Gemeente Albrandswaard
TramPlus: Barendrecht en Albrandswaard tevreden met nieuw trace maar
boos over nieuwe vertraging
Barendrecht en
Albrandswaard hebben geen problemen met het beoogde nieuwe tracé voor
de TramPlus-lijn Carnisselande, zoals dat nu wordt voorgesteld door
het Rotterdamse college van burgemeester en wethouders. De variant
over de Bree en de Randweg zorgt voor een extra reistijd van ruim een
halve minuut en dat is in de ogen van de beide gemeenten nog
acceptabel. Tegelijkertijd hebben Barendrecht en Albrandswaard wel
grote problemen met de opleveringsdatum, die opnieuw forse vertraging
oploopt. Ter compensatie willen de beide gemeenten een hoog frequente
vorm van alternatief openbaar vervoer en keiharde garanties. Overigens
benadrukken Albrandswaard en Barendrecht dat wanneer de Rotterdamse
Raad ook dit tracé afwijst, er bij de Stadsregio wordt aangedrongen op
een zogenaamd aanwijzingsbesluit. Dit met de bedoeling om Rotterdam te
dwingen om de TramPlus-lijn alsnog via het eerder afgesproken tracé
dus over de Groene Hilledijk aan te leggen.
Door de beoogde tracéwijziging (lus Groene Hilledijk, Bree, Randweg,
Beijerlandselaan) kan de TramPlus-lijn pas in december 2004
operationeel zijn. Dat is wederom acht maanden later dan volgens de
laatste planning, die voorzag in een oplevering per april 2004.
Volgens eerdere afspraken zou de TramPlus-lijn naar Carnisselande
gereed zijn op het moment dat de nieuwbouwlocatie voor de helft klaar
is. Deze afspraken zijn onder meer vastgelegd in het Regionaal
Verkeers en Vervoers Plan (RVVP, 1995), het Vinex-uitvoeringsconvenant
(1995) en het Masterplan TramPlus (1994). Momenteel is
Carnisselande/Portland voor 37% gereed en nog eens een behoorlijk deel
is nu in aanbouw. Naar verwachting is de nieuwbouwlocatie aan het
begin van het tweede kwartaal van 2003 voor de helft klaar. Van
TramPlus is echter op dat moment nog lang geen sprake.
Compromis: Voorkeurstracé
Gedurende 2001 is al duidelijk geworden dat de TramPlus-verbinding
niet in januari 2003 gereed zou zijn. Sterker, 2003 werd zelfs
helemaal niet gehaald. Er werd een compromis gesloten tussen
Albrandswaard, Barendrecht, Rotterdam en de diverse deelgemeentes
waarbij uiteindelijk in 2001 werd gekozen voor het iets langere
Voorkeurstracé (met lus door Zuidwijk). In juni 2001 werd dit tracé,
dat nog altijd een kostendekkingsgraad had van 53%, door de
Rotterdamse gemeenteraad bekrachtigd. De planning was toen dusdanig
dat de TramPlus-verbinding door een combinatie van de trage
besluitvorming in Rotterdam en het moment waarop de Havenspoorlijn
buiten dienst zou gaan pas in april 2004 opgeleverd kon worden. Gezien
de complexiteit van de situatie zijn Barendrecht en Albrandswaard toen
schoorvoetend met die vertraging van een jaar akkoord gegaan. Nu er
echter opnieuw aan het tracé wordt getornd, met als gevolg dat er
wederom een forse (!) vertraging dreigt, kunnen de beide gemeentes dat
niet langer over hun kant laten gaan.
Voorwaarden
De nieuwe vertraging van wederom acht maanden is voor Barendrecht en
Albrandswaard een heet hangijzer. Hoewel het een Rotterdams probleem
betreft worden de beide buurgemeentes ongewild opgescheept met de
gevolgen. Echter, juist omdat dit probleem zonder de medewerking
vanuit Rotterdam moeilijk opgelost kan worden, zijn de Barendrechtse
en Albrandswaardse colleges van burgemeester en wethouders onder een
aantal strikte voorwaarden bereid om akkoord te gaan met het
Rotterdamse voorstel. Deze voorwaarden kunnen als volgt worden
gedefinieerd:
Rotterdam initieert en financiert een hoog frequente vorm van
alternatief openbaar vervoer voor de periode tussen het moment waarop
de Vinex-locatie Carnisselande / Portland voor 50% klaar is (april of
mei 2003) en de oplevering van TramPlus. Daarbij wordt gedacht aan een
extra busverbinding met een aantal haltes in de nieuwbouwlocatie, die
zorgt voor een rechtstreekse verbinding met Rotterdam-Zuidplein.
Rotterdam zorgt daarbij ook voor de tijdelijke voorzieningen, zoals
haltes en evt. aanpassingen aan wegen.
Barendrecht en Albrandswaard willen een keiharde garantie dat de
TramPlus-lijn Carnisselande nu ook daadwerkelijk in december 2004
operationeel is. Om deze woorden kracht bij te zetten willen de beide
gemeenten dat er een boetebeding wordt opgenomen in het contract
tussen de Stadsregio, Rotterdam en de andere betrokken partijen.
Tot de oplevering van de TramPlus-lijn Carnisselande willen Barendrecht en Albrandswaard dat er door het Dagelijks Bestuur van de Stadsregio iedere twee maanden uitvoerig wordt gerapporteerd aan de leden van de Regioraad over de voortgang van het project.
Barendrecht en Albrandswaard wachten in spanning op het besluit dat de
Rotterdamse gemeenteraad in september gaat nemen. Overigens zullen
beide gemeentes eventuele schades die rechtstreeks verband houden met
de hernieuwde vertraging van TramPlus bij Rotterdam in rekening
brengen. Omdat de consequenties van de vertraging in dit stadium nog
niet exact duidelijk zijn, zullen de komende maanden gebruikt worden
om dit te inventariseren. Zelf zullen Barendrecht en Albrandswaard de
kwestie TramPlus in de vergadering van de Regioraad op 25 september
nader bepleiten. Overigens wordt er nog deze week een brief met
informatiepakket verstuurd aan het Dagelijks Bestuur van de Stadsregio
en de leden van de Regioraad. Een afschrift van die brief zal onder
meer worden gericht aan de gemeenteraden van Rotterdam, Barendrecht en
Albrandswaard, het Rotterdamse college van burgemeester en wethouders,
de leden van de vaste kamercommissie Verkeer en Vervoer, Gedeputeerde
Staten, Provinciale Staten en aan zowel de heer R.H. de Boer (minister
van Verkeer en Waterstaat) als mevrouw M.H. Schultz van Haegen
(staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat).
Aangezien Barendrecht en Albrandswaard alleen gebaat zijn bij een
snelle en directe TramPlus-ontsluiting van Carnisselande / Portland
wordt Rotterdam veel succes gewenst bij de inpassing van de TramPlus
in het nieuwe tracédeel. Daarnaast rekenen Barendrecht en
Albrandswaard erop dat in Rotterdam alle politieke knopen nog voor de
vergadering van de Regioraad op 26 september worden doorgehakt