AutoRai

30-8-2002

De nieuwe Subaru Forester AWD: gericht op vooruitgang

Meteen na zijn lancering, in 1997, nam de Subaru Forester AWD het voortouw in de SUV-klasse. Niet alleen gaat het hier om een wereldwijd succes, maar neemt de Forester ook op het gebied van stabiliteit (AWD!), veiligheid en als trekauto het voortouw.

Echter, omdat Subaru constant op zoek is naar mogelijke verbeteringen, heeft de nieuwe Forester AWD nu een nóg grotere voorsprong op zijn concurrenten.

Het gaat bij de nieuwe Forester AWD niet om slechts een cosmetische ingreep, maar om een volledig nieuwe SUV met een duidelijke en kenmerkende persoonlijkheid. Wel bleef natuurlijk een aantal basisprincipes van Subaru in het nieuwe ontwerp gehandhaafd. Zo onderscheidt de nieuwe Forester AWD zich ook nu weer door zijn horizontaal geplaatste boxermotoren (tweeliter benzine, met of zonder turbo) die bijdragen aan een relatief laag zwaartepunt. En natuurlijk beschikt de Forester AWD, zoals de naam al zegt, over de befaamde All Wheel Drive, oftewel permanente vierwielaandrijving (AWD), geïntegreerd in een geheel symmetrisch onderstel met de allermodernste wielophanging.

Het resultaat mag er zijn! De nieuwe Subaru Forester AWD is namelijk niet alleen een zeer aantrekkelijk vormgegeven SUV, maar ook een zéér veelzijdige auto met een grote bodemvrijheid. Bovendien rijdt de auto fantastisch, dankzij de zeer geslaagde combinatie van kracht, optimale rijeigenschappen en een zeer hoog veiligheidsniveau. Wat dit laatste aangaat: eind vorige maand nog, kreeg de nieuwe Forester AWD reeds het (hoogst haalbare) predikaat Good van het Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) in de Verenigde Staten. Met recht een prachtige start voor een nieuwe en unieke SUV!

Wijzigingen in detail

* Nieuwe en fraaie vormgeving, koplampunits met halogeen multi reflector koplampen.

* Nieuwe stilering van de achterzijde met grotere achterruit voor meer zicht.

* Sterk geprofileerde wielkasten; de behuizing voor een grotere spoorbreedte (voor en achter) die meer stabiliteit genereert.
* Enkele nieuwe carrosseriekleuren, waaronder geslaagde tweekleuren combinaties (two-tone) voor de X-uitvoeringen.
* Relatief hoge zitpositie.

* Uitmuntende off-road eigenschappen, plus het comfort, rijgedrag en wegligging van een volwaardige personenauto.
* Lichtgewicht carrosseriedelen: aluminium motorkap, bumperbalken, zonnedakframe en dakrails, waardoor het zwaartepunt van de auto verlaagd wordt en de stabiliteit (dus) toeneemt.
* Verfijnde motoren met nog betere prestaties en efficiency, die vanzelfsprekend voldoen aan de geldende zeer strenge emissie-eisen.

* Verbeterde aërodynamica en een modern, opnieuw getuned onderstel.
* Verbeterde handgeschakelde en automatische transmissies voor stiller en soepeler schakelen.

* Viertraps automatische transmissie met jongste generatie actieve koppelverdeling, die de hoeveelheid aandrijfkracht op voor- en achterwielen automatisch aanpast aan de rijomstandigheden.
* Hoge mate van actieve veiligheid door groter glasoppervlak rondom voor beter zicht.

* Extra versterkte rolkooi, bumpers en balken in de flanken.
* Actieve hoofdsteunen vóór verkleinen de kans op halswervelletsel (whiplash) bij aanrijdingen van achteren.

* Nieuw ontworpen interieur met T-vormig dashboard, inclusief separate meters en een contrasterend, metallic-zilver centraal paneel.

* Nieuwe inrichting met hoogwaardige materialen voor een praktische én sportieve interieursfeer.

* 25 mm extra beenruimte achterin voor meer comfort.
* Toepassing van elektronische remkrachtverdeling (EBD) op de XT-uitvoeringen.

