Summerschool, dag 3 Donderdag 29 Augustus 2002 - 16:26
Dag 3, donderdag 29 augustus
Onderwerp: Nederland in de 21ste eeuw: wat heeft de democratie nodig?
De nieuwe dag biedt weidse vergezichten en nieuwe perspectieven. De ochtend wordt gevuld met een interactieve bijdrage van Guido Enthoven, directeur van het Instituut Maatschappelijke Innovatie.
Enthoven hoopt op een ontwikkeling waarbij de representatieve
democratie wordt aangevuld met meer interactie met de burgers bij de
ontwikkeling en uitvoering van beleid (door correctieve referenda en
interactieve beleidsvorming). Interactieve beleidsvorming - een
concept waarbij de burger actief wordt ingeschakeld in de cyclus
initiatief-ontwerp-besluit-uitvoering-evaluatie - vindt hij positiever
dan referenda: referenda zijn georganiseerd door chagrijn. Redenen
voor interactief beleid zijn kwaliteit en legitimiteit (draagvlak).
Als je het goed organiseert, is interactief bestuur niet iets voor
slechts 50-100 mensen.
Interactieve beleidsvorming staat echter nog teveel in de
kinderschoenen. Het is trouwens de vraag of het van de burgers
verwacht kan worden dat ze zich overal mee gaan bemoeien. Het kan van
dezelfde burger immers ook een bewuste keuze zijn om dat uit te
besteden aan politici. Belangrijk bij interactieve beleidsvorming is
dat integer wordt omgegaan met de inbreng van de burgers en dat
ambtenaren ook werkelijk willen weten wat de burgers vinden. Op dit
punt gaat het regelmatig fout: ambtenaren kunnen soms heel
opportunistisch omgaan met dit middel: Laat iedereen zijn plas er maar
overheen doen, dan hebben ze inspraak gehad en kunnen ze niet meer
zeuren. Verder worden bij de burgers soms verwachtingen gewekt die
niet waargemaakt kunnen worden, simpelweg omdat de beleidsruimte
ontbreekt. Hoe voorkom je dat burgers het gevoel krijgen te mogen
stoeien met wat kruimels terwijl de grote maaltijden worden genuttigd
door de bestuurders? Aan de andere kant: je moet niet met de kalkoen
overleggen over de bereiding van de kerstmaaltijd. Dat wil zeggen:
kies de items waarover je interactief beleid zinvol acht goed uit en
ga niet de indruk wekken dat mensen zich actief met beleid kunnen
bemoeien terwijl de beleidsruimte heel klein is.
Politici hebben ook een eigen verantwoordelijkheid. Die eigen
verantwoordelijkheid maakt het ook mogelijk spijkers met koppen te
slaan als burgers blijven steken in de not in my backyard discussies.
Teveel interactie tussen ambtenaren en burgers heeft ook een risico:
het kan ertoe leiden dat politici worden geconfronteerd met voldongen
feiten waarbij hun controlerende functie een wassen neus is.
Bestuurlijke vernieuwing is een hot item. Er wordt veel overgeschreven
en er worden veel ideeën afgeschoten. Een idee is een kind in de
wereld zonder bescherming zei Plato. Toch zijn ze vaak ook het
proberen waard, of zijn een trigger om verder te denken. Guido
Enthoven liet ons in groepjes brainstormen over ideeën voor
bestuurlijke vernieuwing. Opvoeding tot burgerschap via onderwijs, de
vorming van politieke commissies op de hot items, een stemverklaring
in het stemhokje gecombineerd met meedenkrecht op die themas die
individuele burgers belangrijk vinden, burgercommissies per thema en
politiek op wijkniveau gooiden hoge ogen.
Enthoven vulde ze aan met vraagsturing van democratische participatie
(op welke terreinen en op welke manieren wil je participeren:
participatie op maat.), burgerschapscontract (niet alleen rechten,
maar ook plichten worden vastgelegd) en een verschuiving van het
politiek primaat naar het maatschappelijk primaat op bepaalde
onderwerpen, waarbij de rol van de politiek dan een corrigerende is.
