HOOFDBEDRIJFSCHAP DETAILHANDEL

Nederlanders eten meer kip

Na de dip van 1999 zitten de uitgaven aan pluimveevlees weer in de lift. Ten opzichte van 2000 zijn de bestedingen in 2001 met bijna 10% gestegen. Door dierziektes als mond- en klauwzeer en BSE kozen Nederlanders steeds vaker voor een stukje kip of kalkoen op hun bord. In 2001 bedroegen de consumptieve bestedingen aan pluimveevlees 660 miljoen euro. Dit houdt in dat er per hoofd van de Nederlandse bevolking gemiddeld iets meer dan 41 euro wordt uitgegeven aan pluimveevlees, met name kip en kalkoen. Dit blijkt uit het rapport 'Branches in Detail Poeliers' van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel(HBD).

De supermarkten zijn goed voor bijna driekwart van de consumptieve bestedingen aan pluimveevlees. De slagerijen hebben bijna 18% van de markt in handen. De poeliers hebben een marktaandeel van bijna 10%, waarvan de ambulante handel (inclusief rijdende winkels) 6% voor haar rekening neemt. Hun verkopen bestaan hoofdzakelijk uit kip- en kalkoenproducten, kant-en-klare maaltijden en maaltijdcomponenten. In het seizoen wordt dit assortiment aangevuld met wild.

De poeliersbranche telde eind 2001 354 ondernemingen met in totaal 399 winkels. Hiervan combineren 80 ondernemers de winkel met ambulante handel. Daarnaast zijn er nog eens 146 ondernemers die wild en gevogelte uitsluitend via de ambulante handel verkopen. In 2000 realiseerde de poeliersbranche een gezamenlijke omzet van 96 miljoen euro exclusief BTW. Dit is 4,3% meer dan in 1999. Volgens voorlopige cijfers is ook in 2001 de omzet met 4,2% gestegen.

Branches in Detail Poeliers
Meer informatie over het rapport 'Branches in Detail Poeliers' kunt u vinden op www.hbd.nl. Het rapport is tegen betaling van euro 7,50 per exemplaar te bestellen (exclusief BTW en verzend- en administratiekosten) per e-mail: bestel@hbd.nl, via de HBD-bestellijn: tel. 0800 023 02 05 (gratis) of per fax 070 338 57 11.

Noot voor de redactie/