* Het veiligheidsrempedaal deformeert in geval van een frontale botsing, waardoor de kans op voetletsel voor de bestuurder wordt verkleind.

* Twee-fase airbag voor de voorpassagier.
Persoonlijkheid en comfort
De Subaru Forester AWD is een ronduit veelzijdige SUV die het beste van twee werelden in zich verenigt en daarbij een combinatie biedt van heel veel comfort en zeer praktische eigenschappen. Zijn precieze besturing, zijn uiterst kleine draaicirkel in zijn klasse en zijn superieure rijeigenschappen dragen alle bij tot een ontspannen en uiterst plezierig rijgedrag, in het stadsverkeer én op de snelweg. Zijn permanente vierwielaandrijving, zijn forse bodemvrijheid van 195 mm (2.0 XT) en 190 mm (2.0 X), zijn geavanceerde wielophanging en zijn zowel sterke als relatief lichte carrosserie bieden daarnaast volop veiligheid en rijplezier, of er nu wel of geen caravan of aanhanger getrokken wordt, er op asfalt of onverhard wordt gereden en ongeacht de weersomstandigheden.

Kortom, wáár de reis ook heen voert, de nieuwe Forester AWD is er klaar voor! Hij is bijvoorbeeld - de vorige Forester-generatie werd al uitgeroepen tot klassewinnaar in de Trekauto van het Jaar-verkiezing - volledig berekend op het trekken van een aanhanger of caravan. Voor de X geldt een maximum aanhangergewicht (geremd) van 1.500 kg, terwijl de XT zelfs 1.800 kg mag trekken. De in ongelijke delen neerklapbare achterbank zorgt voor een volledig vlakke laadvloer. De laadruimte van de 2.0 X heeft een volume van liefst 1.629 liter en omvat óók nog een bergplek ónder de vloer. Ondanks zijn forse bodemvrijheid zijn de drempels en achterlaadklep laag genoeg om zware voorwerpen gemakkelijk te kunnen in- en uitladen. Overal in het interieur bevindt zich extra bergruimte onder meer in de centrale console (met aparte 12V-aansluiting) en in de dakconsole. Standaard zijn bovendien dakrails waarop dakkoffers, mountainbikes, kanos en aanverwante zaken voor sport en activiteiten in de natuur kunnen worden meegevoerd.

Soepele 2.0 liter motor
De tweeliter Subaru-krachtbron (92 kW/125 pk) is gebouwd volgens het vertrouwde boxerprincipe. Door technische verfijningen verbruikt hij minder brandstof dan voorheen, terwijl de Forester AWD mede als gevolg van de verbeterde aërodynamica hogere prestaties laat noteren. De tweeliter benzinemotor loopt soepel, nog rustiger, produceert een karakteristiek sportief geluid en beschikt over nóg meer koppel in het laag- en middengebied.

Het lage zwaartepunt en het geringe gewicht van de onderdelen waaruit de carrosserie is opgebouwd helpen mee om het grootste voordeel uit het motorvermogen te halen. Met handgeschakelde vijfbak komt het verbruik volgens de officiële normen op 8,5 liter per 100 kilometer gecombineerd. Deze waarde voor de Forester 2.0 AWD met automatische transmissie ligt slechts één tiende liter per 100 kilometer hoger.

Krachtige turboversie
Als telg uit de rallywereld biedt de befaamde tweeliter turbo-boxermotor in de Forester AWD álle kwaliteiten die nodig zijn om prestaties en koppel te laten samengaan met efficiency en opmerkelijk schone emissies. Ook hier zijn het t relatief laag zwaartepunt en het geringere gewicht die hun vruchten afwerpen: reken op een bijzonder stabiel weggedrag en nóg minder overhellen in bochten. De turbomotor levert liefst 130 kW/177 pk en bezorgt de nieuwe Subaru Forester AWD met turbomotor een topsnelheid van niet minder dan 202 kilometer per uur. Voorzien van de handgeschakelde vijfbak komt het officiële verbruik (gecombineerd) op een keurige 9,8 liter per 100 km.

