Persbericht
Woerden, 4 september 2002
Televisiemakers geven met reportages over dronken jongeren verkeerd
maatschappelijk signaal
De boze reacties van de gemeente Terschelling over de (al dan niet) door V8
in scène gezette televisiebeelden van dronken jongeren op het eiland, zijn
begrijpelijk. Het NIGZ vindt dat omroepen met dergelijke uitzendingen,
geënsceneerd of niet, een indruk vestigen alsof drankmisbruik voor jongeren
op vakantie of in het uitgaansleven een brede, maatschappelijk geaccepteerde
norm is. Dat is niet het geval, en dergelijke uitzendingen roepen jongeren
dus feitelijk op om het excessieve drinken te zien als aanvaardbare norm.
Het instituut doet een beroep op programmamakers om daar terughoudender mee
om te gaan.
Vooral de commerciële omroepen hebben de laatste jaren televisieprogramma's
ontwikkeld over jongeren en hun manieren van uitgaan. Het beeld dat hierin
steevast wordt benadrukt, is dat jongeren vooral heel veel moeten drinken om
lol te hebben, en dat het bijkomende vreemde gedrag acceptabel en zelfs
populair is. De beelden waarin dronken jongeren op campingterreinen en
discotheken figureren als vrolijke drankconsumenten, wekken de indruk dat
vakantie en drankmisbruik een onverbrekelijk paar vormen.
Het NIGZ, verantwoordelijk voor de campagne Drank maakt meer kapot dan je
lief is, vermoedt dat deze beelden onder andere tot gevolg hebben dat
jongeren steeds meer gaan drinken. Veel drinken wordt immers als 'cool' en
populair voorgesteld.
Meerderheid jongeren drinkt niet overmatig
In het normale dagelijks leven drinkt 85 procent van de jongeren in
Nederland niet overmatig, dat wil zeggen niet meer dan 14 glazen per week
gemiddeld door meisjes en niet meer dan 21 glazen per week gemiddeld door
jongens. Van de 15 procent van jongeren die wel overmatig drinken, drinkt
ongeveer een derde excessief, vergelijkbaar met minstens 21 glazen per week
(jongens) en minstens 14 glazen per week (meisjes) en daarbij minstens een
keer per week meer dan 10 glazen (jongens) of 7 glazen (meisjes) tijdens één
specifiek drinkmoment.
Tijdens het uitgaan en tijdens vakanties drinken jongeren wel meer dan
gewoonlijk. Echter jongeren die het hele jaar door excessief drinken, vormen
een uitzondering. Deze gegevens, afkomstig uit de evaluatie van de NIGZ
campagne van 2001, geven aan dat slechts een minderheid van jongeren
regelmatig meer alcohol drinkt dan goed is voor de gezondheid.
Omroepen moeten verantwoordelijkheid nemen
Door de aanwezigheid van een behoorlijk aantal televisieprogramma's over
vakantietaferelen en uitgaansleven, werken de betrokken omroepen in feite
mee aan een beeldvorming waarin veel drinken als 'normaal' wordt
gepresenteerd. In feite geven de programmamakers van V8 in hun relaas in de
Volkskrant al toe dat alleen al hun aanwezigheid aanleiding is voor jongeren
om hun drankgebruik op te schroeven en de aandacht op zich te vestigen door
zich vreemd te gedragen.
In het geval van V8 in Terschelling zou de invloed van de media nog erger
zijn, als het veel drinken niet de werkelijke lokale norm is, maar ter
plekke wordt geënsceneerd.
Het NIGZ roept de betrokken omroepen dan ook op, meer verantwoordelijkheid
te nemen in het voorkomen van overmatig drankgebruik en drankmisbruik onder
jongeren. Omroepen zouden terughoudender moeten zijn met het herhaaldelijk
uitzenden van negatieve normstellende beelden over alcoholmisbruik. Alleen
al het feit dat jongeren zich anders en uitzinniger gaan gedragen als er een
camera in de buurt is, moet programmamakers doen beseffen dat de beelden die
ze filmen, niet een registratie zijn van de lokale werkelijkheid maar een
bijzondere voorstelling voor de omroep, die weer stopt als de camera's zijn
verdwenen. Deze beelden worden echter wel als werkelijkheid opgevat door de
kijker.
Ook kunnen omroepen een verschil maken door in de toekomst geen
amusementsgerichte series over excessief alcoholgebruik van uitgaande
jongeren meer te maken, maar te kiezen voor een meer positieve benadering
van 'coole' vrijetijdsbesteding door jongeren, afgewisseld met inhoudelijke
reportages over het fenomeen van overmatig drankgebruik onder jongeren en de
veelal negatieve gevolgen daarvan.
Contactpersoon:
Ronald Jas, waarnemend campagneleider Alcoholvoorlichting
tel: 0348 - 43 76 19
Bezoek ook onze website: www.nigz.nl
Mocht dit e-mailbericht niet op de juiste wijze geadresseerd zijn of mochten
er problemen zijn met de ontvangst, zou u dat dan per kerende mail aan ons
willen doorgeven?