Koninklijke Ahold
Ahold-president Cees van der Hoeven: Opdat wij niet vergeten voor wie
wij werken
Zaandam, 29 augustus 2002 - Ahold-president Cees van der Hoeven gaf
hedenmiddag op de persconferentie, waarin hij tekst en uitleg gaf ten
aanzien van de resultaten van de onderneming over het tweede kartaal
en het eerste halfjaar van 2002, de volgende speech:
Dames en Heren,
Ik dank u voor uw aanwezigheid en voor uw belangstelling voor onze
persconferentie over de resultaten van Ahold in het tweede kwartaal
2002.
Vanmorgen publiceerden we voor het eerst sinds vele jaren een
kwartaalverlies. Zoals ik al in het persbericht zei, een verlies
bekendmaken doet pijn voor een trotse onderneming als de onze, die
altijd goede resultaten heeft laten zien en een uitstekende partner
voor alle stakeholders wil zijn.
Gelukkig zijn de oorzaken incidenteel van aard en staan ze vrijwel
geheel los van onze normale operationele activiteiten. De eerder
gepubliceerde bijzondere last van Euro 410 miljoen in verband met het
in gebreke blijven van onze Argentijnse partner Velox Retail Holdings
en de bijkomende waardevermindering van goodwill bij Disco Ahold
International Holdings van Euro 80 miljoen verklaren grotendeels het
verschil.
Wanneer Michiel Meurs straks de cijfers met u doorneemt, zult u ook
enkele andere niet-operationele zaken tegenkomen die in vergelijking
met vorig jaar nadelig zijn uitgevallen. Hiertoe behoren een
toegenomen afschrijving van goodwill en grotere
financieringskoersverschillen. Het resultaat werd ook beïnvloed door
lagere opbrengsten uit de verkoop van onroerend goed. Wanneer u deze
factoren niet meerekent blijken de fundamenten van onze onderneming
behoorlijk stevig. Dit kunt u terugzien in de pro forma
resultatenrekening die aan ons persbericht is toegevoegd.
In het huidige ondernemingsklimaat, waarbij in het merendeel van onze
werkgebieden in het tweede kwartaal sprake was van een vertragende
economie, is het moeilijk om een acceptabele omzetgroei te
realiseren. Onder deze omstandigheden zijn we blij dat het merendeel
van de Ahold-werkmaatschappijen marktaandeel hebben gewonnen in hun
regio. Dit is vooral te danken aan de sterke fundamenten waarop onze
onderneming is gebouwd en aan de extra inspanningen die onze
werkmaatschappijen hebben geleverd. Dit neemt niet weg dat de
autonome omzetgroei dit kwartaal slechts 2,9% bedroeg, een groei die
duidelijk lager ligt dan in voorgaande kwartalen.
Verenigde Staten - foodservice
Dit wordt met name verklaard door U.S. Foodservice, waar we een groot
aantal verlieslatende activiteiten hebben beëindigd. We hebben ook
omzet verloren door de herstructurering bij US Foodservice ten
gevolge van de integratie van Alliant. Het integratieproces ligt
echter voor op schema en er worden al aanzienlijke voordelen
zichtbaar, wat door de toegenomen operationele marge bij onze
foodservice-activiteiten aantoont. De inkoop-synergieën en
kostenbesparingen die we hebben gerealiseerd dragen aanzienlijk bij
en dat belooft veel voor de toekomst. De foodservice-markt als geheel
trekt echter nog niet aan en naar verwachting zal onze
omzetontwikkeling hierin dit jaar relatief bescheiden blijven.
Verenigde Staten - retail
Onze Amerikaanse retailactiviteiten hebben uitstekend gepresteerd,
met name Stop & Shop, Giant Landover en Giant Carlisle. Ook in deze
markt liet de vraag bij de consument te wensen over, maar naar
omstandigheden deden wij het zeer behoorlijk. De margeverbeteringen
zetten zich door vanwege kostenbesparingen en andere
synergievoordelen. Er zijn veel nieuwe initiatieven om de prestaties
verder te verhogen. De concurrentie in de Amerikaanse foodretailmarkt
is onverminderd groot, maar onze werkmaatschappijen vormen tezamen
een sterk collectief dat tegelijkertijd marktaandeel kan winnen én de
marges kan verbeteren. We zien ook verdere verbetering bij BI-LO,
maar daar moet zeker nog meer gebeuren. Bruno´s presteert naar
verwachting en de verliezen bij Peapod worden steeds kleiner.
Europa
In Europa zagen we verbetering ten opzichte van het eerste kwartaal.
Spanje was winstgevend, maar presteerde minder goed dan vorig jaar.
De eerste tekenen van verbetering als gevolg van het integratieproces
worden echter zichtbaar. Portugal had een beter resultaat dan vorig
jaar, hoewel de omzet leed onder beëindiging van verliesgevende
activiteiten. In Nederland deed Albert Heijn zeer goede zaken,
evenals ICA in Zweden. Ook de Noorse activiteiten zijn het afgelopen
jaar sterk verbeterd. In Midden-Europa zagen we de gevolgen van de
kosten van het betreden van de Slowaakse markt en Polen vertoont nog
steeds een negatief resultaat. In Tsjechië was het operationeel
resultaat break-even, ondanks het traditioneel moeilijke seizoen. De
opbrengsten uit de verkoop van onroerend goed waren in heel Europa
echter veel lager dan vorig jaar.