Subarus All Wheel Drive
Geen enkele Subaru is compleet zonder een in de rallysport geperfectioneerd All Wheel Drive-systeem. Ook de nieuwe Forester AWD beschikt dus over dit fundamenteel Subaru-concept en gaat zelfs nog een stapje verder. Het systeem is met name zo effectief dankzij zijn optimale koppelverdeling. Onder normale omstandigheden droog asfalt - wordt het motorvermogen 50/50 over de vóór- en achteras verdeeld. Bij de versies met automatische transmissie ligt deze verhouding dan op 60/40.

Op het moment dat de situatie gevaarlijk wordt op natte wegen, kiezelstenen, modder of sneeuw wordt het grootste koppel automatisch en onmiddellijk gevoerd naar de as die het minste doorslipt. Met als gevolg altijd een uitstekende grip op de weg, terwijl de stabiliteit optimaal blijft dankzij de vierwielaandrijving en het compleet symmetrische aandrijfsysteem.

Het gebruik van aluminium voor de motorkap, de bumperbalken, de dakrails en het zonnedakframe dragen eveneens bij aan de stabiliteit van de nieuwe Forester AWD, doordat het gewicht van de delen die het verst van het zwaartepunt liggen zo laag mogelijk wordt gehouden.

De transmissies
De enorme vooruitgang die Subaru bij het rijden met de nieuwe Forester AWD op alle soorten wegdek geboekt heeft, wordt nog eens vergroot doordat Subaru ook de automatische én handgeschakelde transmissies verder heeft verfijnd. Het schakelen verloopt daardoor nóg makkelijker en minder merkbaar, terwijl trillingen en eventuele stootjes langzaam optrekken, vaart minderen volledig worden voorkomen.

Automaat of handgeschakeld
De vooruitstrevende, elektronisch geregelde automatische vierbak in de Forester AWD is uitgerust met een sportief schakelpatroon voor de selectiepook en heeft naadloos op elkaar aansluitende trappen, die het schakelen vrijwel onmerkbaar laten verlopen. De computergestuurde koppelverdeling past zich perfect aan alle omstandigheden aan.

De handgeschakelde vijfbak van de Forester AWD is gekoppeld aan een compact gelimiteerd-slipdifferentieel om de gewichtsbalans en koppeldistributie te optimaliseren. De 2.0 X-versies met deze transmissie zijn uitgerust met hoge en lage gearing (Hi en Lo). Een flexibel vliegwiel voorkomt trillingen en bijgeluiden. Voorts zijn alle handgeschakelde Foresters AWD voorzien van een Hill Holder voor het simpel en vlekkeloos uitvoeren van hellingproeven.

Wielophanging
Ook op het gebied van de ondersteltechniek komt de rallyachtergrond van Subaru goed tot uiting. Het chassis en de ophanging van de nieuwe Forester zijn volledig opnieuw getuned om nóg meer stijfheid, stabiliteit en stuurcontact te geven. Deze verfijningen bouwen voort op de voordelen van het laag zwaartepunt. Het resultaat is een perfecte harmonie tussen het comfort en de rijeigenschappen enerzijds en de prestaties in het terrein anderzijds zonder enige vorm van compromis.

De toegepaste McPherson-veerpoten vóór en onafhankelijke ophanging met dubbele draagarmen en schroefveren achter werden speciaal ontworpen voor de sterk tegenstrijdige eisen die gesteld worden zowel tijdens lichtbeladen, lange afstandsreizen als tijdens zwaarbeladen off-road exercities. In beide gevallen is het ontbreken van rolgedrag en overhellen, dat bij de onhandzame, hoog opgebouwde 4 x 4s zo vaak voorkomt, opvallend.

Daar komt bij dat de hoogtecompensering met betrekking tot de belading bij de nieuwe Subaru Forester AWD nog eens sterk is verbeterd. Samen met de grotere spoorbreedte vóór en achter (met een toename van 20 mm bij de X en 15 mm bij de XT zijn de breedtes voor beide typen thans gelijk), maakt het opnieuw ontworpen veersysteem de Forester AWD tot één der gemakkelijkste en plezierigste SUVs die verkrijgbaar zijn.

