AutoRai
30-8-2002
De nieuwe Subaru Forester AWD: gericht op vooruitgang
Meteen na zijn lancering, in 1997, nam de Subaru Forester AWD het voortouw in de SUV-klasse. Niet alleen gaat het hier om een wereldwijd succes, maar neemt de Forester ook op het gebied van stabiliteit (AWD!), veiligheid en als trekauto het voortouw.
Echter, omdat Subaru constant op zoek is naar mogelijke verbeteringen,
heeft de nieuwe Forester AWD nu een nóg grotere voorsprong op zijn
concurrenten.
Het gaat bij de nieuwe Forester AWD niet om slechts een cosmetische
ingreep, maar om een volledig nieuwe SUV met een duidelijke en
kenmerkende persoonlijkheid. Wel bleef natuurlijk een aantal
basisprincipes van Subaru in het nieuwe ontwerp gehandhaafd. Zo
onderscheidt de nieuwe Forester AWD zich ook nu weer door zijn
horizontaal geplaatste boxermotoren (tweeliter benzine, met of zonder
turbo) die bijdragen aan een relatief laag zwaartepunt. En natuurlijk
beschikt de Forester AWD, zoals de naam al zegt, over de befaamde All
Wheel Drive, oftewel permanente vierwielaandrijving (AWD),
geïntegreerd in een geheel symmetrisch onderstel met de allermodernste
wielophanging.
Het resultaat mag er zijn! De nieuwe Subaru Forester AWD is namelijk
niet alleen een zeer aantrekkelijk vormgegeven SUV, maar ook een zéér
veelzijdige auto met een grote bodemvrijheid. Bovendien rijdt de auto
fantastisch, dankzij de zeer geslaagde combinatie van kracht, optimale
rijeigenschappen en een zeer hoog veiligheidsniveau. Wat dit laatste
aangaat: eind vorige maand nog, kreeg de nieuwe Forester AWD reeds het
(hoogst haalbare) predikaat Good van het Insurance Institute for
Highway Safety (IIHS) in de Verenigde Staten. Met recht een prachtige
start voor een nieuwe en unieke SUV!
Wijzigingen in detail
* Nieuwe en fraaie vormgeving, koplampunits met halogeen multi
reflector koplampen.
* Nieuwe stilering van de achterzijde met grotere achterruit voor
meer zicht.
* Sterk geprofileerde wielkasten; de behuizing voor een grotere
spoorbreedte (voor en achter) die meer stabiliteit genereert.
* Enkele nieuwe carrosseriekleuren, waaronder geslaagde tweekleuren
combinaties (two-tone) voor de X-uitvoeringen.
* Relatief hoge zitpositie.
* Uitmuntende off-road eigenschappen, plus het comfort, rijgedrag en
wegligging van een volwaardige personenauto.
* Lichtgewicht carrosseriedelen: aluminium motorkap, bumperbalken,
zonnedakframe en dakrails, waardoor het zwaartepunt van de auto
verlaagd wordt en de stabiliteit (dus) toeneemt.
* Verfijnde motoren met nog betere prestaties en efficiency, die
vanzelfsprekend voldoen aan de geldende zeer strenge
emissie-eisen.
* Verbeterde aërodynamica en een modern, opnieuw getuned onderstel.
* Verbeterde handgeschakelde en automatische transmissies voor
stiller en soepeler schakelen.
* Viertraps automatische transmissie met jongste generatie actieve
koppelverdeling, die de hoeveelheid aandrijfkracht op voor- en
achterwielen automatisch aanpast aan de rijomstandigheden.
* Hoge mate van actieve veiligheid door groter glasoppervlak rondom
voor beter zicht.
* Extra versterkte rolkooi, bumpers en balken in de flanken.
* Actieve hoofdsteunen vóór verkleinen de kans op halswervelletsel
(whiplash) bij aanrijdingen van achteren.
* Nieuw ontworpen interieur met T-vormig dashboard, inclusief
separate meters en een contrasterend, metallic-zilver centraal
paneel.
* Nieuwe inrichting met hoogwaardige materialen voor een praktische
én sportieve interieursfeer.
* 25 mm extra beenruimte achterin voor meer comfort.
