Geconsolideerde resultaten over het eerste halfjaar 2002

(Niet-geauditeerde rekeningen KB 6.7.96 artikel 2 lid 7)

Verbetering van het halfjaarlijkse bedrijfsresultaat.

Quick heeft zijn herstel ingezet.

Var. in
---
Geconsolideerde kerncijfers (in miljoen ¤) 2002 2001 02 vs
01

Verkopen onder merknaam 329.9 331.5 -0.5

Verkopen in eigen beheer en franchiseopbrengsten 126.0 128.4 -1.8

Bedrijfsresultaat (A) 5.0 0.2 n.s.

Financieel resultaat, inclusief afschrijving -5.5 -4.3 27.0

op consolidatieverschil

Resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening vóór -0.5 -4.1 n.s. belastingen

Uitzonderlijke verliezen en winsten -2.3 -30.6 n.s.

Resultaat vóór belasting -2.8 -34.7 n.s.

Geconsolideerd netto resultaat -3.5 -24.7 n.s.

Afschrijvingen (B) 11.5 15.0 -23.3

Bruto bedrijfscashflow (A+B) 16.5 15.2 8.7

Schommeling netto kaspositie 18.4 -25.0 n.s.

Aantal openingen 1 21 -

Aantal sluitingen 11 6 -

Aantal restaurants 421 441 -

Restaurants in franchise (% van het park) 74 73 -

In een economisch klimaat dat door een algemene vertraging gekenmerkt wordt, zijn de indicatoren van Quick over het eerste halfjaar 2002 verbeterd in vergelijking met vorig jaar. Het bedrijfsresultaat is gevoelig vooruitgegaan tot ¤ 5 miljoen, bij een nog negatief netto resultaat van ¤ (-3.5) miljoen.

Deze verbetering van het bedrijfsresultaat (¤ + 4.8 miljoen tegenover 2001) is enerzijds te danken aan de overlating van Hongarije en anderzijds aan het betere bedrijfsresultaat in België en Frankrijk.

De groep heeft het in het najaar 2001 bekendgemaakte herstelplan, voortgezet en het eerste halfjaar ligt grosso modo in lijn met de verbintenissen, die op de Algemene Vergadering van mei 2002 voor het boekjaar 2002 aangegaan werden.


1ste halfjaar 2002



* Aansluitend bij zijn strategie en herstelplan heeft Quick slechts één nieuw restaurant geopend (op het eiland Réunion - volledige franchise) en heeft Quick zijn programma tot sluiting van niet-winstgevende restaurants voortgezet (11 tijdens deze periode).


* De verkopen onder merknaam komen uit op ¤ 329.9 miljoen, een daling met (-0.5%) in vergelijking met eind juni 2001. Bij vergelijkbaar aantal restaurants bedraagt de daling (-1%), met evenwel verschillende trends in België en Frankrijk:


- bij vergelijkbaar aantal restaurants noteert België een stijging van de verkopen onder merknaam met 2.2%. Dit is een eerste vrucht van het eind 2001 opgestarte herstelplan en een dynamisch marketingplan (met onder meer een herlancering van sterproducten zoals de Giant, Big Bacon en Double Swiss).


- in Frankrijk noteren de verkopen onder merknaam bij vergelijkbaar aantal restaurants, mede door de sombere economische sfeer tijdens het tweede kwartaal, een achteruitgang van (-1.7%) tegenover dezelfde periode in 2001. Dit resultaat is toe te schrijven aan de algemene terugval van de restauratiesector, het gedaalde klantenbezoek in stadscentra en winkelcentra (in hoofdzaak tijdens het 2de kwartaal) en de al maanden lang afbrokkelende index van het consumentenvertrouwen.


* Het bedrijfsresultaat komt uit op een winst van ¤ 5 miljoen.

* Het resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening ligt met ¤ (-0.5) miljoen tegen break-even.


* De uitzonderlijke verliezen en winsten komen uit op ¤ (2.3) miljoen ¤. Deze omvatten in hoofdzaak de waardevermindering van het restaurant in Slovenië, waarvan de totale kostprijs ¤ (-1.7) miljoen bedraagt.


* Bijgevolg komt het geconsolideerde netto resultaat uit op ¤ (-3.5) miljoen tegen ¤ (-24.7) miljoen in 2001.


* De bruto bedrijfscashflow komt uit op ¤ 16.5 miljoen, een stijging met 8.7% tegenover eind juni 2001.


* De schommeling van de netto kaspositie komt uit op ¤ 18.4 miljoen, wat enerzijds te danken is aan een vermindering van de handelsvorderingen [ ¤ (-13.7) miljoen] en anderzijds aan de teruggevallen investeringsstromen tijdens het eerste halfjaar 2002 [ ¤ (-3.2) miljoen] .

Dankzij deze positieve schommeling van de netto kaspositie was het mogelijk om de netto schuldenlast per 30 juni 2002 terug te dringen van ¤ 149.9 miljoen tot ¤ 131.9 miljoen.

Vooruitzichten 2002


* Quick zal zijn in het najaar 2001 bekendgemaakte herstelplan voortzetten:

o Rationalisering van het restaurantpark (van de 35 voor 2002-2003 geplande sluitingen, moeten er nog 24 hun beslag krijgen - deze sluitingen werden geprovisioneerd in de rekeningen 2001);

o Vermindering van de bedrijfskosten;

o Vermindering van de expansie-investeringen;

o Aanpassing van het productaanbod aan de nieuwe voedingseisen van de consument;

o Selectieve groei in Frankrijk en België (9 van de 10 geplande openingen moeten nog plaatsvinden) en volledige franchise op alle andere markten (2 openingen gepland in Marokko);

o Overlating van onroerende activa.


* In Frankrijk wordt het marketingplan voor het tweede halfjaar versterkt, met een herlancering van historische succesproducten en gerichte promotieacties.


* Onder deze omstandigheden en behoudens bijzondere externe gebeurtenissen tijdens de laatste 4 maanden van het jaar, rekent Quick op een sterke groei van zijn Ebit en blijft het bedrijf onverminderd werk maken van een betere gearing.

Agenda voor de aandeelhouder

Jaarresultaten 1ste week van maart 2003

Gewone Algemene Vergadering 14 mei 2003 Terbeschikkingstelling van het eind april 2003 jaarverslag

Voor meer informatie

Jean-Paul Brayer - jeanpaul.brayer@quick.fr

Tel. Frankrijk: + 33 1 49 89 63 11 / Tel. België: + 32 3 286 19 00

Nicolas Hein - nicolas.hein@quick.fr

Tel. Frankrijk: + 33 1 49 89 63 12 / Tel. België: + 32 3 286 19 00 / GSM:
+33 6 76 45 62 70

Roland Higgins - roland.higgins@quick.be

Tel. Frankrijk: + 33 1 49 89 62 13 / Tel. België: + 32 3 286 18 36 / GSM:
+32 475 98 91 98

www.quick-restaurants.com