Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
Consumentenorganisaties laken juridische truc NS
De consumentenorganisaties in het LOCOV wijzen de prijsverhoging van ruim 9% die NS komend jaar in twee fasen wil doorvoeren pertinent af. De organisaties vinden dat de kwaliteit van het treinvervoer deze tariefsverhoging volstrekt niet rechtvaardigt en voorzien dat een substantieel deel van de reizigers zal afhaken. Ook de manier waarop de NS de verhoging wil doorvoeren via een juridische truc -stuit op verzet. De consumentenorganisaties gaan protest aantekenen bij de minister van Verkeer. Daarnaast zullen de reizigers gemobiliseerd worden om hun ongenoegen te uiten over de prijsverhoging.
De consumentenorganisaties ANWB, Chronisch zieken en gehandicaptenraad
(CG-Raad), de Samenwerkende Ouderenorganisaties (CSO), de Fietsersbond
en reizigersvereniging ROVER hebben bij de NS sterk aangedrongen op
een gematigde verhoging van 2,75% omdat de kwaliteit van het
treinverkeer nog altijd achterblijft.
Volgens de organisaties zal een deel van de reizigers de trein links
laten liggen bij de voorgenomen prijsverhoging. De
consumentenorganisaties vrezen dat het spoorbedrijf op die manier in
een negatieve spiraal terechtkomt met dalende aantallen reizigers en
inkomsten. Een deel van de weggelopen reizigers zal de auto nemen,
waardoor het drukker op de weg wordt.
Ook het gegeven dat de NS een juridische truc gebruikt door formeel op
oudejaarsavond kort voor middernacht de verhoging door te voeren,
baart de consumentenorganisaties zorgen. Hiermee wordt in strijd
gehandeld met de afspraak die consumentenorganisaties met de NS
maakten om geen verhoging in 2002 door te voeren. Daarnaast loopt het
vertrouwen van het publiek in de NS met deze handelwijze een extra
deuk op. De consumentenorganisatie vinden het principieel onjuist dat
de reiziger moet boeten voor het financiële wanbeleid van eind jaren
negentig. In die tijd heeft het spoorbedrijf bewust gekozen voor
minder afschrijvingen, uitstel van aanschaf van nieuwe treinen en
minder geld voor onderhoud aan treinen.
Ook zijn de consumentenorganisaties het niet eens met de doorbelasting
van een forse gebruiksheffing voor het spoor dat in een gebrekkige
staat verkeert. De reizigers krijgen de rekening nu dubbel
gepresenteerd: de kwaliteit van het treinvervoer laat te wensen over
én de reiziger mag fors extra betalen om de NS uit de rode cijfers te
houden.
De consumentenorganisaties zijn niet van plan om zich neer te leggen
bij de plannen van NS. Zo kunnen de minister van Verkeer en Waterstaat
en de Tweede Kamer binnenkort een brief van de consumentenorganisaties
verwachten. Daarnaast gaan de consumentenorganisaties de
treinreizigers mobiliseren om te protesteren tegen de ongepaste
prijsverhoging.
Den Haag/Amersfoort 29 augustus 2002
---