* Toepassing van elektronische remkrachtverdeling (EBD) op de
XT-uitvoeringen.
* Het veiligheidsrempedaal deformeert in geval van een frontale
botsing, waardoor de kans op voetletsel voor de bestuurder wordt
verkleind.
* Twee-fase airbag voor de voorpassagier.
Persoonlijkheid en comfort
De Subaru Forester AWD is een ronduit veelzijdige SUV die het beste
van twee werelden in zich verenigt en daarbij een combinatie biedt van
heel veel comfort en zeer praktische eigenschappen. Zijn precieze
besturing, zijn uiterst kleine draaicirkel in zijn klasse en zijn
superieure rijeigenschappen dragen alle bij tot een ontspannen en
uiterst plezierig rijgedrag, in het stadsverkeer én op de snelweg.
Zijn permanente vierwielaandrijving, zijn forse bodemvrijheid van 195
mm (2.0 XT) en 190 mm (2.0 X), zijn geavanceerde wielophanging en zijn
zowel sterke als relatief lichte carrosserie bieden daarnaast volop
veiligheid en rijplezier, of er nu wel of geen caravan of aanhanger
getrokken wordt, er op asfalt of onverhard wordt gereden en ongeacht
de weersomstandigheden.
Kortom, wáár de reis ook heen voert, de nieuwe Forester AWD is er
klaar voor! Hij is bijvoorbeeld - de vorige Forester-generatie werd al
uitgeroepen tot klassewinnaar in de Trekauto van het Jaar-verkiezing -
volledig berekend op het trekken van een aanhanger of caravan. Voor de
X geldt een maximum aanhangergewicht (geremd) van 1.500 kg, terwijl de
XT zelfs 1.800 kg mag trekken. De in ongelijke delen neerklapbare
achterbank zorgt voor een volledig vlakke laadvloer. De laadruimte van
de 2.0 X heeft een volume van liefst 1.629 liter en omvat óók nog een
bergplek ónder de vloer. Ondanks zijn forse bodemvrijheid zijn de
drempels en achterlaadklep laag genoeg om zware voorwerpen gemakkelijk
te kunnen in- en uitladen. Overal in het interieur bevindt zich extra
bergruimte onder meer in de centrale console (met aparte
12V-aansluiting) en in de dakconsole. Standaard zijn bovendien
dakrails waarop dakkoffers, mountainbikes, kanos en aanverwante zaken
voor sport en activiteiten in de natuur kunnen worden meegevoerd.
Soepele 2.0 liter motor
De tweeliter Subaru-krachtbron (92 kW/125 pk) is gebouwd volgens het
vertrouwde boxerprincipe. Door technische verfijningen verbruikt hij
minder brandstof dan voorheen, terwijl de Forester AWD mede als gevolg
van de verbeterde aërodynamica hogere prestaties laat noteren. De
tweeliter benzinemotor loopt soepel, nog rustiger, produceert een
karakteristiek sportief geluid en beschikt over nóg meer koppel in het
laag- en middengebied.
Het lage zwaartepunt en het geringe gewicht van de onderdelen waaruit
de carrosserie is opgebouwd helpen mee om het grootste voordeel uit
het motorvermogen te halen. Met handgeschakelde vijfbak komt het
verbruik volgens de officiële normen op 8,5 liter per 100 kilometer
gecombineerd. Deze waarde voor de Forester 2.0 AWD met automatische
transmissie ligt slechts één tiende liter per 100 kilometer hoger.
Krachtige turboversie
Als telg uit de rallywereld biedt de befaamde tweeliter
turbo-boxermotor in de Forester AWD álle kwaliteiten die nodig zijn om
prestaties en koppel te laten samengaan met efficiency en opmerkelijk
schone emissies. Ook hier zijn het t relatief laag zwaartepunt en het
geringere gewicht die hun vruchten afwerpen: reken op een bijzonder
stabiel weggedrag en nóg minder overhellen in bochten. De turbomotor
levert liefst 130 kW/177 pk en bezorgt de nieuwe Subaru Forester AWD
met turbomotor een topsnelheid van niet minder dan 202 kilometer per
uur. Voorzien van de handgeschakelde vijfbak komt het officiële
verbruik (gecombineerd) op een keurige 9,8 liter per 100 km.
