AutoRai
29-8-2002
Honda ontwikkelt gordijnairbags
Honda heeft een nieuw, snel activeerbaar, zijairbagsysteem ontwikkeld
om inzittenden met de meest uiteenlopende posturen, variërend van
kleine kinderen tot volwassenen, bij een zijdelingse aanrijding te
beschermen tegen hoofd- en nekletsel.
Dit zogeheten gordijnairbagsysteem heeft een breed werkingsbereik om
de hoofden van zowel de voor- als achterinzittenden te vrijwaren van
schokbelastingen, met name ten gevolge van het contact met de
middenstijlen. De eerste Honda die met deze airbags wordt uitgerust,
is de nieuwe Accord die eind september zijn debuut maakt op de Parijse
Autosalon en begin volgend jaar leverbaar wordt in Europa.
Om te zorgen dat een gordijnairbag zich ogenblikkelijk over nagenoeg
het gehele zijruitoppervlak ontvouwt, is dit type airbag uitgerust met
een vulgenerator die werkt met een lage-temperatuurgas (samengeperst
helium), waardoor de airbag al na circa 0,015 sec is gevuld. Dankzij
de hoge vulsnelheid kan de airbag dikker worden uitgevoerd voor een
effectievere schokabsorbering, zodat de kracht van schok op het hoofd
wordt teruggebracht tot 1/6 van de kracht die het hoofd zou ondergaan
bij afwezigheid van deze airbags. Dit resulteert in een zeer lage
HIC-waarde (Head Injury Criteria) van 1000 bij de zijdelingse
botsproef.
Het aantal botssensoren is toegenomen van drie (gemonteerd in het
midden van de auto en naast de linker en rechter voorstoel) naar vijf.
De twee extra sensoren bevinden zich aan weerszijden van de
achterbank. Ze garanderen een optimale regeling van de vultiming van
de gordijnairbags en de zijairbags, afhankelijk van de aard van de
zijdelingse botsing.