HALFJAARBERICHT 2002 MACINTOSH RETAIL GROUP
Hogere winst Macintosh Retail Group
Macintosh Retail Group realiseerde in het eerste halfjaar van 2002 een omzet van EUR 370,3 mln ten opzichte van EUR 404,9 mln in 2001. Het bedrijfsresultaat bedroeg EUR 7,2 mln (2001: EUR 9,1 mln). De nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening steeg van EUR 2,9 mln tot EUR 3,3 mln (per aandeel: EUR 0,38 respectievelijk EUR 0,45).
Met name als gevolg van een gerealiseerde boekwinst bij de verkoop van gratis internetprovider MyWeb werd een netto buitengewoon resultaat gerealiseerd van EUR 3,5 mln. Daarmee kwam de totale nettowinst in de eerste helft van 2002 uit op EUR 6,8 mln (2001: EUR 0,3 mln).
In het eerste halfjaar van 2002 was sprake van een verdere daling van het consumenten-vertrouwen en een forse afname van de bereidheid van de consument om grote uitgaven te doen. Onzekerheid over de koopkracht van de Euro en de economische ontwikkelingen, leidde tot terughoudende bestedingen in een aantal voor Macintosh Retail Group relevante sectoren. Samen met een hoge inflatie, resulteerde dit in de markt in een daling van het aantal verkochte producten.
Macintosh Retail Group gaf in de eerste helft van 2002 verdere invulling aan een aantal eerder ingezette maatregelen. Gratis internet provider MyWeb en fietsketen BikeWorld (12 winkels) werden verkocht. Het verkoopproces van Bentex (50 winkels) is lopende. Ten opzichte van medio 2001 werden ruim 60 onvoldoende presterende winkels afgestoten, waaronder 10 van Kwantum in België, 22 van Hoogenbosch in België en Duitsland en 28 van Superconfex in de Benelux en Duitsland. Een ingrijpende reorganisatie van het hoofdkantoor en distributiecentrum van Superconfex werd afgerond. Het effect van de gerealiseerde maatregelen op de halfjaarcijfers 2002 was als volgt: een omzetdaling van circa EUR 25 mln, een positieve invloed op het bedrijfsresultaat van circa EUR 5 mln en een daling van het aantal medewerkers met circa 500. Tegenover de positieve effecten van de reorganisaties stonden echter tegenvallende ontwikkelingen in de meubel- en telecomsector. In de eerste helft van 2002 werden 17 nieuwe winkels geopend.
GROEPSWINST- EN VERLIESREKENING
De omzetdaling met EUR 34,6 mln tot EUR 370,3 mln was met name het gevolg van de reorganisatie-effecten en de verkoop van BikeWorld. Daarnaast realiseerden de telecom-activiteiten een beduidend lagere omzet dan in de nog uitstekende eerste helft van 2001.
De procentuele marge steeg van 42,9% naar 43,1%. De kosten daalden met EUR 11,9 mln tot EUR 152,5 mln, als gevolg van reorganisatie-effecten en een daling van de kosten bij vergelijkbare activiteiten, ondanks de hoge inflatie. In procenten van de omzet stegen de kosten met 0,6%-punt tot 41,2% als gevolg van de lagere omzet in enkele sectoren. Het bedrijfsresultaat bedroeg in de eerste helft van 2002 EUR 7,2 mln ten opzichte van EUR 9,1 mln in 2001. Het bedrijfsresultaat van de sector Living daalde van EUR 8,8 mln naar EUR 7,5 mln, tengevolge van een tegenvallende omzetontwikkeling in de meubelsector. De sector Fashion realiseerde een bedrijfsresultaat van EUR 1,8 mln (2001: - EUR 0,8 mln) door een beduidende verbetering bij Superconfex tengevolge van de reorganisatie. In de sector Automotive & Telecom realiseerde Halfords een stijging van het bedrijfsresultaat, maar vanwege een forse omzetdaling bij de telecom-activiteiten kwam het bedrijfsresultaat van de hele sector lager uit op EUR 0,9 mln (2001: EUR 4,4 mln).
