Onderwijsraad
KENMERK
P E R S B E R I C H T
20020307/692
DATUM 29 augustus 2002
VAN LEERLINGGEWICHTEN NAAR
SCHOOLGEWICHTEN
Een nieuwe gewichtenregeling voorziet per leeftijdsfase in de be-
strijding van algemene onderwijsachterstanden én individueel ge-
constateerde taalachterstanden. Op basis van de gewichten per leer-
ling die voor de diverse achterstanden zijn bepaald, kan berekend E-
worden op hoeveel extra personeel een school recht heeft. Het rela-
tief schoolgewicht, dat wil zeggen de som van individuele leerling-
gewichten gedeeld door het aantal leerlingen op school, dient wel
aan een maximum gebonden te worden. Dit zijn de belangrijkste con-
clusies uit het advies Over leerlinggewichten en schoolgewichten dat
de Onderwijsraad aan minister Van der Hoeven heeft aangeboden.
In het advies bepaalt de raad de exacte hoogte van de gewichten die nodig
zijn voor een effectieve bestrijding van algemene onderwijsachterstanden en
extra taalachterstanden. Het advies borduurt voort op het eerder door de
raad gepubliceerde advies Wat 't zwaarst weegt...
Leerlingen in diverse leeftijdscategorieën kunnen in aanmerking komen voor
extra hulp ter bestrijding van algemene onderwijsachterstanden. De hoogte
van het bedrag dat hiermee gemoeid is, is gerelateerd aan het opleidingsni-
veau van de ouders: maximaal lbo/vbo of maximaal basisonderwijs. Tevens
kunnen allochtone leerlingen vanaf zes jaar in aanmerking komen voor extra
hulp ter bestrijding van individueel geconstateerde taalachterstanden.
De raad pleit voor een plafond in de gewichtenregeling. Achterstanden bij een grotere groep leerlingen kunnen efficiënter bestreden worden, daarom hoeft de hoeveelheid extra personeelsformatie niet onbeperkt toe te nemen.