Dienst uitvoering en toezicht Energie

Persbericht 02-09

Den Haag, 30 augustus 2002

DTe stelt richtlijnen gas 2003 vast

De directeur van de Dienst uitvoering en toezicht Energie (DTe) heeft de Richtlijnen gastransport en -opslag voor 2003 vastgesteld. Gasbedrijven moeten deze richtlijnen in acht nemen bij hun onderhandelingen met marktpartijen. Het is de derde keer dat DTe richtlijnen voor gas vaststelt. Met deze richtlijnen wordt de marktwerking in de gassector bevorderd. Daarnaast vormen de richtlijnen de basis bij geschilbeslechting door de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa).

In de richtlijnen is bepaald dat Gas Transport Services, het netwerkdeel van Gasunie, zijn transporttarieven volgend jaar met vijf procent verlaagt. Tevens moet Gasunie een nationaal balanspunt instellen waar gascontracten eenvoudig kunnen worden verhandeld. Hiermee wordt de liberalisering van de gasmarkt aanmerkelijk bevorderd.

Tevens kondigen DTe en NMa aan dat zij gezamenlijk onderzoek gaan doen naar (belemmeringen in) de werking van de laag-calorische gasmarkt. Deze markt is voornamelijk relevant voor afnemers die thans beschermd zijn en naar verwachting vrij zullen worden op 1 oktober 2003. De uitkomsten van dit onderzoek worden in de loop van 2003 verwacht.

De regionale gastransportbedrijven moeten hun tarieven onderbouwen vanuit efficiënte economische kosten. Hiermee geeft DTe een prikkel om de onderhandelingspositie van netgebruikers te versterken.

De gasopslagbedrijven NAM en Bergen Consessiehouders moeten volgend jaar een aanmerkelijk deel van hun opslagcapaciteit beschikbaar stellen aan derden. De tarieven voor hun diensten dienen zij te baseren op efficiënte economische kosten en relevante substituten, bijvoorbeeld opslagfaciliteit elders.

Uit de consultatieronde die vooraf is gegaan aan de vaststelling van deze richtlijnen, is gebleken er ook voor gas behoefte bestaat aan een onafhankelijke systeembeheerder (TSO), zoals TenneT voor het hoogspanningsnet. Naar de invulling hiervan zal DTe begin 2003 een onderzoek starten.