AutoRai

3-9-2002

Sterke nieuwe argumenten voor de Toyota Land Cruiser 100

Gelijktijdig met de introductie van de opvolger van de Land Cruiser 90 profiteert ook de Toyota Land Cruiser 100 van een aantal verbeteringen om de toppositie in de wereldmarkt van SUV's te kunnen behouden.

Deze prestigieuze 'ga waarheen u wilt'-auto zal worden voorgesteld op de autosalon van Parijs met een opgefrist uiterlijk, meer luxe, meer technologie en meer veiligheidsvoorzieningen.

Aan de buitenzijde van de verbeterde Land Cruiser 100 vallen de nieuwe voorbumper en de nieuw ontworpen grille op. De bumper ziet er robuuster uit dan voorheen, maar is tegelijkertijd dunner uitgevoerd en daardoor lichter. Het geheim zit hem in het gebruik van Toyota Super Olefine Polymeer, een polymeer dat beter te recyclen is.

De achterzijde kenmerkt zich door nieuwe achterlichtunits, waarvan de richtingaanwijzers zijn voorzien van helder glas. De verchroomde sierlijst op de achterdeur is voorzien van een stoer Land Cruiser-logo.

Om de reputatie van de Toyota Land Cruiser 100 als luxueuze wagen te weerspiegelen is een nieuwe reeks exterieurkleuren ontwikkeld. Deze reeks bevat onder meer parelmoer micalakken.

Geavanceerde technologieën voor extra comfort
De Toyota Land Cruiser 100 is voorzien van vele nieuwe voorzieningen die de inzittenden nog meer gemak en comfort bieden. Om enkele voorbeelden te noemen: een nieuw eersteklas audiosysteem met een in het dashboard geïntegreerde CD-wisselaar (voor 6 CD's), een radio en een cassettespeler, voorzien van het Automatic Sound Leveliser-systeem (ASL), dat het volume en de toonregeling aanpast aan de weggeluiden. Het Rear Seat Audio-systeem (RSA) biedt de achterpassagiers de mogelijkheid zelf de geluidsbron te selecteren, onafhankelijk van het bedieningspaneel voorin.
Standaard op enkele versies is het EMV-scherm (Electro-Multi Vision); een groot touch-screen LCD dat diverse functies bevat, zoals een DVD-navigatiesysteem.

Verbeterde rijeigenschappen maken het verschil
De indrukwekkende 4.7 liter V8 benzinemotor van de Toyota Land Cruiser 100 wordt voorzien van een nieuwe vijftraps Super ECT (Electronically Controlled Transmission) automatische transmissie. Deze transmissie haalt nog meer prestaties uit de krachtige V8, terwijl het brandstofverbruik gunstiger is. Het gewicht van deze transmissie is laag gehouden door het gebruik van aluminium, in combinatie met een zeer compacte koppelomvormer.

De standaard semi-actieve TEMS (Toyota Electronically Modulated Suspension) wielophanging met Active Height Control (AHC) is herzien voor een zachtere schokdemperwerking op een slecht wegdek. Bovendien is de software van de antirolregeling geoptimaliseerd voor een betere stabiliteit in bochten en een beter stuurgedrag.

Een laatste bijdrage aan de verbeterde rijeigenschappen wordt geleverd door de grotere banden: 275/65R17-banden die prima geschikt zijn voor allround gebruik zijn standaard. Lagere 275/60R18-banden voor optimale prestaties op de verharde weg zijn optioneel. Het stijlvolle uiterlijk wordt fraai aangevuld met de nieuw ontworpen lichtmetalen velgen (17 inch standaard en 18 inch optioneel).