Persbericht
Provincie brengt gevaarlijke kruispunten in kaart
1-9-2002
De provincie Utrecht brengt jaarlijks de gevaarlijke kruispunten op
het provinciale wegennet in kaart. Deze kaart met Blackspots en
VerkeersOngevallenConcentratiepunten (VOC's) wordt gebruikt bij het
ontwikkelen en uitvoeren van het verkeersveiligheidsbeleid. Omdat de
provincie meer pro-actief wil inspelen op het verbeteren van de
verkeersveiligheid is voor de tweede keer ook een overzicht gemaakt
van de potentiële blackspots en -VOC's. Met behulp van deze kaart is
een goed beeld te krijgen van kruispunten die wel gevaarlijk zijn,
maar volgens de officiële definitie niet in aanmerking komen voor een
studie.
Onveilige punten nemen af, potentieel onveilige punten nemen toe
Uit de gegevens van de verkeersonveiligheidskaart 2001 blijkt dat het
aantal onveilige kruispunten op de provinciale wegen is afgenomen. In
2001 waren er 39 verkeersonveilige kruispunten in de provincie
Utrecht, waarvan 7 Blackspots en 32 VOC's. In 2000 waren dat er 48 (9
Blackspots en 39 VOC's).
Van de kruispunten die in 2001 een blackspot vormden zijn er inmiddels
5 aangepast of worden nu aangepast. De overige twee locaties zijn in
studie. Van de kruispunten die in 2001 een verkeersongevallenpunt
vormden zijn 13 kruispunten meegenomen in een project en zijn 18
locaties in studie.
Op de potentiële verkeeronveiligheidskaart is te zien dat het aantal
potentiële verkeersonveilige kruispunten is toegenomen. Zo is het
aantal potentieel onveilige kruispunten gegroeid van 26 in 2000
(waarvan 5 potentiële Blackspots) naar 39 kruispunten in 2001 (9
potentiële Blackspots).
Wegvakonveiligheidskaart in de maak
Omdat ongelukken niet alleen plaatsvinden op kruispunten is de
provincie nu ook bezig om de onveiligheid op wegvakken in beeld te
brengen. Bij het opstellen van de wegvakonveiligheidskaart wordt
gebruik gemaakt van risicocijfers. Deze cijfers geven de kans op een
ongeval weer voor een bepaald wegvak. Samen met de Blackspot/VOC kaart
ontstaat dan een compleet beeld van de verkeers(on)veiligheid op de
provinciale wegen.
De resultaten van de wegvakonveiligheidskaart zullen net als de
Blackspot/VOC kruispunten worden meegenomen in het
verkeersveiligheidsbeleid. Daarnaast vormen zij input voor het
Strategisch Mobiliteitsplan provincie Utrecht.
Verschil in kaarten
Het verschil tussen de blackspot/VOC kaart en de potentiële
blackspot/VOC-kaart zit in het aantal ongevallen met letsel.
Blackspots zijn punten waar gedurende een periode van drie
achtereenvolgende jaren 6 of meer ongevallen met letsel hebben
plaatsgevonden. Van een potentiële Blackspot is sprake als in een
periode van drie achtereenvolgende jaren 4 of 5 ongevallen met letsel
hebben plaatsgevonden.
VOC's zijn locaties waar in een periode van drie achtereenvolgende
jaren minimaal 12 ongevallen hebben plaatsgevonden, waarvan minder dan
6 ongevallen met letsel. In geval van een potentiële VOC gaat het over
een zelfde periode waarin 9, 10 of 11 ongevallen zijn gebeurd, waarvan
minder dan 4 met letsel.
(Kaarten komen digitaal op 4 september hier te staan )
Meer informatie: Astrid Schoon, telefoon 06-51597351 of
Astrid.Schoon@provincie-utrecht.nl