RIJKSAKADEMIE V. BEELD. KUNST
Jurys Prix de Rome samengesteld
JURYS PRIX DE ROME 2002/2003
BEELDHOUWEN / KUNST EN PUBLIEKE RUIMTE
HEDEN GESTART
JURY KUNST EN PUBLIEKE RUIMTE:
Alicia Framis (1967, ES/NL)
Anthony Gormley (1950, GB)
Ken Lum (1953, CA/CHI)
Narcisse Tordoir (1954, BE)
Dirk van Weelden (1957, NL)
onder voorzitterschap van Janwillem Schrofer (1945, NL - algemeen
directeur Rijksakademie)
JURY BEELDHOUWEN:
Stephan Balkenhol (1957, DE)
Frans Haks (1938, NL)
Mona Hatoum (1952, GB/LB)
Mike Nelson (1967, GB)
Moniek Toebosch (1948, NL)
onder voorzitterschap van Janwillem Schrofer (1945, NL - algemeen
directeur Rijksakademie)
Extra informatie over de juryleden aan het eind van dit bericht.
De RIJKSAKADEMIE VAN BEELDENDE KUNSTEN organiseert de Prix de Rome, de
oudste en belangrijkste staatsprijs voor jonge kunstenaars en
architecten (tot 35 jaar) in Nederland.
Deze prijs wordt uitgereikt op tien terreinen van beeldende kunst en
architectuur, waarbij in een vijfjarige cyclus jaarlijks twee
disciplines aan bod komen.
De Prix de Rome wordt georganiseerd voor alle kunstenaars in Nederland
geboren op of na 1 januari 1967.
Inschrijving start op 16 september a.s.
Deadline inschrijving: maandag 14 oktober.
INFORMATIE / AANMELDING VIA:
Bureau Prix de Rome / Rijksakademie van beeldende kunsten
Bernie Deekens, Mira Kho
Sarphatistraat 470
1018 GW Amsterdam
t 020-5270320/21
f 020-5270301
e prix@prixderome.nl
w www.prixderome.nl
INFORMATIE OVER DE JURYLEDEN
KUNST EN PUBLIEKE RUIMTE
Ken Lum (1953, Canada/China) is sinds 1990 als hoogleraar verbonden
aan de Department of Fine Arts aan de University of British Columbia.
Doceert daarnaast aan de Ecole Nationale Superieure des Beaux-Arts
(Parijs) en de Akademie der Bildenden Kunst (München). Lum heeft een
drukke kunstenaarspraktijk. Hij participeert in vele internationale
tentoonstellingen en biennales waaronder Venetië, Johannesburg en Sao
Paulo en publiceert regelmatig in veel toonaangevende internationale
tijdschriften en journals (Art & Text, Art Margins, Nka etcetera)
In zijn kunst verwerkt hij onderwerpen als identiteit en urbanscape.
Zijn werk verschijnt verscheiden van vorm en hij maakt gebruik van
diverse media. Al zijn werk betreft de dialectiek van private en
publieke constructies over identiteit, ruimte en poltitiek.
Zeer recent heeft Ken Lum gewerkt aan een aantal opdrachten op het
gebied van openbare kunst (Public Art), waaronder Wenen, Siena en
Leiden met als onderwerp stedelijke politiek. Een van zijn meest
bekende projecten is There's No Place Like Home. Ken Lum is vele malen
onderscheiden.
Alicia Framis (1967, Barcelona), winnaar van de Prix de Rome 1997,
Kunst en de Publieke Ruimte, is bij het publiek vooral bekend als
maker van sociale sculptuur. Het werk heeft meestal geen vaste
(gematerialiseerde) vorm maar gaat in op het creëren van
omstandigheden waaruit ervaringen en/of gebeurtenissen kunnen
voortkomen. Zijzelf kan daarin voorkomen - zoals bij dreamkeeper,
waarbij zij gedurende veertig dagen bereikbaar was voor eenzamen in de
nacht - alsook dat zij gebruik maakt van andere personen. Het gaat in
ieder geval altijd om direct contact tussen mensen, waarbij
grootsteedse noden en eenzaamheid vaak het onderwerp zijn.
Narcisse Tordoir (1954, België) studeerde aan de Kunstakademie van
Antwerpen. Hij is een veelzijdig kunstenaar. Op ieders netvlies staat
het ijzeren hekwerk met dagelijkse taferelen dat de toegang tot het
Barcelonaplein op het KNSM eiland markeert. In Nijmegen maakte hij
verwant werk in de openbare ruimte. Hij is begeleider schilderen en
fotografie aan de Rijksakademie van beeldende kunst. De relatie tussen
beide kunstvormen houdt hem bezig: 'Hoe kun je zinvol omgaan
met schilderen in deze tijd van beeldcultuur, wanneer de fotografie
veel taken van de schilder heeft overgenomen?'
De Britse beeldhouwer Anthony Gormley (1950, Engeland) is met zijn
latere werk vooral bekend om zijn zogeheten 'field' installatie's;
velden vol gelijkvormige voor zich uit starende terracotta figuren,
35.000, die een biologerende uitwerking hebben op de toeschouwer. Hij
maakt deze beelden vaak samen met (Mexicaanse)families die
traditioneel handgebakken stenen maken. Gormley die in 1995 kandidaat
was voor de Turnerprize is eveneens de schepper van het grootste beeld
in de openbare ruimte van Engeland: Angel of the North, staal, 20m bij
54m. Hij heeft in zijn vroege periode vooral levensgrote figuren
gemaakt in brons en andere metalen. Zijn eigen lichaam diende daarbij
steeds als model. Gormley heeft gestudeerd aan de Central school of
Art, Goldsmith's school of Art en de Slade School. Hij is geboren in
Londen waar hij nog steeds woont en werkt.
