Consumentenbond
Bond eist prestatiecontract dat belang consument dient
29 augustus 2002
Forse prijsstijging NS ondanks gebrekkige dienstverlening
De Consumentenbond is zeer geschrokken van de prijsverhoging die
vandaag door de NS is aangekondigd. Met kunst- en vliegwerk lukt het
de NS om voor 2003, binnen de kaders van het prestatiecontract, een
prijsverhoging van 9,25% door te voeren. Dit terwijl de
dienstverlening van de NS niet noemenswaardig is verbeterd. De bond
vindt dit onacceptabel en roept minister De Boer van Verkeer op het
prestatiecontract op zo'n manier aan te passen dat een prijsverhoging
hoger dan de inflatie slechts mogelijk is bij een aanzienlijke
prestatieverbetering.
De Consumentenbond heeft, na het vernemen van de prijsverhogingen door
de NS, ernstige twijfels over het prestatiecontract van de overheid
met de NS. Dit prestatiecontract blijkt het belang van de consument in
ieder geval niet te dienen. Nog steeds hebben consumenten dagelijks te
maken met vertragingen. De punctualiteit was over de eerste helft van
dit jaar 82,5%, een kleine verbetering ten opzichte van vorig jaar.
Maar het eind van het jaar is nog niet bereikt en de NS heeft juist in
de tweede helft van het jaar meer moeite de punctualiteit op peil te
houden. De klanttevredenheid benadert bij lange na niet de door de NS
zelf gestelde norm: een rapportcijfer 7. Toch mag de NS volgens het
prestatiecontract de prijsverhoging van 9,25% doorvoeren.
De NS breekt bovendien een belofte aan de consument: over 2002 zou
geen prijsverhoging worden doorgevoerd vanwege de gebrekkige
kwaliteit. Dit doet de NS nu toch, omdat een eerste verhoging van 4,9%
op 31 december 2002 ingaat. Op 1 juli 2003 volgt een volgende
verhoging van 4,15%. De overheid zou een dergelijke dubbele
prijsverhoging moeten afkeuren. De Consumentenbond roept, in een
brief, minister De Boer van Verkeer op het prestatiecontract open te
breken. Prijsverhoging kan niet aan de orde zijn, zonder een
aanzienlijke prestatieverbetering door de NS.
Daarnaast is de Consumentenbond, die niet in het Locov
vertegenwoordigd is, verbijsterd over de wijze waarop de NS omgaat met
het Locov. Het Locov heeft zich tegen de prijsverhoging gekeerd, maar
de NS negeert dit volledig.
Consumenteninvloed blijkt een wassen neus. Ook een verbetering van de
positie van de, in het Locov vertegenwoordigde,
consumentenorganisaties ten opzichte van de NS moet worden opgenomen
in het aangepaste prestatiecontract.