Subarus All Wheel Drive
Geen enkele Subaru is compleet zonder een in de rallysport
geperfectioneerd All Wheel Drive-systeem. Ook de nieuwe Forester AWD
beschikt dus over dit fundamenteel Subaru-concept en gaat zelfs nog
een stapje verder. Het systeem is met name zo effectief dankzij zijn
optimale koppelverdeling. Onder normale omstandigheden droog asfalt -
wordt het motorvermogen 50/50 over de vóór- en achteras verdeeld. Bij
de versies met automatische transmissie ligt deze verhouding dan op
60/40.
Op het moment dat de situatie gevaarlijk wordt op natte wegen,
kiezelstenen, modder of sneeuw wordt het grootste koppel automatisch
en onmiddellijk gevoerd naar de as die het minste doorslipt. Met als
gevolg altijd een uitstekende grip op de weg, terwijl de stabiliteit
optimaal blijft dankzij de vierwielaandrijving en het compleet
symmetrische aandrijfsysteem.
Het gebruik van aluminium voor de motorkap, de bumperbalken, de
dakrails en het zonnedakframe dragen eveneens bij aan de stabiliteit
van de nieuwe Forester AWD, doordat het gewicht van de delen die het
verst van het zwaartepunt liggen zo laag mogelijk wordt gehouden.
De transmissies
De enorme vooruitgang die Subaru bij het rijden met de nieuwe Forester
AWD op alle soorten wegdek geboekt heeft, wordt nog eens vergroot
doordat Subaru ook de automatische én handgeschakelde transmissies
verder heeft verfijnd. Het schakelen verloopt daardoor nóg makkelijker
en minder merkbaar, terwijl trillingen en eventuele stootjes langzaam
optrekken, vaart minderen volledig worden voorkomen.
Automaat of handgeschakeld
De vooruitstrevende, elektronisch geregelde automatische vierbak in de
Forester AWD is uitgerust met een sportief schakelpatroon voor de
selectiepook en heeft naadloos op elkaar aansluitende trappen, die het
schakelen vrijwel onmerkbaar laten verlopen. De computergestuurde
koppelverdeling past zich perfect aan alle omstandigheden aan.
De handgeschakelde vijfbak van de Forester AWD is gekoppeld aan een compact gelimiteerd-slipdifferentieel om de gewichtsbalans en koppeldistributie te optimaliseren. De 2.0 X-versies met deze transmissie zijn uitgerust met hoge en lage gearing (Hi en Lo). Een flexibel vliegwiel voorkomt trillingen en bijgeluiden. Voorts zijn alle handgeschakelde Foresters AWD voorzien van een Hill Holder voor het simpel en vlekkeloos uitvoeren van hellingproeven.
Wielophanging
Ook op het gebied van de ondersteltechniek komt de rallyachtergrond
van Subaru goed tot uiting. Het chassis en de ophanging van de nieuwe
Forester zijn volledig opnieuw getuned om nóg meer stijfheid,
stabiliteit en stuurcontact te geven. Deze verfijningen bouwen voort
op de voordelen van het laag zwaartepunt. Het resultaat is een
perfecte harmonie tussen het comfort en de rijeigenschappen enerzijds
en de prestaties in het terrein anderzijds zonder enige vorm van
compromis.
De toegepaste McPherson-veerpoten vóór en onafhankelijke ophanging met
dubbele draagarmen en schroefveren achter werden speciaal ontworpen
voor de sterk tegenstrijdige eisen die gesteld worden zowel tijdens
lichtbeladen, lange afstandsreizen als tijdens zwaarbeladen off-road
exercities. In beide gevallen is het ontbreken van rolgedrag en
overhellen, dat bij de onhandzame, hoog opgebouwde 4 x 4s zo vaak
voorkomt, opvallend.
Daar komt bij dat de hoogtecompensering met betrekking tot de belading
bij de nieuwe Subaru Forester AWD nog eens sterk is verbeterd. Samen
met de grotere spoorbreedte vóór en achter (met een toename van 20 mm
bij de X en 15 mm bij de XT zijn de breedtes voor beide typen thans
gelijk), maakt het opnieuw ontworpen veersysteem de Forester AWD tot
één der gemakkelijkste en plezierigste SUVs die verkrijgbaar zijn.