Dirk van Weelden (1957), is schrijver en filosoof en waarnemer van
maatschappelijke processen. Heeft voor het Amsterdams Fonds voor de
Kunst observaties gedaan naar de betekenis van de publieke ruimte.
BEELDHOUWEN
Stephan Balkenhol (1957, Duitsland) onderzoekt in zijn werk de
geisoleerde positie van de menselijke figuur, ontdaan van zijn
context. Dieren en bloemen vergezellen en benadrukken dikwijls het
menselijke figuur. Zijn werken openbaren zijn interesse in
fundamentele aspecten van de sculpturale vorm en het materiaal alsmede
zijn obsessie met de menselijke vorm ontdaan van alle verhalende en
allegorische attributen. Hij werkt veel in opdracht en is
vertegenwoordigd is vele museale collecties. Balkenhol studeerde aan
de kunstakademie van Hamburg en werkte bij Ulrich Rückriem.
Van allerdaagse schijnbaar bij het groot vuil gezette materialen,
zoals schrootjes, meubels, tijdschriften en kleding, bouwt Mike Nelson
(1967, Engeland) grote architectonische installaties die vaak een
buitenaardse indruk maken. Zijn werk is vervreemdend. Het
desoriënteert. In Coral Reef (2000) wordt de bezoeker meegenomen in
een labyrinth van ongastvrije rommelige ruimtes waarin de details
verontrusten: een lege slaapzak, een islamitische kalender, een
portret van J.F. Kennedy, een kapotgeslagen stoel. Nelson was
kandidaat voor de Turnerprize 2001 en nam in datzelfde jaar deel aan
de biënnale van Venetië.
Moniek Toebosch (1948, Nederland) Het veelzijdige werk van performance
kunstenares Moniek Toebosch is nauwelijks onder een noemer te vangen.
Haar werk dwingt de kijker altijd tot nadenken. Zij maakt daarbij
veelvuldig gebruik van nieuwe media. Voor haar geboortestad Breda
maakte ze afgelopen jaar een interactieve digitale vraagmuur. Het
zoekt naar dichtelijke, filosofische, politieke of persoonlijke vragen
van de bezoeker. Alleen vragen. Geen antwoorden. 'Is het Chouchou die
ik in mijn hart vind?' 'Heb ik iets gemist gisteren?' De recente
vragen zijn te vinden in de openbare ruimte: zowel op internet als aan
een gevel in Breda.
Mona Hatoum (1952, Libanon) breidt de rationele vormentaal, die in de
jaren zestig door minimal art gevestigd werd, uit met een traumatische
dimensie. Haar beklemmende werk is met associaties geladen. Centrale
uitgangspunt in Hatoums werk is het lichaam; in haar vroegere werk
gebruikte haar eigen lichaam vaak in combinatie met haar sculpturen in
acties en videos. Belangrijk is het gelijktijdig werken aan objecten
en performances. Haar land van herkomst is belangrijk, maar niet het
thema van haar werk. Zij is docent aan de Jan van Eyck maar woont en
werkt in Londen.
Frans Haks (1938, Nederland)
Ex-museumdirecteur en tentoonstellingmaker Frans Haks studeerde in
Utrecht kunstgeschiedenis. Van 1961 tot 1965 was hij conservator van
het Aartsbisschoppelijk Museum; later in dezelfde stad, tot 1995,
directeur van het Groninger Museum. Op de vraag welke aankopen van dat
museum hij achteraf het meest belangrijk vond, antwoordde hij
gedreven: 'alles is belangrijk'. Er is voor hem geen verschil tussen
hoge en lage kunst, tussen eenmalig geschilderde meesterwerken en
posters in grote oplagen. Alles heeft een betekenis voor de tijd
waarin het werd gemaakt. Hij schreef 'Calculerende terriër. Logboek
van het Groninger Museum van 16-1-'86 tot 31-12-'95' (1995), en
'Pissende poes in museumland' (2000).
VOORZITTER ZONDER STEMRECHT VOOR BEIDE JURY'S
Janwillem Schrofer (1945, Nederland) studeerde organisatie-sociologie
(Erasmus Universiteit, Rotterdam.Is sinds 1983 Janwillem Schrofer
(1945, NL) studeerde organisatie-sociologie (EUR).
Sinds 1983 is hij algemeen directeur en begeleider van de
Rijksakademie van beeldende kunsten te Amsterdam en voorzitter (zonder
stemrecht) van de
jury's Prix de Rome. Schrofer is lid van werkgroepen en commissies
waaronder Bijzondere Muntuitgiften (Ministerie van Financiën) en
voorzitter van Europan Nederland. Adviezen aan overheid (provincie
Zuid-Holland, Ministerie van OCenW, Raad voor Cultuur) en aan
kunstopleidingen en kunstenaarsinitiatieven in binnen- en buitenland,
waaronder in Azië, Afrika en Latijns-Amerika.
03 sep 02 16:30