Gemeente Nieuwegein
Aanpak wateroverlast Waterbiestunnel
Na de Parktunnel vorig jaar, wordt nu de wateroverlast in de Waterbiestunnel
aangepakt. Hierdoor is de Waterbiestunnel van 2 september tot 4 oktober
afgesloten. Fietsers en voetgangers worden omgeleid door de Veertunnel. Om
de wateroverlast te verhelpen wordt de huidige vloer vervangen voor een
nieuwe vloer die geen water doorlaat. Vervolgens wordt het fietspad iets
schuiner aangelegd, zodat het water sneller naar het putje stroomt. De
tunnel wordt ook schoongemaakt. Daarnaast worden de struiken bij de bushalte
richting Vianen en bij de bushalte richting Centrum vervangen door lagere
begroeiing. Hierdoor ontstaat meer zichtbaarheid en wordt de omgeving
sociaal veiliger. De gemeente heeft vorig jaar al de verlichting verbeterd.
De toegang naar de bushalte aan de kant van Hoog-Zandveld wordt buiten
bedrijf gesteld, aan de zijde van Lekboulevard is de halte alleen
toegankelijk voor bewoners van Lekboulevard. Bewoners van Hoog-Zandveld
dienen gebruik te maken van de bushaltes bij het winkelcentrum.
In de gemeente Nieuwegein bevinden zich 36 fiets- en voetgangerstunnels en
viaducten voor autoverkeer. Twaalf van deze tunnels kampen met wateroverlast
en met problemen op het gebied van sociale veiligheid. De gemeente heeft de
problemen geïnventariseerd en een plan van aanpak gemaakt voor het oplossen
van de wateroverlast-problematiek.
De wateroverlast bestaat uit
? na regenval blijft vaak langdurig een plas water in de tunnel staan;
? de bestrating in de fiets- en voetgangerstunnels is op sommige plaatsen
ongelijk, waardoor de begaanbaarheid en afwatering niet optimaal is;
? op sommige plaatsen is groene alg-aanslag zichtbaar op de wanden van de
tunnels en op de bestrating.
Problemen sociale veiligheid
Bij problemen op het vlak van sociale veiligheid valt te denken aan een
slechte verlichting (is voor bijna alle tunnels vorig jaar verbeterd),
minder goede begaanbaarheid voor invaliden, ´dode´ hoeken in de tunnel, een
slechte akoestiek en slecht zicht door de inrichting van de openbare ruimte
rond de tunnel. In bijna alle 36 tunnels en viaducten speelt wel één of meer
van deze problemen.
Uitvoering en financiering
Het kost veel voorbereidingstijd om de sociale veiligheid te verbeteren. Om
te voorkomen dat de aanpak van de wateroverlast wordt vertraagd, is gekozen
om alvast te starten met de aanpak van de wateroverlast. Het kost ruim 2
miljoen euro en naar schatting vijf jaar om de wateroverlast in de twaalf
tunnels op te lossen. Vooralsnog beschikt de gemeente Nieuwegein over ruim
0,6 miljoen euro. Voor dit bedrag kan de gemeente 3 tunnels opknappen.
Daarmee is vorig jaar de wateroverlast in de Parktunnel verholpen. Nu wordt
begonnen met de Waterbiestunnel en daarna is de Sporttunnel aan de beurt.
Waar deze problemen raakvlakken hebben met de verbetering van de sociale
veiligheid, worden deze gelijktijdig meegenomen.
Invoerdatum 30-8-2002