AutoRai

29-8-2002

Honda ontwikkelt gordijnairbags

Honda heeft een nieuw, snel activeerbaar, zijairbagsysteem ontwikkeld om inzittenden met de meest uiteenlopende posturen, variërend van kleine kinderen tot volwassenen, bij een zijdelingse aanrijding te beschermen tegen hoofd- en nekletsel.

Dit zogeheten gordijnairbagsysteem heeft een breed werkingsbereik om de hoofden van zowel de voor- als achterinzittenden te vrijwaren van schokbelastingen, met name ten gevolge van het contact met de middenstijlen. De eerste Honda die met deze airbags wordt uitgerust, is de nieuwe Accord die eind september zijn debuut maakt op de Parijse Autosalon en begin volgend jaar leverbaar wordt in Europa.

Om te zorgen dat een gordijnairbag zich ogenblikkelijk over nagenoeg het gehele zijruitoppervlak ontvouwt, is dit type airbag uitgerust met een vulgenerator die werkt met een lage-temperatuurgas (samengeperst helium), waardoor de airbag al na circa 0,015 sec is gevuld. Dankzij de hoge vulsnelheid kan de airbag dikker worden uitgevoerd voor een effectievere schokabsorbering, zodat de kracht van schok op het hoofd wordt teruggebracht tot 1/6 van de kracht die het hoofd zou ondergaan bij afwezigheid van deze airbags. Dit resulteert in een zeer lage HIC-waarde (Head Injury Criteria) van 1000 bij de zijdelingse botsproef.

Het aantal botssensoren is toegenomen van drie (gemonteerd in het midden van de auto en naast de linker en rechter voorstoel) naar vijf. De twee extra sensoren bevinden zich aan weerszijden van de achterbank. Ze garanderen een optimale regeling van de vultiming van de gordijnairbags en de zijairbags, afhankelijk van de aard van de zijdelingse botsing.