De financiële lasten bedroegen, evenals in 2001, EUR 2,7 mln. Reorganisaties resulteerden in een reductie van fiscaal niet verrekenbare buitenlandse verliezen, met als gevolg een fors lagere belastingdruk in de eerste helft van 2002 (25,8% ten opzichte van 55,1%). De nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening steeg daardoor van EUR 2,9 mln naar EUR 3,3 mln.
LIVING
De omzet van Kwantum daalde, onder meer door de sluiting van 10 winkels in België. Het bedrijfsresultaat van Kwantum Nederland lag op nagenoeg hetzelfde hoge niveau als in het eerste halfjaar van 2001, terwijl het bedrijfsresultaat van Kwantum België duidelijk verbeterde. GP Décors behaalde een hogere omzet, maar een lager bedrijfsresultaat vanwege ingroei en aanloopkosten van 7 nieuw geopende winkels in 2001 en tot dusver 3 in 2002.
Piet Klerkx realiseerde een hogere omzet door expansie met 2 winkels van de meeneemformule Woonexpress in september 2001. Vanwege deze expansie met circa 10.000 m2 en de hiermee samenhangende omzetingroei, was bij Piet Klerkx sprake van, zowel absoluut als relatief, een flinke stijging van de kosten. Stoutenbeek deelde in de malaise in de markt voor meubels uit het hogere segment en behaalde een beduidend lagere omzet. Het bedrijfsresultaat van de meubelsector daalde fors en kwam break-even uit.
FASHION
De omzet van de schoenenwinkels van Hoogenbosch kwam ondanks autonome omzetgroei, lager uit dan in de eerste helft van 2001, door de sluiting van 22 winkels in België en Duitsland. Hoogenbosch behaalde een hoger winkelresultaat doch op halfjaarbasis kwam het bedrijfsresultaat lager uit.
In de kledingsector daalde de omzet sterk door met name de sluiting van 28 winkels bij Superconfex in de Benelux en Duitsland. De reorganisatie bij Superconfex had een gunstig effect op het bedrijfsresultaat van de kledingsector dat, in tegenstelling tot het aanzienlijke verlies van het vorig jaar, licht positief uitkwam. De omzet van Bentex lag op hetzelfde niveau als in 2001, maar het bedrijfsresultaat daalde.
AUTOMOTIVE & TELECOM
De omzet van de sector Automotive & Telecom daalde van EUR 108,1 mln naar EUR 96,5 mln. Dit was per saldo het gevolg van een hogere omzet bij Halfords, zowel autonoom als door expansie met 6 winkels, de verkoop van BikeWorld (12 winkels) en een omzetdaling bij BelCompany. Evenals in de tweede helft van 2001 bewoog de telecommarkt zich op een aanzienlijk lager niveau dan in het eerste halfjaar van 2001. Inmiddels vertoont deze markt tekenen van herstel. Halfords realiseerde een hoger bedrijfsresultaat, maar dat van BelCompany was fors lager en kwam in het eerste halfjaar van 2002 negatief uit.
INVESTERINGEN EN CASH FLOW
De afschrijvingen bedroegen EUR 11,3 mln (2001: EUR 12,8 mln) waardoor de cashflow uit gewone bedrijfsuitoefening in het eerste halfjaar 2002 uitkwam op EUR 14,6 mln (2001: EUR 15,7 mln). De totale cashflow bedroeg EUR 18,1 mln (2001: EUR 14,3 mln).
In de eerste helft van 2002 werd voor EUR 7,6 mln (2001: EUR 17,1 mln, inclusief aanloopkosten MyWeb) geïnvesteerd in vaste activa. De investeringen hadden voornamelijk betrekking op de opening van nieuwe en het onderhoud van bestaande winkels.