Middag forumdiscussie Is democratische vernieuwing nodig, en zo ja:
hoe?
Met Hans Valkenburg debatleider (redacteur van Ebate en schrijver van
het boek inschikken en opschuiven)
Tom Viezee burgemeester van Zeewolde, Andrè Krouwel Universitair
docent politicologie aan de VU, Jos vd Lans, Eerste Kamerlid voor
GroenLinks en journalist (soc. politiek en moderne geschiedenis van
NL) en
Boris v.d. Ham acteur, oud-voorzitter Jonge Democraten en Tweede
Kamerlid voor D66 (woordvoerder binnenlandsbestuur, ruimtelijke
ordening, milieu, studentenzaken).
Een aparte barkruk was gereserveerd voor Wijsneus, iedere willekeurige
summerschoolganger met een uitgesproken mening.
De gekozen burgemeester
In het eerste gedeelte kruisten de forumleden de degens over de meest
bekende en besproken vorm van bestuurlijke vernieuwing: de gekozen
burgemeester. Men was het er wel over eens dat de gekozen burgemeester
zonder verkiezingsprogramma en zonder gekozen wethouders een slecht
compromis was. Voorlopig komt daarin nog geen verbetering, afgaande op
de inschatting van Krouwel dat betere wetgeving op dit gebied nog
zeker 8 jaar op zich laat wachten. Van der Lans was voor een
democratische en verantwoorde burgemeesterverkiezing door de
gemeenteraad.
De wet Dualisering van de lokale politiek was een inkoppertje voor
Krouwel: de achterkamertjespolitiek wordt er alleen maar door
bevorderd. Immers, nu wethouders niet meer geleverd worden door de
politieke partijen kan iedereen zijn vriendjes wethouder maken.
Democratie in Nederland
Democratie en burgerschap hebben veel met elkaar te maken, volgens
v.d. Lans. Democratie moet in de hoofden van burgers zitten.
Democratische vernieuwing kan niet beperkt blijven tot
staatsrechtelijke zaken, maar heeft ook te maken met de invulling van
burgerschap en het vermogen andere dan je eigen belangen te betrekken
in je afwegingen.
Slechts 2,4% van de bevolking is lid van een politieke partij. Onze
democratie is daarmee een van de minst representatieve van Europa. Of
je het leuk vindt of niet, dat wat burgers willen moet in elk geval in
het debat en in politiek handelen terugkomen, aldus Krouwel. Hij is
een groot voorstander van het Duitse systeem waarbij burgers twee
keuzes moeten maken: een voor een persoon en een voor een programma.
De politiek heeft harde werkers nodig en acteurs. In Nederland moet
een politicus alles zijn, dat kan niet.
Acteur Boris van der Ham wond zich op over de bescheidenheid van
politici: ze moeten veel meer voor zichzelf opkomen. Om fatsoenlijk
contact te onderhouden met de achterban heeft iedere parlementariër
minstens 6 medewerkers nodig in plaats van een. En het is een schande
voor een democratie wanneer je, zoals de SP, illegaal postertjes moet
gaan ophangen in openbare gebouwen, omdat politiek niet in openbare
gebouwen wordt getolereerd. Schande!
Nederland heeft inderdaad wel erg weinig over voor de democratie: in
een vergelijkend onderzoek dat Krouwel heeft uitgevoerd onder 83
partijen in 12 Europese landen waren in Nederland de politieke
partijen het armst en hadden ze de minste vrijheid om die subsidie
naar eigen inzicht uit te geven.
De stellingen leverden ook genoeg stof voor fel debat tussen
forumleden en de zaal:
De in rechten denkende burger vermoordt de democratie.
De media helpen de democratie om zeep.
Internet helpt de democratie verder.
Europa als democratie zal de burger nog opstandiger maken.
De discussie over de rol van de media maakte het voor de aanwezige
journalist van het Nederlands Dagblad moeilijk om zich niet in het
debat te storten.
---