Consumentenbond

Consument dupe van gemis juridische kennis winkeliers 30 augustus 2002

Consumentenbond onderzoekt kwaliteit voorlichting consumentenrecht

Het is droevig gesteld met wat winkelpersoneel weet van het consumentenrecht. De juridische informatie die leveranciers aan consumenten verstrekken is zelden correct, nogal eens oppervlakkig of zelfs ronduit misleidend. De consument wordt hiervan de dupe. In vijftig kleding-, witgoed- en bruingoedwinkels heeft de Consumentenbond de wetskennis van het personeel onderzocht. De resultaten staan gepubliceerd in de Consumentengids van september die vandaag verschijnt.

De Consumentenbond bezocht winkels in de sectoren kleding, witgoed en audio-video om te onderzoeken hoe het bij winkelpersoneel is gesteld met de kennis van de basisrechten van de consument. De Consumentenbond vroeg de verkopers het juridisch hemd van het lijf. De resultaten zijn teleurstellend.

Simpele garantievragen blijken een struikelblok voor winkeliers. Veel leveranciers geven geen helder antwoord op de vraag wat er nu precies onder garantie wordt verstaan. En ook weten veel winkeliers niet dat een eventuele fabrieksgarantie niet afdoet aan hun eigen aansprakelijkheid volgens de wet. Ten onrechte volstaan zij veelal met een doorverwijzing naar de fabrikant. Over de mogelijkheden ingeval een product stuk gaat zónder dat er garantie is of na de garantietermijn adviseren winkeliers niet concreet of onjuist. Zo worden consumenten vaak afgebluft door verkopers die zeggen dat na afloop van de garantie de consument geen rechten meer heeft en alle reparaties zelf moet betalen. Daardoor kunnen consumenten voor onnodige reparatiekosten opdraaien.

Ook los van garantie is een leverancier aansprakelijk voor wat hij verkoopt. Verder vroeg de Consumentenbond naar de ruilmogelijkheden. Ruilen omdat de consument niet zo tevreden is over de keus, daar wordt over het algemeen niet moeilijk over gedaan. Een valkuil bleek te zijn dat de verkopers vaak niet wisten wat de garantie precies inhoudt. Zo houdt de leverancier een zekere onderhandelingsruimte en loopt de consument de kans zijn door de winkel gegeven recht niet te halen. Ook kon een aantal leveranciers, met name in de witgoedbranche, niet expliciet iets vertellen over de mogelijkheid van geld terug of een tegoedbon.

De Consumentenbond verlangt initiatieven vanuit het Ministerie van Economische Zaken en het bedrijfsleven (brancheorganisaties) om bedrijven actief op de hoogte te brengen van het consumentenrecht. Zeker als er sprake is van veranderingen in de regelgeving (zoals momenteel de nieuwe garantierichtlijn) moet winkelpersoneel hierover via voorlichtingscampagnes worden geïnformeerd.