Ecomel


Biologische zuivelfabrikant ondersteunt diervriendelijk landschap via melkpakken - 1 september 2002
Persbericht: Limmen, 1 september 2002

Biologische zuivelfabrikant ondersteunt diervriendelijk landschap via melkpakken.

Campina met De groene koe en Zuiver Zuivel op de bres voor Bomen voor Koeien.

De groene koe, het biologische zuivelmerk van Campina voor het supermarktkanaal zal in de periode najaar 2002 - voorjaar 2003 via miljoenen melkpakken de consument oproepen te sparen voor Bomen voor Koeien. Doelstelling is om duizenden nieuwe Bomen voor Koeien te realiseren. Bomen voor Koeien is de nationale campagne voor een ecologisch en diervriendelijk landschap met koeien en bomen in de wei. Ook consumenten van Zuiver Zuivel, het biologische zuivelmerk van Campina in de natuurvoedingswinkel worden opgeroepen deel te nemen aan de campagne. De groene koe en Zuiver Zuivel betalen deze sympathieke aktie. De consument spaart namelijk via de melkpakken en ondersteunt op die manier de campagne.
De biologische veehouders van De groene koe en Zuiver Zuivel worden opgeroepen om ook op hun land bomen en struiken te laten planten als schaduw-, rust- en luwteplaats voor het vee.

De groene koe en Zuiver Zuivel sluiten zich met deze actie aan bij de brede maatschappelijke coalitie die zich inmiddels rond de campagne Bomen voor Koeien heeft verenigd.
Dit heeft de woordvoerder van het bedrijf, Edwin Crombags, bekend gemaakt in het radioprogramma Vroege Vogels op (ovb) 25 augustus 2002.

De campagne Bomen voor Koeien is een initiatief van VARA's Vroege Vogels, Stichting wAarde en Landschapsbeheer Nederland. Eerder riep LTO-voorman Gerard Doornbos al zijn leden op om aan de campagne mee te doen, sloot Rabobank Nederland zich bij het initiatief aan en zegde ook het ministerie van LNV haar steun toe.
De campagne wordt bovenal gedragen door duizenden particulieren - van alle leeftijden en sociale achtergronden - die zich jaarlijks bij de campagne aanslutien door middel van aanschaf van een "Bomen voor Koeien"-certificaat en deelname aan verwante column- foto- en schilderwedstrijden.
Dankzij de bijdragen van alle betrokkenen konden inmiddels al 20.000 boompjes en struiken in en langs de Nederlandse weilanden worden bijgeplant.

"Wij dragen graag bij aan de betrokkenheid van mensen bij het landschap", aldus woordvoerder Edwin Crombags. "Wij sluiten ons aan bij Bomen voor Koeien omdat wij onder de indruk zijn van de positieve manier waarop consumenten en agrariërs daarbij samenwerken om bomen en struiken terug te krijgen in de wei. Biologische koeien grazen in de wei. Door deze campagne kunnen koeien weer net als vroeger in de schaduw en luwte grazen. Dat is diervriendelijk, wat uiteraard prima aansluit bij de uitgangspunten van de biologische melkveehouderij". Coördinator Thomas van Slobbe van Bomen voor Koeien is blij met de stap die De groene koe en Zuiver Zuivel van Campina zetten: "Het landschap is van iedereen. Tot voor kort werden alleen de boeren aangesproken op het beheer daarvan. Wij groeien nu naar een situatie toe waarin iedereen - van stadsbewoner en agrariër tot overheden en de zuivelindustrie - haar verantwoordelijkheid opneemt en een steentje bijdraagt. Dat heeft toekomst. Van Slobbe spreekt van een zeer positieve ontwikkeling in zuivelland.

Op de melkpakken zal informatie over de campagne worden verstrekt. Daarnaast worden zegeltjes op de pakken afgebeeld, die consumenten kunnen sparen ten bate van Bomen voor Koeien certificaten. Voor gezinnen is er tevens een limerick-wedstrijd over de koeien en de bomen, waarmee een ballonvaart over de Hollandse weilanden is te winnen.