Nederlandse Spoorwegen

Persbericht

Halfjaarbericht 2002: Verbetering dienstverlening blijft voorop staan 29 augustus 2002
Afgelopen jaar is hard gewerkt aan verbetering van de dienstverlening, waarvan de eerste resultaten merkbaar zijn. Hierbij stegen de kosten echter flink, terwijl de opbrengsten stagneerden. De halfjaarcijfers laten nu voor de tweede achtereenvolgende keer een fors lager bedrijfsresultaat zien. Hoewel positief is het nettoresultaat nog sterker gedaald. Het resultaat van het reizigersbedrijf is negatief. De ingezette verbeteringen in de dienstverlening gaan onverminderd door. Om hierin te kunnen blijven investeren is NS genoodzaakt haar financiële situatie te verbeteren. Daarom is NS begonnen met een omvangrijk kostenreductie- en efficiencyprogramma bij de indirecte diensten en activiteiten die geen direct verband houden met de kwaliteit van de dienstverlening. Daarnaast is het onontkoombaar om met ingang van 2003 de tarieven te verhogen.

In het eerste half jaar van 2002 is een bedrijfsresultaat behaald van 18 miljoen. Dit is een teruggang van 56% ten opzichte van het eerste half jaar van 2001, toen een bedrijfsresultaat van 41 miljoen werd gerealiseerd. Het nettoresultaat na belasting komt uit op 27 miljoen, 64% lager dan in de eerste helft van 2001. Het bedrijfsresultaat van het segment reizigersvervoer is 7 miljoen negatief uitgekomen.

NS heeft afgelopen jaar alles op alles gezet om de dienstverlening te verbeteren. Doordat er onder meer extra direct personeel is aangetrokken, nieuwe treinen in gebruik zijn genomen en het ziekteverzuim is gedaald, is de dienstverlening verbeterd en ligt er een goede basis voor verdere verbetering van de prestaties. De waardering van de klant stijgt weer.

NS gaat onverminderd door met de uitvoering van de verbeterplannen. Daartoe moet nu wel de financiële situatie worden verbeterd. NS heeft dit jaar al een aantal keren aangegeven dat het financieel gezien niet goed gaat. Naast uitgaven voor de noodzakelijke verbeteringsinvesteringen, stijgen de kosten flink door de inflatie, een verhoging van de vergoeding die NS voor het gebruik van het spoor aan de overheid betaalt (de infraheffing), hogere lonen en materiaal- en onderhoudskosten.

NS is daarom gestart met een kostenreductie programma van alle indirecte diensten en activiteiten. NS verwacht hiermee op jaarbasis tientallen miljoenen Euro's te besparen. Dit zal naar verwachting ook leiden tot een fors verlies aan banen. Deze bezuinigingsoperatie heeft geen betrekking op de directe medewerker, zoals hoofdconducteurs, machinisten, ticket- en servicemedewerkers, perronmedewerkers en monteurs.

Kostenreductie alleen is echter niet voldoende, daarom is NS genoodzaakt om ingaande 2003 de tarieven met gemiddeld 4,9% te verhogen. De verhoging is opgebouwd uit de inflatieprognose voor 2002 (3,5%) en de stijging van de infraheffing (1,4%); externe factoren die NS niet kan beïnvloeden. Door deze verhoging een jaar later door te voeren, hebben klanten deze kosten gedurende geheel 2002 niet doorberekend gekregen. Per 1 juli 2003 zal NS de prijzen verhogen met 4,15% (exacte verhoging op basis van actuele CPB-inflatieprognose), wederom opgebouwd uit de (voorlopige) inflatieprognose (2,75%) en de stijging van de infraheffing (1,4%). Deze verhogingen passen binnen de afspraken die NS en de overheid met elkaar gemaakt hebben.

Sinds 1 januari 2001 heeft NS de tarieven niet verhoogd, zodat ook de inflatie niet is gecompenseerd. NS had hiertoe besloten vanwege de problemen op het spoor.
NS heeft de tariefverhoging met een adviesaanvraag voorgelegd aan het LOCOV (Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer). NS neemt het advies van het LOCOV niet integraal over. De aanvankelijk voorgestelde verhoging is na het advies van de consumentenorganisaties wel verlaagd en gespreid.

Wat betekent de tariefverhoging voor u?
Wilt u de prijs van uw kaartje per januari 2003 weten, kijk dan op www.ns.nl/prijzen2003/.
Prijzen per 1 januari 2003 Halfjaarbericht 2002