Programmabureau Advies Overheid.nl

Onderzoek 'Nextoyou': Hillegom en Goes snelste gemeenten op internet

Nextoyou, een internet consultancy-, projectmanagement en website realisatiebedrijf uit Rotterdam, heeft recentelijk onderzoek gedaan naar de online reactiesnelheid van 125 gemeenten uit Zuid-Holland, Noord-Brabant en Zeeland.

Twintig procent van de gemeenten die een e-mail werd gestuurd liet deze onbeantwoord. 11,2% van de gemeenten beantwoordde een e-mail pas na meer dan drie dagen. En gemeente beantwoordde zelfs pas na een week. Dit betekent dat de response van bijna een derde van de gemeenten beneden maat is.

Slechts 37,6% van de gemeenten beantwoordde een e-mail binnen n dag. Hillegom en Goes beantwoordden een e-mail na 10 minuten. Middelburg, Noordwijk en Veere completeren de top vijf met elk een reactiesnelheid van 15 minuten. Snelste Brabantse gemeente was Baarle-Nassau met 21 minuten.

Zeven gemeenten wisten de internet bezoeker te frustreren door een e-mail te beantwoorden met een verwijzing naar de website. Dat een gemeente daar meer dan drie dagen voor nodig heeft! Daarnaast kunnen bezoekers gefrustreerd raken door de onvindbaarheid van het e-mail adres op de website en een niet-werkend reactieformulier.

Een opvallend resultaat uit het onderzoek was ook dat er zes gemeenten waren die dezelfde e-mail twee maal beantwoordden, door verschillende personen. Dit lijkt erop dat er bij deze gemeenten geen duidelijke afspraken zijn gemaakt omtrent de taken en verantwoordelijkheden van personen. Bij deze zes gemeenten pakte het goed uit aangezien de e-mails beantwoord zijn. Echter, hetzelfde symptoom kan logischerwijs ook tot gevolg hebben dat een e-mail door niemand wordt beantwoord.

Een e-mail met een vraag van de burger dient altijd beantwoord te worden. Zeker voor gemeenten die de interactie met de burger willen aangaan. Het niet beantwoorden van een e-mail kan het geloof van de burger wegnemen dat een gemeente adequaat handelt op het internet. Daarom is het voor gemeenten essentieel om binnen de organisatie duidelijke verantwoordelijkheden en procedures vast te stellen voor het beantwoorden van e-mails. En zeker regelmatig de performance toetsen. Op deze manier kan een gemeente een goede stap zetten richting een verdere interactie met de burger.
(Persbericht Nextoyou)

Noot Advies Overheid.nl: In oktober wordt het jaarlijks onderzoek 'Kwaliteitsmonitor Overheidswebsites' wederom uitgevoerd. Een integraal onderdeel hierin, ook jaarlijks uitgevoerd, is een e-mailresponsanalyse. Alle ongeveer 1200 overheidswebsites worden hierin betrokken. De resultaten worden gepresenteerd in de rapportage van het monitorrapport, ter publicatie in januari 2003.

www.ictu.nl