SOCIALE VERZEKERINGSBANK
SVB richt nieuwe clientenraad in
SVB richt nieuwe Cliëntenraad in
Om optimaal ruimte te geven aan het inspraakrecht van zijn klanten,
richt de Sociale Verzekeringsbank (SVB) een nieuwe Cliëntenraad in.
Deze Cliëntenraad moet bijdragen aan de kwaliteit van de
dienstverlening van de SVB door gevraagd en ongevraagd advies te geven
op het SVB klantbeleid. Nieuw in de nu in te richten Cliëntenraad zijn
de vijf zetels voor individuele klanten.
De SVB hecht veel waarde aan de kwaliteit van dienstverlening aan zijn
ruim 4,5 miljoen klanten. De behoeften en meningen van klanten zijn
onmisbare informatie bij het ontwikkelen van nieuw klantbeleid.
Cliëntenparticipatie is daarom vanzelfsprekend en van groot belang
voor de SVB.
Voorheen kende de SVB de Landelijke Adviesraad. Deze raad wordt nu
opnieuw ingericht conform de eisen die de wet SUWI hieraan eveneens
stelt. Volgens de wet SUWI dient iedere uitvoeringsorganisatie de
cliëntenparticipatie te organiseren.
De Cliëntenraad SVB bestaat in de nieuwe opzet uit een voorzitter,
vijf leden die worden voorgedragen door landelijke, representatieve
maatschappelijke organisaties voor ouderen, minderheden en werknemers,
en vijf individuele klanten. De individuele klanten worden benaderd
voor deelname middels advertenties in de landelijke dagbladen.
De SVB is een publieke organisatie op het gebied van de sociale
zekerheid. De SVB verzorgt de uitvoering van onder meer de AOW, de
kinderbijslag, de nabestaandenuitkering Anw en het Persoonsgebonden
Budget (voor de AWBZ) voor klanten in binnen- en buitenland. De SVB
keert jaarlijks circa 25 miljard euro uit aan ruim 4,5 miljoen
klanten.
Noot voor de redactie,