Geconsolideerde resultaten over het eerste halfjaar 2002
(Niet-geauditeerde rekeningen KB 6.7.96 artikel 2 lid 7)
Verbetering van het halfjaarlijkse bedrijfsresultaat.
Quick heeft zijn herstel ingezet.
Var. in
---
Geconsolideerde kerncijfers (in miljoen ¤) 2002 2001
02 vs
01
Verkopen onder merknaam 329.9 331.5 -0.5
Verkopen in eigen beheer en franchiseopbrengsten 126.0 128.4 -1.8
Bedrijfsresultaat (A) 5.0 0.2 n.s.
Financieel resultaat, inclusief afschrijving -5.5 -4.3 27.0
op consolidatieverschil
Resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening vóór -0.5 -4.1 n.s.
belastingen
Uitzonderlijke verliezen en winsten -2.3 -30.6 n.s.
Resultaat vóór belasting -2.8 -34.7 n.s.
Geconsolideerd netto resultaat -3.5 -24.7 n.s.
Afschrijvingen (B) 11.5 15.0 -23.3
Bruto bedrijfscashflow (A+B) 16.5 15.2 8.7
Schommeling netto kaspositie 18.4 -25.0 n.s.
Aantal openingen 1 21 -
Aantal sluitingen 11 6 -
Aantal restaurants 421 441 -
Restaurants in franchise (% van het park) 74 73 -
In een economisch klimaat dat door een algemene vertraging gekenmerkt wordt, zijn de indicatoren van Quick over het eerste halfjaar 2002 verbeterd in vergelijking met vorig jaar. Het bedrijfsresultaat is gevoelig vooruitgegaan tot ¤ 5 miljoen, bij een nog negatief netto resultaat van ¤ (-3.5) miljoen.
Deze verbetering van het bedrijfsresultaat (¤ + 4.8 miljoen tegenover 2001)
is enerzijds te danken aan de overlating van Hongarije en anderzijds aan het
betere bedrijfsresultaat in België en Frankrijk.
De groep heeft het in het najaar 2001 bekendgemaakte herstelplan, voortgezet
en het eerste halfjaar ligt grosso modo in lijn met de verbintenissen, die
op de Algemene Vergadering van mei 2002 voor het boekjaar 2002 aangegaan
werden.
1ste halfjaar 2002
* Aansluitend bij zijn strategie en herstelplan heeft Quick slechts één
nieuw restaurant geopend (op het eiland Réunion - volledige franchise)
en heeft Quick zijn programma tot sluiting van niet-winstgevende
restaurants voortgezet (11 tijdens deze periode).
* De verkopen onder merknaam komen uit op ¤ 329.9 miljoen, een daling met
(-0.5%) in vergelijking met eind juni 2001. Bij vergelijkbaar aantal
restaurants bedraagt de daling (-1%), met evenwel verschillende trends
in België en Frankrijk:
- bij vergelijkbaar aantal restaurants noteert België een stijging van de
verkopen onder merknaam met 2.2%. Dit is een eerste vrucht van het eind 2001
opgestarte herstelplan en een dynamisch marketingplan (met onder meer een
herlancering van sterproducten zoals de Giant, Big Bacon en Double Swiss).
- in Frankrijk noteren de verkopen onder merknaam bij vergelijkbaar aantal
restaurants, mede door de sombere economische sfeer tijdens het tweede
kwartaal, een achteruitgang van (-1.7%) tegenover dezelfde periode in 2001.
Dit resultaat is toe te schrijven aan de algemene terugval van de
restauratiesector, het gedaalde klantenbezoek in stadscentra en winkelcentra
(in hoofdzaak tijdens het 2de kwartaal) en de al maanden lang afbrokkelende
index van het consumentenvertrouwen.
* Het bedrijfsresultaat komt uit op een winst van ¤ 5 miljoen.
* Het resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening ligt met ¤ (-0.5) miljoen
tegen break-even.
* De uitzonderlijke verliezen en winsten komen uit op ¤ (2.3) miljoen ¤.
Deze omvatten in hoofdzaak de waardevermindering van het restaurant in
Slovenië, waarvan de totale kostprijs ¤ (-1.7) miljoen bedraagt.
* Bijgevolg komt het geconsolideerde netto resultaat uit op ¤ (-3.5)
miljoen tegen ¤ (-24.7) miljoen in 2001.
* De bruto bedrijfscashflow komt uit op ¤ 16.5 miljoen, een stijging met
8.7% tegenover eind juni 2001.
* De schommeling van de netto kaspositie komt uit op ¤ 18.4 miljoen, wat
enerzijds te danken is aan een vermindering van de handelsvorderingen [
¤ (-13.7) miljoen] en anderzijds aan de teruggevallen
investeringsstromen tijdens het eerste halfjaar 2002 [ ¤ (-3.2)
miljoen] .
Dankzij deze positieve schommeling van de netto kaspositie was het mogelijk
om de netto schuldenlast per 30 juni 2002 terug te dringen van ¤ 149.9
miljoen tot ¤ 131.9 miljoen.
Vooruitzichten 2002
* Quick zal zijn in het najaar 2001 bekendgemaakte herstelplan
voortzetten:
o Rationalisering van het restaurantpark (van de 35 voor 2002-2003
geplande sluitingen, moeten er nog 24 hun beslag krijgen - deze
sluitingen werden geprovisioneerd in de rekeningen 2001);
o Vermindering van de bedrijfskosten;
o Vermindering van de expansie-investeringen;
o Aanpassing van het productaanbod aan de nieuwe voedingseisen van
de consument;
o Selectieve groei in Frankrijk en België (9 van de 10 geplande
openingen moeten nog plaatsvinden) en volledige franchise op alle
andere markten (2 openingen gepland in Marokko);
o Overlating van onroerende activa.
* In Frankrijk wordt het marketingplan voor het tweede halfjaar
versterkt, met een herlancering van historische succesproducten en
gerichte promotieacties.
* Onder deze omstandigheden en behoudens bijzondere externe
gebeurtenissen tijdens de laatste 4 maanden van het jaar, rekent Quick
op een sterke groei van zijn Ebit en blijft het bedrijf onverminderd
werk maken van een betere gearing.
Agenda voor de aandeelhouder
Jaarresultaten 1ste week van maart 2003
Gewone Algemene Vergadering 14 mei 2003
Terbeschikkingstelling van het eind april 2003
jaarverslag
Voor meer informatie
Jean-Paul Brayer - jeanpaul.brayer@quick.fr
Tel. Frankrijk: + 33 1 49 89 63 11 / Tel. België: + 32 3 286 19 00
Nicolas Hein - nicolas.hein@quick.fr
Tel. Frankrijk: + 33 1 49 89 63 12 / Tel. België: + 32 3 286 19 00 / GSM:
+33 6 76 45 62 70
Roland Higgins - roland.higgins@quick.be
Tel. Frankrijk: + 33 1 49 89 62 13 / Tel. België: + 32 3 286 18 36 / GSM:
+32 475 98 91 98
www.quick-restaurants.com