AutoRai
29-8-2002
Ford met crossover Fusion op nieuw terrein
Ford betreedt met de Fusion een nieuw, nog onontgonnen marktsegment.
Op een compact onderstel vormt de nieuwe Fusion een unieke crossover,
met elementen van een 4 x 4, een MPV en een min of meer traditionele
compacte hatchback.
Ford zelf noemt deze nieuwe crossover een Urban Activity Vehicle bij
uitstek geschikt voor allerhande activiteiten binnen stedelijke
agglomeraties, maar daartoe zeker niet beperkt.
De nieuwe Ford Fusion combineert het stoere uiterlijk van een 4x4, de
praktische inzetbaarheid van een MPV (een Multi Purpose Vehicle), met
de wendbaarheid en handzaamheid van een kleine hatchback. Ondanks de
compacte maten van de bodemplaat, overtreft de Fusion echter in alle
afmetingen de concurrenten uit dit segment: bij een wielbasis van 2,49
meter heeft de Fusion een totale lengte van 4,02 meter en een breedte
van 1,71 meter. Belangrijker echter zijn de binnenmaten, met een
laadruim dat normaal al 337 liter omvat en dat na (eventueel
gedeeltelijk) neerklappen van de achterbak een gigantische 1.175 liter
meet.
In het kort:
* De Ford Fusion is de recentste toevoeging aan de nieuwe generatie
compacte autos van Ford.
* De Fusion combineert als crossover de beste aspecten van compacte
vijfdeurs autos, MPVs en SUVs en is daarmee een auto die Ford
Urban Activity Vehicle noemt.
* De Fusion biedt volop ruimte, comfort en praktische bruikbaarheid,
in een stoere, eigenzinnige stijl.
* De Fusion onderscheidt zich van andere compacte autos door de
hogere zitpositie van de bestuurder, ontworpen met het oog op meer
zicht en comfort.
* De Fusion biedt een keuze aan zuinige motoren: de Duratec 16V
benzinemotoren, zowel verkrijgbaar als een 1,4-liter, 80 pk/ 58
kW, als een 1,6-liter, 100 pk/ 74 kW-variant, of de Duratorq TDCi
1,4-liter commonrail turbodiesel met 68 PK/ 50 kW en 160 Nm.
Hoog en flexibel
De Ford Fusion is ook hoger dan een gebruikelijke auto in het
B-segment (1,50 meter) en dat levert de inzittenden een ruim
uitzicht rondom op en de bestuurder een voortreffelijk zicht op
het (stedelijke) verkeer. De hoge zit vergemakkelijkt bovendien
in- en uitstappen, waaraan ook de grote en wijd openslaande
portieren bijdragen. De grote achterklep geeft gemakkelijk toegang
tot de vlakke laadvloer van de bagageruimte, mede doordat de
achterbumper naadloos overgaat in die laadvloer.
Flexibiliteit is een van de sterkste punten van de nieuwe Fusion.
Uiteraard kan de ruime achterbank in losse delen (40/ 60) worden
neergeklapt, waardoor een vlakke laadvloer ontstaat van 1,22 x
1,00 (tussen de wielkasten) meter. Bovendien is de
rechtervoorstoel neerklapbaar hetgeen niet alleen het
transporteren van extra-lange voorwerpen (tot 2,30 m) mogelijk
maakt, maar waardoor die stoel ook kan dienen als picknicktafeltje
of werkplek voor bijvoorbeeld een laptop. Onder de zitting van
deze stoel bevindt zich bovendien een goed verborgen, veilige
opbergruimte. Ook verder is met een zeer praktisch oog gekeken
naar opbergmogelijkheden voor allerhande zaken. Zo heeft het
dashboardkastje een openslaand deksel bovenop het dashboard (net
als in de Ford Galaxy), zitten er forse opbergmogelijkheden in de
portieren (met onder meer houders voor grote blikjes) en voorziet
de bagageruimte in talloze voorzieningen om lading vast te zetten.
Veilig en beveiligd
Beveiliging en veiligheid zijn trouwens twee aspecten die ook bij
het ontwerpen van de nieuwe Fusion net als bij alle andere moderne
Fords zwaar hebben meegeteld. De Fusion beschikt over Fords
nieuwste startblokkering D-PATS (Distributed Passive Anti-Theft
System), waarmee het onmogelijk is de motor te starten zonder de
juiste sleutel, die een transponder bezit die voor telkens
wisselende coderingen zorgt. Doordat D-PATS geïntegreerd is in het
totale elektronische systeem van de Fusion en dus niet over een
eigen bedrading beschikt, is het voor dieven onmogelijk het te
passeren. De dubbele anti-kraak portiersloten hebben een
veiligheids-centrale vergrendeling, waarvan de afstandsbediening
een aparte knop heeft voor het ontgrendelen van de achterklep, die
buiten werking wordt gesteld zodra de Fusion sneller dan zeven
kilometer per uur rijdt. Het alarmsysteem is van de jongste
generatie en voor extra veiligheid gaat de binnenverlichting aan
zodra de Fusion ontsloten wordt en blijft de verlichting na het
afsluiten nog enige tijd branden.
