HOOFDBEDRIJFSCHAP DETAILHANDEL
Honden- en kattenbezitters verwennen hun dieren met luxe voedi
Het gaat goed met de dierenspeciaalzaken. De brancheomzet van de
detailhandel in dieren en dierbenodigdheden heeft zich sinds 1995
gunstiger ontwikkeld dan die in de totale detailhandel. In 2000
realiseerden de dierenspeciaalzaken een gezamenlijke omzet van
350 miljoen euro exclusief BTW. Dit is bijna 4% meer dan in 1999.
Volgens voorlopige cijfers is ook in 2001 de omzet met 2,9% gestegen.
Dit heeft vooral te maken met het veranderde koopgedrag van
consumenten, die steeds vaker kiezen voor 'superpremiumvoeding'
(hoogwaardiger en duurder in aanschaf). Dit blijkt uit het rapport
'Branches in Detail Dierenspeciaalzaken' van het Hoofdbedrijfschap
Detailhandel (HBD).
In het rapport wordt de verschuiving van blikvoer naar droogvoer en
van goedkope naar de zogenaamde 'superpremiumproducten' als
belangrijkste reden voor de gunstige omzetontwikkeling genoemd. Mede
hierdoor steeg de omzet van hondenproducten met bijna 18% en was dit
de snelst groeiende productgroep. De omzetgroei van kattenproducten
kwam door deze verschuiving op 17% uit. Qua volume zorgde deze
verschuiving voor een daling. Bij het gebruik van droogvoer is
namelijk minder voedsel per dier nodig dan bij het gebruik van
natvoer.
Alhoewel de dierenspeciaalzaken een belangrijk deel van de verkopen
aan diervoeding voor hun rekening nemen, is het marktaandeel van de
dierenspeciaalzaken nog steeds lager dan dat van de supermarkten.
Circa 46% van de consumptieve bestedingen aan diervoeding komt terecht
bij de supermarkten en circa 36% vindt plaats in de
dierenspeciaalzaken, tuincentra en winkels van Boerenbond/Welkoop.
Vooral de kattenbezitter koopt het kattenvoer vaker bij de supermarkt
dan bij de dierenspeciaalzaak. Dit geldt vooral voor het natte voer;
het droge/superpremiumvoer wordt bij de dierenspeciaalzaak gekocht. De
hondenbezitter geeft daarentegen vaker de voorkeur aan de
dierenspeciaalzaak. De veranderende voorkeur van de consumenten voor
superpremiumvoeding, heeft ertoe geleid dat de dierenspeciaalzaken de
afgelopen jaren wel weer wat terrein gewonnen hebben op de
supermarkten. De dierenspeciaalzaken zijn namelijk de enige aanbieder
van superpremiumvoeding.
Branches in Detail Dierenspeciaalzaken
Meer informatie over het rapport 'Branches in Detail
Dierenspeciaalzaken' kunt u vinden op www.hbd.nl. Het rapport is tegen
betaling van euro 7,50 per exemplaar te bestellen (exclusief BTW en
verzend- en administratiekosten)per
e-mail: bestel@hbd.nl, via de HBD-bestellijn: telefoon 0800 023 02 05
(gratis) of per fax 070 338 57 11.
---
----
Noot voor de redactie/