Ecomel
Biologische zuivelfabrikant ondersteunt diervriendelijk landschap via
melkpakken - 1 september 2002
Persbericht: Limmen, 1 september 2002
Biologische zuivelfabrikant ondersteunt diervriendelijk landschap via
melkpakken.
Campina met De groene koe en Zuiver Zuivel op de bres voor Bomen voor
Koeien.
De groene koe, het biologische zuivelmerk van Campina voor het
supermarktkanaal zal in de periode najaar 2002 - voorjaar 2003 via
miljoenen melkpakken de consument oproepen te sparen voor Bomen voor
Koeien. Doelstelling is om duizenden nieuwe Bomen voor Koeien te
realiseren. Bomen voor Koeien is de nationale campagne voor een
ecologisch en diervriendelijk landschap met koeien en bomen in de wei.
Ook consumenten van Zuiver Zuivel, het biologische zuivelmerk van
Campina in de natuurvoedingswinkel worden opgeroepen deel te nemen aan
de campagne. De groene koe en Zuiver Zuivel betalen deze sympathieke
aktie. De consument spaart namelijk via de melkpakken en ondersteunt
op die manier de campagne.
De biologische veehouders van De groene koe en Zuiver Zuivel worden
opgeroepen om ook op hun land bomen en struiken te laten planten als
schaduw-, rust- en luwteplaats voor het vee.
De groene koe en Zuiver Zuivel sluiten zich met deze actie aan bij de
brede maatschappelijke coalitie die zich inmiddels rond de campagne
Bomen voor Koeien heeft verenigd.
Dit heeft de woordvoerder van het bedrijf, Edwin Crombags, bekend
gemaakt in het radioprogramma Vroege Vogels op (ovb) 25 augustus 2002.
De campagne Bomen voor Koeien is een initiatief van VARA's Vroege
Vogels, Stichting wAarde en Landschapsbeheer Nederland. Eerder riep
LTO-voorman Gerard Doornbos al zijn leden op om aan de campagne mee te
doen, sloot Rabobank Nederland zich bij het initiatief aan en zegde
ook het ministerie van LNV haar steun toe.
De campagne wordt bovenal gedragen door duizenden particulieren - van
alle leeftijden en sociale achtergronden - die zich jaarlijks bij de
campagne aanslutien door middel van aanschaf van een "Bomen voor
Koeien"-certificaat en deelname aan verwante column- foto- en
schilderwedstrijden.
Dankzij de bijdragen van alle betrokkenen konden inmiddels al 20.000
boompjes en struiken in en langs de Nederlandse weilanden worden
bijgeplant.
"Wij dragen graag bij aan de betrokkenheid van mensen bij het
landschap", aldus woordvoerder Edwin Crombags. "Wij sluiten ons aan
bij Bomen voor Koeien omdat wij onder de indruk zijn van de positieve
manier waarop consumenten en agrariërs daarbij samenwerken om bomen en
struiken terug te krijgen in de wei. Biologische koeien grazen in de
wei. Door deze campagne kunnen koeien weer net als vroeger in de
schaduw en luwte grazen. Dat is diervriendelijk, wat uiteraard prima
aansluit bij de uitgangspunten van de biologische melkveehouderij".
Coördinator Thomas van Slobbe van Bomen voor Koeien is blij met de
stap die De groene koe en Zuiver Zuivel van Campina zetten: "Het
landschap is van iedereen. Tot voor kort werden alleen de boeren
aangesproken op het beheer daarvan. Wij groeien nu naar een situatie
toe waarin iedereen - van stadsbewoner en agrariër tot overheden en de
zuivelindustrie - haar verantwoordelijkheid opneemt en een steentje
bijdraagt. Dat heeft toekomst. Van Slobbe spreekt van een zeer
positieve ontwikkeling in zuivelland.
Op de melkpakken zal informatie over de campagne worden verstrekt.
Daarnaast worden zegeltjes op de pakken afgebeeld, die consumenten
kunnen sparen ten bate van Bomen voor Koeien certificaten. Voor
gezinnen is er tevens een limerick-wedstrijd over de koeien en de
bomen, waarmee een ballonvaart over de Hollandse weilanden is te
winnen.