GroenLinks

GroenLinks Tweede-Kamerfractie Nieuwsbrief 29 augustus 2002 14:22
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
GroenLinks wil opheldering over prijsverhogingen van treinkaartjes

(29 augustus 2002)

GroenLinks vindt de aangekondigde prijsverhogingen van de treinkaartjes een veel te hoge prijs voor een verslechterd product. GroenLinks ziet op dit moment geen enkele aanleiding voor een verhoging van de tarieven boven inflatieniveau. GroenLinks vindt dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat deels oorzaak is van de problemen bij de NS. Het grootste deel van de huidige vertragingen en uitval van treinen komt voort uit het slechte onderhoud van de infrastructuur, waarvoor de minister van Verkeer en Waterstaat verantwoordelijk is. GroenLinks wil dat de minister de verhoging van de heffingen voor het gebruik van de spoorinfrastructuur beperkt tot het inflatieniveau. De infrastructuurheffing is de oorzaak van 2,8% van de kostenstijging van kaartjes. Een verhoging van deze heffing is bovendien niet op zijn plaats in een tijd dat wegverkeer goedkoper gemaakt wordt.

Vorig jaar juli kondigde de NS aan in 2002 af te zien van de mogelijkheid de prijzen te verhogen. Dit was een terechte stap van de toenmalige NS-directie. Reizigers kregen immers steeds minder waar voor hun geld: minder inzet van spoorpersoneel en materieel, een uitgeklede dienstregeling in de weekends en zomer, vertragingen en volle treinen. Zolang de NS nog steeds niet voldoende punctualiteit bereikt en in de weekenden en zomer nog steeds een sterk uitgeklede dienstregeling aanbiedt, is er volgens GroenLinks geen enkele reden de prijzen zo fors te verhogen. GroenLinks wil dat minister de Boer van Verkeer de dubbele prijsverhoging door de NS tegenhoudt.

Wijnand Duyvendak

Vragen van lid Duyvendak aan de minister van Verkeer en Waterstaat 29 augustus 2002


1) Bent u op de hoogte van de plannen van de NS om in de periode van een half jaar tijd de treintarieven tweemaal te verhogen?


2) Bent u het er mee eens dat de prijsverhoging op de valreep van 2002, in strijd is met de toezegging van de NS om in 2002 geen gebruik te maken van het wettelijk recht de prijzen te verhogen, gezien de slechte kwaliteit van het spoorvervoer? Zo nee, waarom niet? Acht u deze dubbele prijsverhoging acceptabel, bezien vanuit het mobiliteitsbeleid?


3) Hoe ziet u de koppeling die de NS maakt tussen de prijsverhoging en de door u geïnde verhoging van de infraheffing?

4) Erkent u dat een groot deel van de vertragingen en uitval van treinen veroorzaakt wordt door de te slechte staat van de overvolle spoorinfrastructuur? Erkent u dat een deel van de (financiële en kwaliteits-) problemen bij de NS voortkomen uit de staat van de spoorweginfrastructuur?


5) Bent u voor het komend jaar bereid, gezien de staat van de spoorinfrastructuur, af te zien van een verhoging van de infraheffing boven inflatieniveau?

6) Acht u het voortduren van de uitgeklede dienstregeling in de weekends en in de zomer acceptabel?

7) Bent u bereid de NS te houden aan maximaal één prijsverhoging per jaar van maximaal 2% boven inflatieniveau, en te communiceren dat deze 'truc' in strijd is met de afspraken in het overgangscontract?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -