Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) Persbericht 29-08-2002
Hoge prijs leer van invloed op verkoop schoenen en tassen
Het beperkte aanbod door BSE en MKZ en de grote vraag door de groei
van de autoverkopen (leren bekleding) zetten de prijzen van leer onder
druk. Dit gecombineerd met afnemend consumentenvertrouwen en relatief
hoge inflatie had tot gevolg dat de consumenten in 2001 nauwelijks
meer lederwaren -zoals schoenen en tassen- hebben gekocht dan in 2000.
Dit terwijl er de afgelopen jaren wel elk jaar meer schoenen werden
verkocht. Dezelfde tendens is te zien bij de detailhandel voor
lederwaren en reisartikelen. Dit blijkt uit de rapporten Branches in
Detail Schoenen en Lederwaren van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel
(HBD).
De consumptieve bestedingen aan schoenen bedroegen in 2001 2.090
miljoen inclusief btw. Dit was 8% meer dan in 2000. Een waardestijging
die vrijwel volledig veroorzaakt is door prijsstijging die zoals
gezegd vooral voor rekening komt van de gestegen leerprijs. De
consumptieve bestedingen aan lederwaren en reisartikelen bedroegen in
2001 380 miljoen inclusief btw. Dit was 5% meer dan in 2000. Ook hier
komt de grotere besteding geheel voor rekening van de prijsstijgingen.
Het belangrijkste verkoopkanaal voor schoenen is de schoenenzaak. In
2000 telde de schoenenbranche 1.464 ondernemingen met in totaal bijna
3.000 winkels. Het marktaandeel van de schoenen-, lederwaren- en
reisartikelenwinkels bedraagt 74% van de totale bestedingen aan
schoeisel. Met 11% marktaandeel zijn de sportzaken in grootte het
tweede verkoopkanaal van schoenen, waarbij dient te worden opgemerkt
dat het dragen van sportschoenen buiten de sport om hieraan in
belangrijke mate bijdraagt. De overige verkoopkanalen van schoenen
zijn de kledingzaken, drogisterijen, ambulante handel, (orthopedische)
schoenmakerijen, directe verkoop, verkoop via sportverenigingen,
verkoop rechtstreeks vanaf de fabriek of de groothandel, via internet
e.d.
De lederwarenbranche telde in 2000 245 ondernemingen met in totaal 351
winkels. Daarmee kan de lederwarenbranche worden getypeerd als een
kleine branche binnen de Nederlandse detailhandel. De lederwarenzaken
-in combinatie met schoenenzaken- hebben slechts een marktaandeel van
34% in de verkoop van leerproducten. Met een marktaandeel van 25%
staan de warenhuizen op de tweede plaats. Tot de overige
verkoopkanalen behoren sportartikelenzaken, kledingzaken,
supermarkten, de ambulante handel, postorderbedrijven, persoonlijke
verkoop, via internet e.d.
Branches in Detail
Meer informatie over de rapporten Branches in Detail Schoenen en
Lederwaren kunt u vinden op www.hbd.nl. De rapporten zijn tegen
betaling van 7,50 per exemplaar te bestellen (exclusief BTW en
verzend- en administratiekosten) per e-mail: bestel@hbd.nl, via de HBD
bestellijn: telefoon 0800 023 02 05 (gratis), of per fax 070 338 57
11.