BOVAG
Personenauto's worden fors duurder
De Nederlandse Dealer Associatie (NDA), een afdeling van BOVAG,
constateert dat vrijwel alle dit jaar geĂŻntroduceerde nieuwe
automodellen 10 tot 15 % duurder zijn geworden dan de voorgaande autos
als gevolg van de prijsharmonisatie die de autofabrikanten doorvoeren.
Secretaris Wijnand de Geus verwacht dat het komend jaar de meeste
modellen personenauto's eveneens ongeveer net zoveel in prijs zullen
stijgen als de belasting op auto's niet naar beneden gaat.
Dit staat in schrille tegenstelling tot de verwachting van
eurocommissaris Monti die dit jaar nieuwe regels voor de
autodistributie uitvaardigde om de concurrentie te verhogen. Daardoor
zouden de consumentenprijzen juist gaan dalen,
De NDA doet een dringend beroep op de Nederlandse politiek om de
belasting op personenauto's te verlagen om de Nederlandse autokopers
niet de dupe te laten worden.
Over het algemeen zal de stijging worden verwerkt in de catalogusprijs
van nieuw uit te brengen modellen, maar de eerste prijsstijgingen van
bestaande modellen mogen binnenkort ook al worden verwacht.
Automobilisten die van plan zijn een nieuwe auto aan te schaffen wordt
aangeraden daar dus haast mee te maken om een komende prijsverhoging
voor te zijn.
De komende autoprijsverhogingen zullen ook de inflatie aanwakkeren. De
NDA voorspelt dat die hierdoor met 0,4 % extra zal toenemen.
De belangenbehartiger van de merkdealers baseert zich op berekeningen
van de BOVAG-onderzoeksdienst die de prijsontwikkelingen van een
aantal auto's volgt.
De stijgingen zijn het gevolg van de prijsharmonisatie die de
autofabrikanten in Europa hebben ingezet. Tot dusver hielden de
fabrikanten vaak rekening met de belastingdruk in de verschillende
lidstaten. Waar auto's zwaar worden belast, zoals in Nederland, werd
de prijs zonder belastingen, de kale of nettoprijs, kunstmatig laag
gehouden om tot een voor de consument aanvaardbare catalogusprijs
inclusief belastingen te kunnen komen. In landen met een bescheiden
belastingdruk kon de kale prijs zo weer wat hoger om de gemiddelde
winstmarge van de fabrikant op de auto weer wat te herstellen.
Door de komst van de euro echter zijn prijsvergelijkingen tussen de
verschillende lidstaten stukken makkelijker geworden. En door de
nieuwe Europese regelgeving voor fabrikanten, importeurs en dealers
mogen niet alleen consumenten, maar ook dealers nieuwe auto's kopen in
landen waar de prijzen het laagst liggen, met voor de fabrikanten
uiteraard winstverlies.
Daarom zijn de meeste fabrikanten nu bezig, of van plan, de prijzen in
de hele eurozone te harmoniseren, met voor Nederland vrijwel altijd
prijsstijging tot gevolg Deze prijsstijging pakt extra onvoordelig uit
als gevolg van de grote belastingdruk (die ook weer over de
prijsstijging wordt berekend) op de hogere nettoprijs van de auto.
Volgens het CPB (Centraal Plan Bureau) leidt een stijging van de autoprijzen met 5 procent tot een extra inflatie van 0,1 tot 0,2 % De door de BOVAG-onderzoeksdienst berekende prijsverhogingen zullen dus een extra inflatiestijging van 0,4 % opleveren.
Als gevolg van de hogere autoprijzen zal de Nederlandse staat ook meer
belasting ontvangen aan BPM (Belasting Personenauto's en
Motorrijwielen) en BTW. Dit nu vindt de NDA niet terecht en heeft de
overheid verzocht om de BPM op personenauto's te verlagen. 'Op termijn
moeten de autobelastingen in Europa ook worden geharmoniseerd', zegt
De Geus, die vindt dat zowel de autokoper als de merkdealers in
Nederland als gevolg van de hoge belastingdruk nog eens onterecht
extra zwaar worden getroffen door de prijsharmonisatie van
personenauto's.
datum: 2 september 2002