Vereniging Nederlandse Gemeenten
Bezuinigingen Kabinet grote gevolgen voor reiziger (29/08/02)
PERSBERICHT
De VNG is verontrust over de voorgenomen bezuinigingen van het nieuwe
Kabinet op het stads- en streekvervoer en voorziet grote consequenties
voor de reiziger. In het Strategisch Akkoord van het Kabinet is een
bezuiniging voor de rijkssubsidie voor het stads- en streekvervoer
opgenomen van 1,25% in 2003, oplopend tot 5% in 2006. Forse
prijsverhogingen voor bus, tram en metro en het schrappen van bepaalde
lijnen zijn het gevolg wanneer de bezuinigingen worden uitgevoerd. Op
11 september zal de VNG hierover met de minister de Boer van Verkeer
en Waterstaat spreken.
Naast de bovengenoemde bezuinigingen op de rijkssubsidie is in het
Strategisch Akkoord bovendien bepaald dat in 2002 de prijscompensatie
maar voor een kwart uitgekeerd zal worden. De bedragen die hiermee
gemoeid zijn lopen op van zon 24 miljoen in 2003 tot 63 miljoen in
2006. Dit terwijl er nog een bezuinigingstaakstelling van het vorige
kabinet liep van jaarlijks 16 miljoen tot en met 2004. Gezien de
verwachte winst uit extra efficiency vanwege de toegenomen
concurrentie in het stads- en streekvervoer al door het Rijk is
ingeboekt, zal de bezuiniging volgens de VNG niet zonder consequenties
blijven voor de reiziger.
De reiziger zal de komende jaren worden geconfronteerd met forse
prijsverhogingen van de strippenkaart. Indien gekozen zou worden voor
behoud van het voorzieningenniveau bedragen de extra prijsverhogingen
dan jaarlijks zon 5% bovenop de reguliere jaarlijkse prijsverhoging.
Een verschraling van het voorzieningenniveau van bus, tram en metro
door het schrappen van minder rendabele lijnen is eveneens een voor de
hand liggend gevolg, mochten de bezuinigingen doorgaan.
De VNG maakt zich dan ook zorgen over de effecten op het
mobiliteitsbeleid van de gemeenten als grote groepen reizigers als
gevolg van de prijsverhogingen niet langer gebruik zullen maken van
bus, tram en metro, danwel het openbaar vervoeraanbod zal verschralen
als gevolg van de bezuinigingen. Dit op een moment dat vele
nieuwbouwwijken zoals de Vinexwijken ontsloten moeten gaan worden met
openbaar vervoer.
De VNG heeft haar zorg hierover aan minister de Boer van Verkeer en
Waterstaat kenbaar gemaakt in een brief, direct na zijn aantreden. In
een nader gesprek met de minister op 11 september aanstaande zal de
VNG hier verder op ingaan.
Den Haag, 29 augustus 2002