3-9-2002
Pajero Sport: terreinbeul in no-nonsense verpakking
Mitsubishi breidt de Pajero-reeks uit met de Pajero Sport: een onvervalste 4WD in no-nonsense verpakking. De auto vertoont technisch grote overeenkomsten met de bekende L200 Pick-up en is het antwoord op de toenemende vraag naar Sports Utility Vehicles.
De leden van de Mitsubishi 4WD Class behoeven geen introductie. De
kwaliteiten van de robuuste Pajero (achtvoudig winnaar van de rally
Parijs Dakar), de trendy Pinin en de stoere L200 pick-up zijn
genoegzaam bekend. Maar er is een (groeiende) categorie automobilisten
die een auto zoekt waarbij de accenten net even iets anders liggen.
Zij zoeken state-of-the-art terreinauto-techniek in een no-nonsense
verpakking. Een auto die presteert zoals hij eruit ziet en geen ruimte
laat voor twijfel over z´n capaciteiten; de Pajero Sport. Een auto die
kan wat hij belooft en meer In andere Europese landen heeft deze
Pajero variant zijn bestaansrecht al ruimschoots bewezen. Met de
toevoeging van deze stoere alleskunner zet Mitsubishi zich nog
nadrukkelijker als 4WD-merk op de kaart.
Dat de Mitsubishi Pajero Sport met een wielbasis van 272 cm (Pajero
5-deurs: 278 cm) veel binnenruimte biedt, moge duidelijk zijn. Er is
gekozen voor een riante vijfpersoons-configuratie, die diverse
gebruiksmogelijkheden biedt. Zo is de achterbank wegklapbaar (in twee
ongelijke delen) waarna een volledig vlakke laadvloer ontstaat.
Bovendien kunnen de rugleuningen van de voorstoelen volledig vlak
worden gezet, waardoor er riante rustmogelijkheden ontstaan. Voorts is
de rugleuning van de achterbank verstelbaar.
Interieur: functioneel & elegant
Het interieur van de Pajero Sport kan het best worden omschreven als
functioneel-elegant. Met een middenarmsteun tussen de voorstoelen en
talloze doordachte opbergmogelijkheden vormt het beschaafde en van
hoogwaardige bekledingsstoffen (standaard leder in de V6 A/T)
voorziene interieur van de Pajero Sport een gerieflijke werkomgeving
voor elke dag en een aangename ambiance tijdens avontuurlijke
uitstapjes.
Uiteraard is de Pajero Sport volledig toegerust voor avontuurlijke
ritten in onherbergzame gebieden. Tenslotte is ook de Sport een echte
Mitsubishi 4WD, al valt hij met zijn ingetogen, beschaafde uiterlijk
nergens uit de toon. Het zijn de stoere grille, de robuuste bumper met
geïntegreerde mistlampen (GLS) en de ruime grondspeling (minimaal 20,5
cm) die doen vermoeden dat deze auto veel meer kan dan ooit nodig zal
zijn.
2.5 TD en 3.0V6 Benzine
De Pajero Sport is leverbaar in drie uitvoeringen (GRIJS
kenteken-versies buiten beschouwing gelaten): 2.5 TD GLX, 2.5 TD GLS
en 3.0 V6 GLS. Alle versies maken gebruik van Mitsubishis
gerenommeerde Easy-Select 4WD-systeem. De versies met 2,5 liter
turbodieselmotor zijn voorzien van een handgeschakelde vijfbak, de V6
wordt standaard geleverd met de INVECS-II viertraps automatische
transmissie, die zich aanpast aan de actuele rijomstandigheden en aan
de rijstijl van de bestuurder. De 2.5 TD uitvoeringen beschikken over
een krachtige (85 kW/115 pk) en zuinige viercilinder 2,5 liter
dieselmotor met turbocompressor en intercooler. Mede dankzij de
variabele geometrie van de turbocompressor biedt deze krachtbron een
ongekende souplesse, met een maximum draaimoment van 240 Nm bij
slechts 2000 toeren per minuut.
Het topmodel is voorzien van een drieliter V6 met vierentwinig kleppen
en electronische multipoint inspuiting. Met een vermogen van 125 kW
(170 pk) en een maximum koppel van 255 Nm bij 4500 toeren per minuut,
staat deze krachtbron garant voor optimale prestaties en maximaal
comfort. De topsnelheden bedragen respectievelijk 150 en 175 km/h, het
gemiddelde brandstofverbruik varieert van 10,4 tot 13,3 liter per 100
km.
Easy Select 4x4
Beide versies van de Pajero Sport mogen een geremd aanhangergewicht
van 2800 kilogram trekken (750 ongeremd) en kunnen een helling van 35
graden beklimmen. De in- en uitrijdhoek zijn respectievelijk 32 en 27
graden, de maximale waaddiepte is 50 cm. Waarden die aangeven dat de
Pajero Sport serieuze terrein-capaciteiten heeft. Hij beschikt dan ook
over professionele, inschakelbare vierwielaandrijving met een lage
gearing voor het zeer zware werk. Easy Select maakt het mogelijk om op
onverhard terrein bij snelheden tot 100 km/h van 2H naar 4H te
schakelen. De aandrijflijn wordt gecompleteerd door een hybride
(torsen/visco) sperdifferentieel dat het draaimoment zo effectief
mogelijk over de achterwielen verdeelt.
De GLS-uitvoering van de Mitsubishi Pajero Sport is te herkennen aan
16 inch lichtmetalen wielen, spatbordverbreders en side-steps, waarbij
de 3.0 V6 A/T (consumentenprijs 42.590 euro) tevens beschikt over
lederen bekleding en cruise control. Ten opzichte van de 2.5 TD GLX
(36.995 euro) biedt de GLS (40.195 euro) bovendien mistlampen voor,
Climate Control i.p.v. airconditioning, een Multi-meter en een met
leder bekleed stuurwiel /pookknop.
De Pajero Sport is tevens leverbaar in twee grijskenteken varianten,
te weten de Panel Van en de Highroof Van.