De Ford Fusion kent alle veiligheidsvoorzieningen die de huidige
Ford zon goede reputatie op dit gebied hebben verschaft. Afgezien
van de zeer stijve carrosserieconstructie met een onvervormbare
passagierskooi, beschikt de Fusion over slimme airbags die hun
mate van ontplooiing (70 of 100 procent) af laten hangen van de
aard en kracht van de aanrijding in kwestie hetgeen door een
uitgebreid stelsel sensoren wordt gedetermineerd. Zij-airbags
voorin zijn standaard, net als curtain-airbags die zowel voor- als
achterinzittenden aanvullend beschermen bij zijdelingse
aanrijdingen. De autogordels zijn voorzien van vóórspanners én
gordelkrachtbegrenzers om mogelijk letsel tot een absoluut minimum
te beperken. Op alle Fusions behoort ABS tot de
standaarduitrusting.
Hypermodern
Aangezien de Ford Fusion technisch veel gemeen heeft met de
jongste generatie Ford Fiesta, wordt dezelfde keuze aan
hypermoderne motoren geboden. De Ford Duratec benzinemotoren zijn
er in de uitvoeringen van 1,4 en 1,6 liter, de jongste generatie
commonrail dieselmotor Ford Duratorq TDCi heeft een inhoud van
eveneens 1,4 liter. Alledrie de krachtbronnen maken zeer
uitgebreid gebruik van lichtmetaal en koppelen hoge prestaties aan
een minimaal brandstofverbruik:
+ Ford Duratec 16V 1,4 liter: 80 pk/85 kW bij 5.700 omw/min en
een maximumkoppel van 124 Nm bij 3.500 omw/min. Topsnelheid
163 km/h en acceleratie 0-100 km/h in 13,7 sec. Gemiddeld
verbruik 6,5 l/100 km en 156 g/km CO2-uitstoot.
+ Ford Duratec 16V 1,6 liter: 100 pk/74 kW bij 6.000 omw/min en
een maximumkoppel van 146 Nm bij 4.000 omw/min. Topsnelheid
178 km/h en acceleratie 0-100 km/h in 10,9 sec. Gemiddeld
verbruik 6,6 l/100 km en 158 g/km CO2-uitstoot.
+ Ford Duratorq TDCi commonrail diesel, 1,4 liter: 68 pk/50 kW
bij 4.000 omw/min en een maximumkoppel van 160 Nm bij 1750
omw/min. Topsnelheid 158 km/h en acceleratie 0-100 km/h in
15,5 sec. Gemiddeld verbruik 4,4 l/100 km en 119 g/km
CO2-uitstoot.
Alledrie de motoren zijn gekoppeld aan de Ford-Getrag IB5
vijfversnellingsbak, bekend van de Ford Focus. De Fusion, met
1,4 benzinemotor, kan ook uitgerust worden met de de
Durashift EST automatische versnellingsbak, die zorgdraagt
voor een uitermate comfortabel schakelgedrag.
Passend in het streven van Ford om de exploitatiekosten zo
laag mogelijk te houden de reparatievriendelijkheid en het
feit dat de meeste toegepaste onderdelen recyclebaar zijn
passen daarin bedraagt de service-interval van alle motoren
slechts 20.000 km.
De prijs van de Fusion (Core) zal 14.750,- inclusief
belastingen bedragen. Voor de eerste kopers is er de extra
aantrekkelijk gespecificeerde ´First Edition´, die onder
andere standaard is voorzien van de 1,6 liter benzinemotor.
De ´First Edition´ is ook beschikbaar met de 1,4 TDCi motor.
De introductie voor het publiek zal op 4 november aanstaande
plaatsvinden. De Fusion zal vanaf die datum in de showroom
van de Ford dealers staan.
De Fusion is het eerste voertuig dat werd ontworpen om jonge,
stedelijk georiënteerde gezinnen te helpen optimaal gebruik
te maken van de auto in de stad. Binnenin is de ruim en
praktisch, met hogere stoelen voor meer zicht. Met zijn
stoere uiterlijk zelfverzekerd en beschermend, compact en
wendbaar laat hij zien dat hij klaar is voor de stad, zegt
Martin Leach, Vice President Productontwikkeling van Ford
Europa.