ERNST AND YOUNG
Onderzoek naar Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Internationaal onderzoek van Ernst & Young wijst uit:
Ondanks grote belangstelling voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, weinig concrete stappen
ROTTERDAM, 3 SEPTEMBER 2002 Directies van grote, internationale
ondernemingen boeken weinig vooruitgang met het inbedden van
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Dit ondanks toegenomen
in- en externe druk om ethische, sociale en milieu aspecten onderdeel
van de bedrijfsvoering te maken. Dit blijkt uit een wereldwijd
onderzoek van Ernst & Young onder 114 ondernemingen uit de Global
1000.
Volgens het Ernst & Young onderzoek staat bij 73 procent van de
ondervraagde internationale ondernemingen het onderwerp MVO hoog op de
bestuurlijke agenda terwijl 94 procent van de ondervraagden ervan
overtuigd is dat het ontwikkelen en implementeren van een MVO
strategie zakelijke voordelen voor hun onderneming kan opleveren.
Desondanks is slechts 11 procent hier daadwerkelijk actief mee
bezig.
Een van de belangrijkste redenen voor ondernemingen om meer aandacht
te willen besteden aan hun maatschappelijke verantwoordelijkheid is
volgens het onderzoek de toegenomen bewustwording voor de rol van
stakeholders zoals medewerkers, klanten en investeerders.
(quote)Werken volgens de principes van Maatschappelijk Verantwoord
Ondernemen is heden ten dage een van de beslissende factoren voor
stakeholders in hun keuze voor een bepaalde onderneming(), aldus Nancy
Kamp, senior manager bij het Directoraat Vaktechniek van Ernst &
Young.
Ondernemingen moeten echter een groot aantal barrieres slechten om MVO
naadloos onderdeel van hun bedrijfsvoering te laten zijn. Kamp:
(quote)Het in- en externe gedrag van een onderneming bepaalt in zeer
sterke mate het vertrouwen dat stakeholders in een onderneming hebben.
Om dat gedrag goed te kunnen doorgronden is de vraag bij stakeholders
naar transparantie en openheid sterk toegenomen. Het gevolg hiervan is
dat ondernemingen niet alleen bezig moeten zijn met het inbedden van
MVO strategieën in hun bedrijfsvoering om zo aan de wensen van
stakeholders tegemoet te komen, ze moeten ook balans brengen in hun
huidige en gewenste MVO imago door hierover in voldoende mate extern
te rapporteren. Dat vergt flink wat inspanning.()
Een andere belangrijke uitdaging waarvoor ondernemingen staan, is het
meten van het succes van de onderneming en daarbij rekening houden met
niet-financiële indicatoren. (quote)Ook niet-financiële indicatoren
spelen een belangrijke rol bij het vaststellen van de
aandeelhouderswaarde van een onderneming. Het goed monitoren van deze
indicatoren is essentieel om de perceptie van stakeholders te kunnen
begrijpen en te managen en daarmee ook de
ondernemingsdoelstellingen(), stelt Kamp.
(quote)Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is een bepalende factor
voor stakeholders die ondernemingen niet meer kunnen negeren.
Ondernemingen die er niet in slagen MVO te omarmen en in hun
bedrijfsvoering in te bedden, zullen de concurrentiestrijd dan ook
uiteindelijk verliezen.()
Noot aan de redactie
Nancy Kamp promoveert 15 november aanstaande aan de Universiteit van
Tilburg op het onderwerp Towards a Framework for Auditing
Environmental Reports.