GROEPSBALANS
Het balanstotaal per 30 juni 2002 bedroeg EUR 301,2 mln ten opzichte van EUR 292,5 mln ultimo 2001 en EUR 326,2 mln medio 2001. De daling ten opzichte van medio 2001 was met name het gevolg van de afname van activa in verband met de verkoop van MyWeb en het afstoten van winkels, alsmede de daarmee samenhangende voorraadafbouw.
De toename ten opzichte van ultimo 2001 was vooral een gevolg van hogere voorraden vanwege het seizoenspatroon.
Het eigen vermogen kwam uit op EUR 89,4 mln, zijnde 29,7% van het balanstotaal (ultimo 2001: EUR 86,4 mln oftewel 29,5%). Het garantievermogen bedroeg EUR 107,6 mln (35,7% van het balanstotaal) ten opzichte van EUR 104,6 mln (35,7%) ultimo 2001. Van de achtergestelde lening van EUR 18,2 mln dient EUR 2,7 mln binnen een jaar te worden afgelost.
KASSTROOMOVERZICHT
De netto kasstroom uit operationele activiteiten bedroeg in het eerste halfjaar 2002 - EUR 3,2 mln, in vergelijking met - EUR 13,9 mln in 2001, met name als gevolg van een geringere toename van het werkkapitaal.
De netto uitgaande kasstroom uit investeringsactiviteiten was EUR 20,2 mln lager dan die in 2001, tengevolge van lagere investeringen in vaste activa (EUR 9,6 mln) en een cash-in van EUR 3,3 mln uit hoofde van verkoop deelnemingen, ten opzichte van een cash-out vorig jaar van EUR 7,3 mln.
De netto kasstroom uit financieringsactiviteiten bedroeg - EUR 6,7 mln (2001: - EUR 20,8 mln). Deze afname was voor EUR 4,5 mln het gevolg van een lagere dividenduitkering. Voorts was in de kasstroom van 2001 een uitgave voor inkoop eigen aandelen begrepen van EUR 9,9 mln.
Per saldo muteerden de liquide middelen in het eerste halfjaar 2002 met - EUR 12,9 mln (2001: - EUR 57,9 mln).
VOORUITZICHTEN
Voor het gehele jaar 2002 verwachten wij een substantiële stijging van de nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening, er van uitgaande dat de marktomstandigheden geen verdere verslechtering te zien zullen geven.
Maastricht, 29 augustus 2002
Raad van Bestuur
Macintosh Retail Group NV
Dit persbericht is eveneens te lezen op de internet-site van Macintosh Retail Group: http://www.macintosh.nl
Cijfertabellen zijn als pdf bestand verkrijgbaar.
Zie het origineel
http://www.macintosh.nl
.
Macintosh Retail Group is een beursgenoteerde grootschalige non-food retailer, gespecialiseerd in de marketing en distributie van consumentenproducten en -diensten. Macintosh Retail Group richt zich met meerdere winkelformules op de marktsectoren Living, Fashion en Automotive & Telecom en is actief in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland. Jaarlijks brengen meer dan 100 mln consumenten een bezoek aan de ruim 760 winkels van Macintosh Retail Group, die een totale verkoop oppervlakte hebben van circa 466.000 m2. Ruim 500 winkels bevinden zich in de binnensteden en de overige in shoppingcentra aan de rand van de stad. Living bestaat uit bijna 137 woonwarenhuizen in Nederland, België en Frankrijk onder de namen Kwantum en GP Décors alsmede 14 grootschalige meubelwinkels van Piet Klerkx en Stoutenbeek in Nederland. Fashion wordt in Nederland, België en Duitsland gevormd door de 235 schoenen- en sportwinkels van Dolcis, Manfield, Invito en Olympus / Pro Sport en bijna 100 kledingwinkels van Superconfex en Bentex. Halfords en BelCompany zijn de winkelformules die met ruim 275 winkels in Nederland en België actief zijn in Automotive & Telecom. In 2001 realiseerde de Macintosh Retail Group een consumentenomzet van EUR 973,7 mln en een netto-omzet EUR 810,0 mln, waarvan 83% in Nederland, 13% in België en 4% in Frankrijk/Duitsland.