Algemene Onderwijsbond
* Onderwijsraad: Leraren meer weken laten maken tegen werkdruk
Onderwijsraad: Leraren meer weken laten maken tegen werkdruk
Aob: werkdrukmaatregel Onderwijsraad is naïef
Meer weken in touw zijn om de werkdruk over het jaar beter te
spreiden. Dit ,,onorthodoxe'' middel is het overwegen waard om de
werkdruk in het onderwijs te bestrijden, stelt de Onderwijsraad in een
donderdag verschenen advies.
AOb-voorzitter Walter Dresscher noemt de oplossing 'naïef'. Volgens de
raad is de hoge werkdruk in het onderwijs eerder toe te schrijven aan
wat men ervaart dan aan het aantal gemaakte uren. Die liggen
nauwelijks hoger dan formeel is vastgelegd. Dat de leraren vaak een
benauwd gevoel bekruipt, komt vooral doordat hun werk wegens de
schoolvakanties onevenredig over het jaar is gespreid, aldus de raad.
"Positief dat de Onderwijsraad het belang van personeelsbeleid bij het
bestrijden van de werkdruk benadrukt. Het is echter naïef om te denken
dat werkdruk verminderd kan worden door de werktijden uit te smeren
over vakantieperioden. Werkdruk hangt direct samen met het lesgeven
aan leerlingen en de aanwezigheid van de leerlingen. Reglementen
schrijven voor dat een proefwerk in een week moet worden nagekeken.
Ouders willen praten over resultaten en vorderingen van hun kind,
tijdens schooltijden en niet in de schoolvakantie. Ik denk niet dat
het een maatschappelijk haalbare optie is om hier spreiding in aan te
brengen."
Nu doen leraren hun werk in 40 à 41 weken. Een arbeidsjaar van 45 à 47
weken conform andere sectoren is echter het overwegen waard, zo staat
in het advies.
In tegenstelling tot leraren, hebben schoolleiders wel te maken met
zowel overwerk als met hoog ervaren werkdruk. Gemiddeld werken ze
ongeveer tien uur langer dan de officiële 38 tot 39 uur per week.
Het advies is als PDF-document te downloaden op de site van de
Onderwijsraad.
Utrecht 29 augustus
is gepraat over het grootste probleem in het onderwijs en de
oplossingen daarvan: het lerarentekort. Dat zegt Walter Dresscher,
voorzitter van de AOb in een reactie op het strategisch akkoord dat
CDA, LPF en VVD zijn overeengekomen. Uit het hele document blijkt dat
de nieuwe coalitie veel verwacht van onderwijs als het gaat om sociale
cohesie en het jeugdbeleid. Maar die verwachting valt niet waar te
maken als het onderwijs de mensen niet heeft om het werk dat er nu al
ligt goed uit te voeren. Dat heeft toch iets weg van een koning die
het volk morgen gratis taart belooft, maar niet voldoende bakkers
heeft aangesteld om die belofte waar te maken.
in achterstandswijken meergaan betalen is onvoldoende om het grote en
algemene tekort aan goed opgeleide leraren op te lossen. Dresscher
signaleert dat op zich veel jongeren best geïnteresseerd zijn in een
baan als leraar, maar dat veel starters in het onderwijs na een paar
jaar gedesillusioneerd afhaken. Dat heeft te maken met de combinatie
van salaris, werkdruk en secundaire arbeidsvoorwaarden. Een mix die
voor het onderwijs niet goed uitpakt in vergelijking tot andere
beroepen waar hoger opgeleiden werken. Desondanks investeert het
nieuwe kabinet maar mondjesmaat in onderwijs en pas in de latere
jaren. Terwijl uit de laatste cijfers van het ministerie blijkt dat
het aantal onvervulde vacatures steeds sneller toeneemt. De AOb maakt
zich verder zorgen over een aantal andere punten in het regeerakkoord:
het schrappen van de ID-banen (Melkertbanen) veroorzaakt enorme
hun vak voorspiegelden waar nu opeens een einde aan wordt gemaakt.