Latijns-Amerika en Azië
Latijns-Amerika leed duidelijk onder de lagere valutakoersen. Gelet
op de moeilijke omstandigheden presteerden onze werkmaatschappijen,
gemeten in lokale valuta, goed. Onze twee laatste aanwinsten, Barbosa
in Brazilië en CARHCO in Midden-Amerika, realiseerden uitstekende
resultaten. Onze Aziatische activiteiten hebben nog steeds te lijden
onder een gebrek aan kritische massa. Michiel Meurs zal ongetwijfeld
de overige elementen van onze resultaten de revue laten passeren,
zoals de factoren die van invloed waren op onze baten en lasten, de
belastingdruk en de verbetering van ons werkkapitaal.
Herziene winstverwachting 2002 herbevestigd
Dames en heren, ondanks dat de belangrijkste zorgen in Argentinië
achter de rug zijn en de fundamenten onder onze onderneming
behoorlijk stevig zijn, zal de rest van het jaar niet eenvoudig zijn.
Het klimaat in de retailmarkt zal waarschijnlijk moeilijk blijven,
maar we werken hard aan het stimuleren van de omzet, kostenbesparing
en het vergroten van andere synergieën. Gelukkig beschikken we over
zeer gemotiveerde en gedreven medewerkers, vastbesloten om de
uitdaging aan te gaan en in het belang van alle stakeholders te
bouwen aan de kracht van de onderneming. We herbevestigen onze
herziene verwachting van 17 juli. Dit vereist goede prestaties in het
tweede halfjaar, maar we zijn vol vertrouwen dat we dit kunnen
waarmaken.
Voorzichtige voorlopige verwachting 2003, margeverbetering voorzien
In de tussentijd werkt Ahold aan een solide beleid voor 2003 en we
vinden het belangrijk dat u kennis neemt van onze kwalitatieve
doelstellingen. Die geven u een idee van de richting die de
onderneming inslaat. We richten ons op de basisprincipes: autonome
omzet- en winstgroei. Uit voorzichtigheid zetten we in op lage
autonome groei, maar we voorzien wel verdere margeverbetering. In
combinatie met efficiëntere aanwending van kapitaal zal dit leiden
tot een hoger rendement op kapitaal, tot een hogere vrije kasstroom
en een respectabele groei van de winst per aandeel. We voorzien geen
grote overnames en derhalve ook geen nieuwe aandelen-emissie. Het
beleid voorziet echter wel in kleinere overnames en mogelijke
des-investeringen. We zullen geen kwantificering geven van deze
doelstellingen voor 5 maart 2003, als we de jaarcijfers over 2002
bekendmaken. Deze strategie is in onze ogen in het huidige
ondernemingsklimaat niet alleen realistisch, maar ook het meest
gunstig voor alle stakeholders.
"Opdat wij niet vergeten voor wie wij werken"
Dames en heren, na een moeilijk eerste halfjaar in 2002 verkeert onze
onderneming in goede vorm, maar ik zou u graag nog ergens op wijzen.
Voor ons hoofdkantoor staat een beeld van een winkelende vrouw met op
de sokkel de inscriptie 'Opdat wij niet vergeten voor wie wij
werken', geschonken door mijn legendarischevoorganger Albert Heijn.
En ik geef toe, als je het persbericht leest, of luistert naar mijn
verhaal, en vooral als je de complexiteit van een Argentijns
partnerschap probeert te begrijpen, dan zou je gaan denken dat het
weinig meer met onze klanten te maken heeft. Wat sommigen onder u uit
het oog verliezen, is dat we een echte onderneming zijn, die bestaat
uit echte mensen die iedere dag hun uiterste best doen om de klant
van dienst te zijn en echt geld te verdienen voor de aandeelhouders.
Tevreden klanten zijn ons enige bestaansrecht en dat zullen we nooit
vergeten.
Dus dit is ons plan, we gaan door met wat we het beste kunnen: de
klanten gemak bieden, een gevarieerd assortiment, kwaliteit en
service, en waar voor hun geld. Op ieder moment, iedere dag. We
houden ons aan de basisprincipes en proberen daarbij innovatief en
tegelijkertijd op een plezierige manier verrassend te zijn. Met onze
getalenteerde en rijk geschakeerde groep medewerkers zijn we
uitstekend in staat die mensen aan te trekken en vast te houden waar
het om gaat: onze klanten.
Ik dank u voor uw aandacht en uw steun.
C.H. van der Hoeven
Ahold-president
Ahold Corporate Communicatie:
075.659.5720 / 5665
GSM:
Annemiek Louwers 06.53.98.16.06
Nick Gale: 06.55.77.22.83
---
Dit Ahold persbericht bevat toekomstgerichte informatie. Werkelijke
resultaten kunnen afwijken van de prognoses omdat ze worden beïnvloed
door factoren waarover de onderneming geen controle heeft, zoals
aangegeven in het Ahold jaarverslag over 2001.
---
Koninklijke Ahold N.V
Postbus 3050
1500 HB Zaandam
tel: +31 (0)75 659 57 20
fax: +31 (0)75 659 83 02
http://www.ahold.nl