Gemeente Tilburg

7-8-2002
Gemeente wil overstappen van lokale naar Nationale ombudsman

Het college zal de raad voorstellen om aansluiting te zoeken bij de Nationale Ombudsman en de behandeling van klachten door de lokale ombudsman stop te zetten per 1 januari 2003.

De lokale Ombudsman functioneert in de gemeente sinds oktober 1999. Hij is in feite een hoger beroepsinstantie voor burgers die niet tevreden zijn met de behandeling van hun klacht door de gemeentelijke diensten. Het aantal malen, dat op de Ombudsman een beroep is gedaan, is achtergebleven bij de in 1999 bestaande verwachting. Gerekend is toen op een tiental klachten per jaar. Na drie jaar zijn in werkelijkheid 22 klachten afgehandeld. Dit is voor het college aanleiding geweest zich te bezinnen op de vraag in hoeverre het nog zinvol is een eigen lokale ombudsvoorziening in het leven te houden en aansluiting te zoeken bij de Nationale Ombudsman. Bijkomende factor is, dat degene die op dit moment de functie van lokale ombudsman vervult te kennen heeft gegeven met deze functie te willen stoppen. Alles afwegende is het college van mening dat het voortzetten van de huidige lokale ombudsfunctie geen aanbeveling meer verdient, maar dat beter aansluiting gezocht kan worden bij de Nationale Ombudsman. De lokale ombudsman heeft te kennen gegeven tot die tijd bereid te zijn functie te blijven vervullen.

Uit het onderzoek naar de interne klachtbehandeling is naar voren gekomen, dat deze in het algemeen goed functioneert. De meeste klachten hebben betrekking op de dienst Publiekszaken, hetgeen niet verwonderlijk is omdat daar de contacten met het publiek vanuit de gemeente zoveel mogelijk ondergebracht zijn.
Op enkele punten is verbetering van de procedure mogelijk, met name voor wat betreft de wijze waarop de afhandeling van de klachten geadministreerd wordt. De diverse diensten doen dat nu nog op hun eigen manier. Besloten is om hiervoor centrale richtlijnen op te stellen zodat er meer eenduidigheid komt.
Verder is besloten om het bestaan van de regeling nog meer onder de aandacht van het publiek te brengen. Hiervoor zal een communicatieplan opgesteld worden.