Presentatie Strategisch productontwikkelings- en promotieplan
Persbericht
21-08-2002
Hollands Glorie: Zuid-Holland toeristisch op de kaart
Presentatie Strategisch productontwikkelings- en promotieplan
Op 30 augustus presenteert Provincie Zuid-Holland het Strategisch
Productontwikkelings- en promotieplan, waarmee Zuid-Holland de komende
jaren toeristisch op de kaart wordt gezet. Met ingang van september
start een wervende campagne om de provincie een sterker toeristisch
imago te geven. Het thema van de campagne - Hollands Glorie - moet
Zuid-Holland neerzetten als de provincie die alles heeft wat Nederland
zo mooi maakt. Zowel de binnen- als de buitenlandse toerist wordt
hiermee verleid om een bezoek te brengen aan één van de vele
attracties die Zuid-Holland kent.
Kust, Cultuur, Bloemen & bollen
In het kader van het Actieplan Toerisme 2001-2005 heeft Provincie
Zuid-Holland het Zuid-Hollands Bureau voor Toerisme opdracht gegeven
een 'Strategisch productontwikkelings- en promotieplan' op te stellen,
waarbij de toeristische speerpunten van het provinciaal beleid - Kust,
Cultuur en Bloemen & bollen - het uitgangspunt vormen. De kracht van
de vele attracties in Zuid-Holland vraagt erom de komende jaren op
basis van strategische keuzes verder ontwikkeld en gepromoot te
worden. De keuze voor thema's zoals 'kindvriendelijke kust', 'steden
met een rijk verleden' en 'actief in Duin- en Bollenstreek', versterkt
de campagne. Deze thema's worden onder andere ingezet tijdens
specifieke momentencampagnes. In het plan wordt expliciet aandacht
besteed aan het leggen van koppelingen tussen de speerpunten.
Gebundelde arrangementen zijn voor de consument zonder meer
interessant: de toerist die de Keukenhof bezoekt, wil mogelijk ook een
bezoek brengen aan Leiden of een wandeling maken door de duinen bij
Noordwijk.
Samenwerken aan een toeristisch product
Het toeristisch bedrijfsleven, de regionale VVV's en diverse
marketing- en promotieorganisaties zijn actief betrokken bij het
bepalen van sterke product-
marktcombinaties en de totale campagne-opzet. Tevens hebben zij het
plan getoetst op effectiviteit en behoefte. Het plan moet het
toeristisch bedrijfsleven uitdagen tot creatief ondernemerschap: de
ontwikkeling van uitnodigende, prikkelende arrangementen en producten.
Provincie Zuid-Holland en het bedrijfsleven investeren in de
uitvoering van de eerste fase van de campagne een bedrag van 150.000
euro.
Presentatie
Op vrijdag 30 augustus om 14.00 uur zal in Grand Hotel Huis ter Duin
te Noordwijk gedeputeerde L.E. van der Sar het 'Strategisch
productontwikkelings- en promotieplan' presenteren. Tegelijkertijd
wordt het Creatief Concept onthuld, dat de komende jaren het beeldmerk
vormt van de promotiecampagne.
Aansluitend worden in Noordwijk de tweede en derde route van het Bonte
Loperplan geopend, de 'Planetenroute' en de route 'Cultuur van een
Badplaats'.