Gemeente Tiel
aanleg rotonde Rivierenlandlaan-Burgemeester Meslaan
Het kruispunt Rivierenlandlaan-Burgemeester Meslaan is gelegen in een
belangrijke verkeersroute binnen de gemeente Tiel. De Rivierenlandlaan
ontsluit een groot aantal woonbuurten en bijvoorbeeld ook ziekenhuis
Rivierenland. Op het kruispunt gebeuren veel ongevallen. In de periode
tussen 1995 en 1999 zijn er 25 ongevallen geregistreerd waarvan 12
letselongevallen. Om het aantal ongevallen te verlagen, heeft de
gemeente Tiel het voornemen op het kruispunt een rotonde aan te
leggen.
Naast de interne ontsluiting van de woonbuurten is de route
Rivierenlandlaan de verbinding tussen de Laan van Westroyen en de
provinciale weg N834. In de nabije toekomst zal door de aanleg van de
verbinding met de Industrieweg de route in belang toenemen. Het
kruispunt Rivierenlandlaan-Burgemeester Meslaan is in 1981 aangelegd.
Er mag maximaal 50 km/u gereden worden. De Rivierenlandlaan heeft
vrijliggende fietspaden.
Sinds de aanleg is het gebruik van de weg toegenomen. De intensiteit
is toegenomen van 5.200 motorvoertuigen per etmaal in 1990 tot 9300 in
2001. De gereden snelheid op de route is vrij hoog. Veel
automobilisten houden zich niet aan de voorgeschreven snelheidslimiet
van 50 km/uur. De helft van de automobilisten rijdt harder dan 50
km/uur; 15% rijdt zelfs harder dan 60 km/uur. Deze feiten verklaren
grotendeels het ongevallenbeeld op het kruispunt.
Eind 2000 is er door een onafhankelijk verkeersadviesbureau een onderzoek uitgevoerd naar dit kruispunt. Dit specifieke onderzoek is bekend onder de naam AVOC-studie, oftewel Aanpak Verkeers Ongevallen Concentraties. Hieruit komt naar voren dat de aanleg van een rotonde de meest effectieve maatregel is om de ongevallen in aantal en ernst te verlagen. De vorm van de rotonde dwingt een lagere snelheid af waardoor auto's beter kunnen stoppen voor fietsers en voetgangers. Zo wordt het oversteken over de Rivierenlandlaan beter mogelijk.
Dit is niet alleen belangrijk voor de fietsers en voetgangers, maar ook voor de automobilisten en brommers. Ook is er een voorkeur voor een rotonde boven een verkeersregelinstallatie omdat het risico van een ernstig ongeval bij de rotonde veel kleiner is. Ook hoeft men niet overbodig te wachten en functioneert de rotonde altijd. De rotonde past goed binnen het bestaande verkeersbeleid. De rotonde zorgt voor een geleidelijke verkeersstroom en vergroot het attentieniveau van de weggebruiker. Binnen het landelijke project Duurzaam Veilig, wordt het gebruik van rotondes gestimuleerd.