Veiligheid als hot item
De nieuwe Subaru Forester AWD behoort zonder twijfel tot de veiligste autos in zijn klasse. Ten eerste omdat hij qua constructie verder gaat dan de wereldwijd geldende normen. De toepassing van een uiterst stijve, lichtgewicht carrosserie en het gebruik van de modernste veiligheidssystemen maken de auto tot een ware trendsetter.

Het voorkomen van ongelukken heeft bij Subaru altijd de prioriteit. Vandaar dat de nieuwe Forester, afgezien van All Wheel Drive, beschikt over een anti-blokkeer remsysteem. De remwerking van alle modellen is nog verbeterd, terwijl de XT-uitvoeringen nog eens profiteren van de voordelen van Elektronische Remkracht Verdeling (EBD). Dit systeem brengt de remkracht van de achterwielen in balans met de lading en de door het afremmen veroorzaakte gewichtsverplaatsing. Verder kent de Forester een ideale, relatief hoge zitpositie en mede dankzij het grotere glasoppervlak heeft de bestuurder een uitstekend zicht rondom.

Los hiervan ontwikkelde Subaru ook een reeks andere veiligheidsvoorzieningen, die ervoor zorgen dat zowel de inzittenden als bijvoorbeeld voetgangers zo goed mogelijk beschermd worden. Voorbeelden? Tussen de motorkap en de motor zelf bevindt zich nu een aanzienlijke ruimte, waardoor de kap beter schokken kan absorberen en iemand die onverhoopt op de motorkap terechtkomt minder kans op letsel heeft. In dit licht mag ook de speciale constructie van de ruitenwissers niet vergeten worden, die bij een plotselinge, extreme belasting afbreken, waardoor verwondingen voorkomen worden. Verder is de Forester uitgerust met een veiligheidsrempedaal, dat deformeert in geval van een frontale botsing en daardoor de kans op voetletsel voor de bestuurder verkleind.

De ingebouwde soliditeit van elke Subaru wordt in de nieuwe Forester AWD nog eens benadrukt door een nóg sterkere kooiconstructie. Ook de bumpers en de zijbalken in de flanken werden extra versterkt. Zelfs de motor en de versnellingsbak zijn zo ontworpen dat ze in geval van een frontale botsing onder de vloer schuiven. Wanneer een ongeluk dus écht niet te voorkomen is, worden alle inzittenden aan alle kanten optimaal beschermd.

Voorts beschikt elke Forester AWD voorin over twee airbags (aan passagierszijde een twee-fase uitvoering), zij-airbags (XT, X optioneel), veiligheidsgordels met gordelspanners en kracht begrenzers, drie 3-punts rolgordels achter, ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes, 3 hoofdsteunen achter, alsmede actieve hoofdsteunen voorin, die de kans op een whiplash sterk verkleinen in geval van een aanrijding van achteren.

Kortom
Uit alle vernieuwingen blijkt dat Subaru uitermate serieus en grondig te werk is gegaan om van de nieuwe Forester AWD een ideale en veelzijdige SUV te maken. Een auto die opnieuw in staat zal zijn de populaire SUV-klasse aan te voeren. Kortom, The Best of Both Worlds!

De nieuwe Forester zal in de eerste helft van de maand september bij de Subaru-dealer in de showroom komen.

De consumentenprijzen:

* Forester 2.0 X AWD 26.495,--

* Forester 2.0 X AWD 28.995,-- (inclusief climate control, verwarmde voorstoelen en ruitenwissers)

* Forester 2.0 X AWD aut. 28.495,--

* Forester 2.0 X AWD aut. 30.995,-- (inclusief climate control, verwarmde voorstoelen en ruitenwissers)

* Forester 2.0 XT AWD 34.495,--

* Forester 2.0 XT AWD 35.495,-- (inclusief cruise control, verwarmde voorstoelen)

* Forester 2.0 XT AWD aut. 36.995,--

* Forester 2.0 XT AWD aut. 37.995,-- (inclusief cruise control, verwarmde voorstoelen)