Gemeente Tilburg
7-8-2002
Gemeente wil overstappen van lokale naar Nationale ombudsman
Het college zal de raad voorstellen om aansluiting te zoeken bij de
Nationale Ombudsman en de behandeling van klachten door de lokale
ombudsman stop te zetten per 1 januari 2003.
De lokale Ombudsman functioneert in de gemeente sinds oktober 1999.
Hij is in feite een hoger beroepsinstantie voor burgers die niet
tevreden zijn met de behandeling van hun klacht door de gemeentelijke
diensten. Het aantal malen, dat op de Ombudsman een beroep is gedaan,
is achtergebleven bij de in 1999 bestaande verwachting. Gerekend is
toen op een tiental klachten per jaar. Na drie jaar zijn in
werkelijkheid 22 klachten afgehandeld. Dit is voor het college
aanleiding geweest zich te bezinnen op de vraag in hoeverre het nog
zinvol is een eigen lokale ombudsvoorziening in het leven te houden en
aansluiting te zoeken bij de Nationale Ombudsman. Bijkomende factor
is, dat degene die op dit moment de functie van lokale ombudsman
vervult te kennen heeft gegeven met deze functie te willen stoppen.
Alles afwegende is het college van mening dat het voortzetten van de
huidige lokale ombudsfunctie geen aanbeveling meer verdient, maar dat
beter aansluiting gezocht kan worden bij de Nationale Ombudsman. De
lokale ombudsman heeft te kennen gegeven tot die tijd bereid te zijn
functie te blijven vervullen.
Uit het onderzoek naar de interne klachtbehandeling is naar voren
gekomen, dat deze in het algemeen goed functioneert. De meeste
klachten hebben betrekking op de dienst Publiekszaken, hetgeen niet
verwonderlijk is omdat daar de contacten met het publiek vanuit de
gemeente zoveel mogelijk ondergebracht zijn.
Op enkele punten is verbetering van de procedure mogelijk, met name
voor wat betreft de wijze waarop de afhandeling van de klachten
geadministreerd wordt. De diverse diensten doen dat nu nog op hun
eigen manier. Besloten is om hiervoor centrale richtlijnen op te
stellen zodat er meer eenduidigheid komt.
Verder is besloten om het bestaan van de regeling nog meer onder de
aandacht van het publiek te brengen. Hiervoor zal een communicatieplan
opgesteld worden.