Veiligheid als hot item
De nieuwe Subaru Forester AWD behoort zonder twijfel tot de veiligste
autos in zijn klasse. Ten eerste omdat hij qua constructie verder gaat
dan de wereldwijd geldende normen. De toepassing van een uiterst
stijve, lichtgewicht carrosserie en het gebruik van de modernste
veiligheidssystemen maken de auto tot een ware trendsetter.
Het voorkomen van ongelukken heeft bij Subaru altijd de prioriteit. Vandaar dat de nieuwe Forester, afgezien van All Wheel Drive, beschikt over een anti-blokkeer remsysteem. De remwerking van alle modellen is nog verbeterd, terwijl de XT-uitvoeringen nog eens profiteren van de voordelen van Elektronische Remkracht Verdeling (EBD). Dit systeem brengt de remkracht van de achterwielen in balans met de lading en de door het afremmen veroorzaakte gewichtsverplaatsing. Verder kent de Forester een ideale, relatief hoge zitpositie en mede dankzij het grotere glasoppervlak heeft de bestuurder een uitstekend zicht rondom.
Los hiervan ontwikkelde Subaru ook een reeks andere
veiligheidsvoorzieningen, die ervoor zorgen dat zowel de inzittenden
als bijvoorbeeld voetgangers zo goed mogelijk beschermd worden.
Voorbeelden? Tussen de motorkap en de motor zelf bevindt zich nu een
aanzienlijke ruimte, waardoor de kap beter schokken kan absorberen en
iemand die onverhoopt op de motorkap terechtkomt minder kans op letsel
heeft. In dit licht mag ook de speciale constructie van de
ruitenwissers niet vergeten worden, die bij een plotselinge, extreme
belasting afbreken, waardoor verwondingen voorkomen worden. Verder is
de Forester uitgerust met een veiligheidsrempedaal, dat deformeert in
geval van een frontale botsing en daardoor de kans op voetletsel voor
de bestuurder verkleind.
De ingebouwde soliditeit van elke Subaru wordt in de nieuwe Forester
AWD nog eens benadrukt door een nóg sterkere kooiconstructie. Ook de
bumpers en de zijbalken in de flanken werden extra versterkt. Zelfs de
motor en de versnellingsbak zijn zo ontworpen dat ze in geval van een
frontale botsing onder de vloer schuiven. Wanneer een ongeluk dus écht
niet te voorkomen is, worden alle inzittenden aan alle kanten optimaal
beschermd.
Voorts beschikt elke Forester AWD voorin over twee airbags (aan
passagierszijde een twee-fase uitvoering), zij-airbags (XT, X
optioneel), veiligheidsgordels met gordelspanners en kracht
begrenzers, drie 3-punts rolgordels achter, ISOFIX-bevestigingspunten
voor kinderzitjes, 3 hoofdsteunen achter, alsmede actieve hoofdsteunen
voorin, die de kans op een whiplash sterk verkleinen in geval van een
aanrijding van achteren.
Kortom
Uit alle vernieuwingen blijkt dat Subaru uitermate serieus en grondig
te werk is gegaan om van de nieuwe Forester AWD een ideale en
veelzijdige SUV te maken. Een auto die opnieuw in staat zal zijn de
populaire SUV-klasse aan te voeren. Kortom, The Best of Both Worlds!
De nieuwe Forester zal in de eerste helft van de maand september bij
de Subaru-dealer in de showroom komen.
De consumentenprijzen:
* Forester 2.0 X AWD 26.495,--
* Forester 2.0 X AWD 28.995,-- (inclusief climate control, verwarmde
voorstoelen en ruitenwissers)
* Forester 2.0 X AWD aut. 28.495,--
* Forester 2.0 X AWD aut. 30.995,-- (inclusief climate control,
verwarmde voorstoelen en ruitenwissers)
* Forester 2.0 XT AWD 34.495,--
* Forester 2.0 XT AWD 35.495,-- (inclusief cruise control, verwarmde
voorstoelen)
* Forester 2.0 XT AWD aut. 36.995,--
* Forester 2.0 XT AWD aut. 37.995,-- (inclusief cruise control,
verwarmde voorstoelen)