Persbericht
Halfjaarbericht 2002: Verbetering dienstverlening blijft voorop staan
29 augustus 2002
Afgelopen jaar is hard gewerkt aan verbetering van de dienstverlening,
waarvan de eerste resultaten merkbaar zijn. Hierbij stegen de kosten
echter flink, terwijl de opbrengsten stagneerden. De halfjaarcijfers
laten nu voor de tweede achtereenvolgende keer een fors lager
bedrijfsresultaat zien. Hoewel positief is het nettoresultaat nog
sterker gedaald. Het resultaat van het reizigersbedrijf is negatief.
De ingezette verbeteringen in de dienstverlening gaan onverminderd
door. Om hierin te kunnen blijven investeren is NS genoodzaakt haar
financiële situatie te verbeteren. Daarom is NS begonnen met een
omvangrijk kostenreductie- en efficiencyprogramma bij de indirecte
diensten en activiteiten die geen direct verband houden met de
kwaliteit van de dienstverlening. Daarnaast is het onontkoombaar om
met ingang van 2003 de tarieven te verhogen.
In het eerste half jaar van 2002 is een bedrijfsresultaat behaald van
18 miljoen. Dit is een teruggang van 56% ten opzichte van het eerste
half jaar van 2001, toen een bedrijfsresultaat van 41 miljoen werd
gerealiseerd. Het nettoresultaat na belasting komt uit op 27 miljoen,
64% lager dan in de eerste helft van 2001. Het bedrijfsresultaat van
het segment reizigersvervoer is 7 miljoen negatief uitgekomen.
NS heeft afgelopen jaar alles op alles gezet om de dienstverlening te
verbeteren. Doordat er onder meer extra direct personeel is
aangetrokken, nieuwe treinen in gebruik zijn genomen en het
ziekteverzuim is gedaald, is de dienstverlening verbeterd en ligt er
een goede basis voor verdere verbetering van de prestaties. De
waardering van de klant stijgt weer.
NS gaat onverminderd door met de uitvoering van de verbeterplannen.
Daartoe moet nu wel de financiële situatie worden verbeterd. NS heeft
dit jaar al een aantal keren aangegeven dat het financieel gezien niet
goed gaat. Naast uitgaven voor de noodzakelijke
verbeteringsinvesteringen, stijgen de kosten flink door de inflatie,
een verhoging van de vergoeding die NS voor het gebruik van het spoor
aan de overheid betaalt (de infraheffing), hogere lonen en materiaal-
en onderhoudskosten.
NS is daarom gestart met een kostenreductie programma van alle
indirecte diensten en activiteiten. NS verwacht hiermee op jaarbasis
tientallen miljoenen Euro's te besparen. Dit zal naar verwachting ook
leiden tot een fors verlies aan banen. Deze bezuinigingsoperatie heeft
geen betrekking op de directe medewerker, zoals hoofdconducteurs,
machinisten, ticket- en servicemedewerkers, perronmedewerkers en
monteurs.
Kostenreductie alleen is echter niet voldoende, daarom is NS
genoodzaakt om ingaande 2003 de tarieven met gemiddeld 4,9% te
verhogen. De verhoging is opgebouwd uit de inflatieprognose voor 2002
(3,5%) en de stijging van de infraheffing (1,4%); externe factoren die
NS niet kan beïnvloeden. Door deze verhoging een jaar later door te
voeren, hebben klanten deze kosten gedurende geheel 2002 niet
doorberekend gekregen. Per 1 juli 2003 zal NS de prijzen verhogen met
4,15% (exacte verhoging op basis van actuele CPB-inflatieprognose),
wederom opgebouwd uit de (voorlopige) inflatieprognose (2,75%) en de
stijging van de infraheffing (1,4%). Deze verhogingen passen binnen de
afspraken die NS en de overheid met elkaar gemaakt hebben.
Sinds 1 januari 2001 heeft NS de tarieven niet verhoogd, zodat ook de
inflatie niet is gecompenseerd. NS had hiertoe besloten vanwege de
problemen op het spoor.
NS heeft de tariefverhoging met een adviesaanvraag voorgelegd aan het
LOCOV (Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer). NS
neemt het advies van het LOCOV niet integraal over. De aanvankelijk
voorgestelde verhoging is na het advies van de consumentenorganisaties
wel verlaagd en gespreid.
Wat betekent de tariefverhoging voor u?
Wilt u de prijs van uw kaartje per januari 2003 weten, kijk dan op
www.ns.nl/prijzen2003/.
Prijzen per 1 januari 2003 Halfjaarbericht 2002