Solide winstgroei Grolsch
Solide winstgroei Grolsch
De stijging van de netto-winst met 5,7% en de stijging van het
bedrijfsresultaat met 12,9% maken dat Koninklijke Grolsch N.V. kan
terugkijken op een goed eerste halfjaar van 2002. Grolsch voorziet
voor geheel 2002 een stijging van de netto-winst in lijn met de
winstgroei in de eerste helft van het jaar. Hiermee ontwikkelt de
winst van Grolsch zich wederom solide en in lijn met de strategische
doelstellingen.
Financiële resultaten
* De netto-omzet van Koninklijke Grolsch N.V. steeg in de eerste
helft van 2002 met 6,6% tot 138,4 miljoen (2001 129,8 miljoen). De
omzetgroei komt voort uit volumegroei in binnen- en buitenland,
doorberekende accijnsverhogingen in Nederland en prijsverhogingen.
* De stijging van de som der bedrijfslasten met 5,5% (2002 126,8
miljoen tegen 2001 120,1 miljoen) wordt verklaard door directe
kosten samenhangend met de omzetgroei, accijnsverhogingen en
gestegen verkoopkosten.
* Per saldo steeg het bedrijfsresultaat met 1,9 miljoen tot 16,3
miljoen (12,9%).
* De stijging van de netto-winst (resultaat uit gewone
bedrijfsuitoefening na belastingen) met 5,7% tot een niveau van
11,9 miljoen (2001 11,3 miljoen) blijft procentueel achter bij de
stijging van het bedrijfsresultaat door enerzijds de teruglopende
rente-inkomsten in verband met de investeringen in de nieuwe
brouwerij en anderzijds het afgenomen resultaat deelnemingen.
* De winst per aandeel is gestegen tot 0,70 (2001 0,67).
Gang van zaken
* De totale Nederlandse biermarkt is in de eerste helft van 2002
stabiel gebleven ten opzichte van de eerste helft van 2001. Binnen
deze markt heeft Grolsch haar marktaandeel licht zien stijgen.
Deze groei is in belangrijke mate terug te voeren op de
introductie van Zinniz en de voortgaande groei in de horeca.
* Het buiten Nederland verkochte volume blijft groeien. In het
Verenigd Koninkrijk wordt de stijgende lijn voortgezet. De
importeurswissel in de Verenigde Staten heeft meer impact gehad
dan was verondersteld, waardoor het volume in de eerste helft van
2002 is achtergebleven bij dat van 2001. De andere kernmarkten
groeien, evenals het volume van het door Grolsch in opdracht van
derden gebrouwen bier. Zoals gepland levert het werk voor derden
voldoende compensatie om de in het resultaat deelnemingen
opgenomen tegenvallende aanloopverliezen in Portugal te
neutraliseren.
* Grolsch concentreert alle Nederlandse brouwerijactiviteiten op één
locatie in Boekelo, ten zuiden van Enschede. De bouwwerkzaamheden
zijn november 2001 aangevangen en verlopen volgens planning. Eind
2003 zal op de nieuwe locatie het eerste bier gebrouwen en
afgevuld kunnen worden. De brouwerij in Groenlo kan dan begin 2004
gesloten worden en de brouwerij in Enschede in 2005.
Vooruitzichten voor 2002
* Binnenland
De regenachtige maanden juli en augustus zetten de omvang van de
totale biermarkt voor 2002 onder druk. Op basis van de volumegroei
gerealiseerd met Zinniz en in de horeca, verwacht Grolsch dat haar
volume over geheel 2002 op een met 2001 vergelijkbaar niveau zal
liggen. Ook in de tweede helft van 2002 wordt veel aandacht
besteed aan de verdere introductie van Zinniz.
* Buitenland
De verwachtingen ten aanzien van het Verenigd Koninkrijk blijven
positief. In de Verenigde Staten lijkt het tij gekeerd en zal de
tweede helft van 2002, naar het zich laat aanzien, een dusdanige
groei vertonen dat ook geheel 2002 volumegroei zal laten zien. De
volumes in de andere kernmarkten zullen naar verwachting een
voortgaande groei vertonen, waarbij de groei in Canada zelfs
aanzienlijk zal zijn.
* Prognose
Koninklijke Grolsch N.V. verwacht voor 2002 per saldo een stijging
van de netto-winst in lijn met de winstgroei in de eerste helft
van het jaar. Hiermee ontwikkelen de resultaten zich wederom
solide en in lijn met de in de strategie geformuleerde lange
termijn doelstellingen.
Koninklijke Grolsch N.V.
Enschede, 4 september 2002