EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl
EVO bereid mee te werken aan eerder verplicht stellen dodehoekspiegel
EVO is bereid mee te werken aan het eerder verplicht stellen van de
dodehoekspiegel, zoals de ENFB voorstelt. Nu gaat Verkeer en
Waterstaat nog uit van invoeringsdatum 1 januari 2003. Onmiddellijke
verplichting is volgens EVO praktisch onuitvoerbaar, omdat dit leidt
tot logistieke en organisatorische problemen. Zo moeten bedrijven de
kans hebben om de komende tijd afspraken te maken met garages om de
spiegels te monteren.
EVO voert een campagne om haar leden aan te sporen om dodehoeksystemen
direct aan te schaffen. Zo heeft algemeen directeur Dick van den Broek
Humphreij de 34.000 leden in EVO Magazine de vraag gesteld: âDurft u
nog in de spiegel te kijken na een ongeluk dat u had kunnen
voorkomen?â. Volgens hem is er geen enkel excuus om onmiddellijk in
actie te komen. Inmiddels zijn er meer dan 100.000 dodehoekspiegels
verkocht. Verplicht stellen is een goed middel om de overige bedrijven
tot actie aan te zetten.
EVO benadrukt dat de dodehoekspiegel niet álle ongelukken kan
voorkomen. Er moet veel meer gebeuren om het verkeer veiliger te
maken. En dat is niet alleen de verantwoordelijkheid van het
vrachtverkeer.
EVO pleit voor meer verkeersonderwijs op basis- en middelbare scholen.
Veel voetgangers en fietsers zijn zich onvoldoende bewust van de
positie van de vrachtauto en de chauffeur in het drukke verkeer. Ook
gemeenten kunnen veel meer doen om dit soort ongelukken te voorkomen.
Een simpele maatregel is om de stoplichten zo af te stellen dat
rechtsafslaande vrachtauto's en fietsers niet tegelijkertijd groen
licht krijgen