zullen de ontwikkelingen in elektronische
dienstverlening de nodige invloed hebben. Die invloed heeft weer alles
te maken met de eerdergenoemde aspecten `services' en `tijd'. Straks
zullen er steeds meer `eventdriven' services zijn. Maar in hoeverre
wil je nog zelf -in plaats van de koelkast die de voorraad bijhoudt-
bepalen welke booschappen er in huis moeten zijn, wil je wel dat de
garage al een afspraak voor een beurt heeft gemaakt na een seintje uit
de auto? De rookwolken van de internethype zijn opgetrokken, wat
overblijft zijn de echte toepassingen van internet in marketing,
dienstverlening en het `kopen van tijd'. En daar kan, anders dan
gedacht, kennis uit de oude economie uitstekend van pas komen, vindt
Pruyn.
Noot voor de pers
Prof.dr. Ad Pruyn (1953) is hoogleraar Toegepaste
Communicatiewetenschap gericht op Marketingcommunicatie en
Consumentengedrag aan de faculteit Wijsbegeerte en
Maatschappijwetenschappen van de Universiteit Twente. Hij heeft tevens
een (deeltijd)aanstelling als research professor aan ESADE Business
School in Barcelona. Tot april 2001 was hij hoofddocent Marketing aan
de Erasmus Universiteit Rotterdam. Pruyn studeerde psychologie in
Groningen en promoveerde in 1986 aan dezelfde universiteit.
Zijn oratie vindt plaats op 5 september om 16.00 in de Grote Kerk, aan
de Oude Markt in Enschede
De redetekst `Aller oogen gericht op Kwatta, over de gevaren van een
myopische visie op marketingcommunicatie' is op aanvraag verkrijgbaar.
Contactpersoon voor de pers: Universiteit Twente, Bureau Communicatie,
ir. Wiebe van der Veen, tel (053) 4894244, e-mail
w.r.vanderveen@utwente.nl
© Universiteit Twente 2002