Gemeente Utrecht
Nieuwe ruimtelijke kijk op Merwedekanaal-zone
Er ligt een nieuwe ruimtelijke visie voor het gebied langs het gehele
Merwedekanaal in Utrecht. De strook maakte, tot de aanleg van de wijk
Kanaleneiland in de jaren zestig, deel uit van de westelijke stadsrand
en heeft een industriële bestemming. Met de bouw van Leidsche Rijn
komt het gebied midden in de stad te liggen. Daarmee is ook de wens
ontstaan om de kanaalzone een nieuwe functie in de bestaande stad te
geven. Een belangrijk uitgangspunt bij het opstellen van de
ruimtelijke visie is het intensiveren van de nu nog vrij extensief
benutte terreinen langs het kanaal. Dat levert meer ruimte op voor
wonen, werken en recreëren in het bestaand stedelijk gebied. Bovendien
is het nadrukkelijk de bedoeling dat de herontwikkeling van de
kanaalzone de stad inkomsten oplevert.
De visie Merwedekanaalzone, die nu door het college van burgemeester
en wethouders is vastgesteld, loopt vooruit op de aangekondigde
structuurvisie voor de gehele stad. Die structuurvisie moet richting
geven aan de ruimtelijke ontwikkeling van Utrecht in de komende
decennia. Het naar voren halen van de Merwedekanaalzone is bedoeld om
een goede ruimtelijke onderbouwing te leveren voor allerlei
(particuliere) initiatieven die afwijken van de nu geldende
bestemming. Zo zijn er ideeën voor vestiging van een hotel, restaurant
en appartementen op het nog onlangs door de gemeente aangekochte
terrein van Sojafabriek Cereol.
Het Merwedekanaal doorkruist niet alleen woonwijken en de zuidelijke
rand van de stad, maar loopt ook langs de terreinen van de Jaarbeurs
en heeft daarmee ook een relatie met de ontwikkeling van het
stationsgebied.
Aan de hand van verschillende deelgebieden langs het kanaal zijn in de
visie de gewenste ontwikkelingsmogelijkheden benoemd.
* Wonen in het meest noordelijke gedeelte
* Toeristische functies bij het waterplein tussen de voormalige
sojafabriek Cereol en de Rijksmunt
* Menging van wonen en werken ter hoogte van de Jaarbeurs
* Stedelijk wonen (woonbebouwing in hoge dichtheden) ter hoogte van
Dichterswijk-west.
* Hoogwaardige bedrijvigheid ter hoogte van Rivierenwijk
* Kantoren , terrassen aan het water en andere op het watergerichte
publieksvoorzieningen in het poortgebied bij de A12 en in het
puntje bij Westraven
In de visie worden ook de effecten beschreven op verkeer, wonen,
economie, werkgelegenheid en milieu.
-Verwacht wordt dat de verkeersaantrekkende werking van nieuwe
initiatieven door de gunstige ligging ten opzichte van de
hoofdinfrastructuur (de stedelijke binnenring) geen grote problemen
zal veroorzaken.
- Potentiële bouwlocaties in de Merwedezone maken het mogelijk circa
2400 woningen aan de stad toe te voegen.
-Herontwikkeling met meer hoogwaardige bedrijvigheid zal een positief
effect hebben op het leefmilieu en op de overlast voor omliggende
woonbuurten.
-Hoewel het karakter van de bedrijvigheid verandert, blijft het gebied
een belangrijke functie voor de werkgelegenheid behouden.
- Herstel van het groene profiel langs de route heeft positieve
invloed op toeristische en ecologische potenties van de strook.
Procedure
Na de vaststelling van de conceptvisie door het college van
burgemeester en wethouders volgt dit najaar een inspraakprocedure.
Daarna kan de definitieve visie Merwedekanaalzone begin 2003 door de
gemeenteraad worden vastgeteld.
Utrecht, 30 augustus 2002.