HOOFDBEDRIJFSCHAP DETAILHANDEL

Honden- en kattenbezitters verwennen hun dieren met luxe voedi

Het gaat goed met de dierenspeciaalzaken. De brancheomzet van de detailhandel in dieren en dierbenodigdheden heeft zich sinds 1995 gunstiger ontwikkeld dan die in de totale detailhandel. In 2000 realiseerden de dierenspeciaalzaken een gezamenlijke omzet van 350 miljoen euro exclusief BTW. Dit is bijna 4% meer dan in 1999. Volgens voorlopige cijfers is ook in 2001 de omzet met 2,9% gestegen. Dit heeft vooral te maken met het veranderde koopgedrag van consumenten, die steeds vaker kiezen voor 'superpremiumvoeding' (hoogwaardiger en duurder in aanschaf). Dit blijkt uit het rapport 'Branches in Detail Dierenspeciaalzaken' van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD).

In het rapport wordt de verschuiving van blikvoer naar droogvoer en van goedkope naar de zogenaamde 'superpremiumproducten' als belangrijkste reden voor de gunstige omzetontwikkeling genoemd. Mede hierdoor steeg de omzet van hondenproducten met bijna 18% en was dit de snelst groeiende productgroep. De omzetgroei van kattenproducten kwam door deze verschuiving op 17% uit. Qua volume zorgde deze verschuiving voor een daling. Bij het gebruik van droogvoer is namelijk minder voedsel per dier nodig dan bij het gebruik van natvoer.

Alhoewel de dierenspeciaalzaken een belangrijk deel van de verkopen aan diervoeding voor hun rekening nemen, is het marktaandeel van de dierenspeciaalzaken nog steeds lager dan dat van de supermarkten. Circa 46% van de consumptieve bestedingen aan diervoeding komt terecht bij de supermarkten en circa 36% vindt plaats in de dierenspeciaalzaken, tuincentra en winkels van Boerenbond/Welkoop. Vooral de kattenbezitter koopt het kattenvoer vaker bij de supermarkt dan bij de dierenspeciaalzaak. Dit geldt vooral voor het natte voer; het droge/superpremiumvoer wordt bij de dierenspeciaalzaak gekocht. De hondenbezitter geeft daarentegen vaker de voorkeur aan de dierenspeciaalzaak. De veranderende voorkeur van de consumenten voor superpremiumvoeding, heeft ertoe geleid dat de dierenspeciaalzaken de afgelopen jaren wel weer wat terrein gewonnen hebben op de supermarkten. De dierenspeciaalzaken zijn namelijk de enige aanbieder van superpremiumvoeding.

Branches in Detail Dierenspeciaalzaken
Meer informatie over het rapport 'Branches in Detail Dierenspeciaalzaken' kunt u vinden op www.hbd.nl. Het rapport is tegen betaling van euro 7,50 per exemplaar te bestellen (exclusief BTW en verzend- en administratiekosten)per
e-mail: bestel@hbd.nl, via de HBD-bestellijn: telefoon 0800 023 02 05 (gratis) of per fax 070 338 57 11.


---

----
Noot voor de redactie/