Drempels weg
Catharina Ziekenhuis reageert voortvarend op kritiek
Website na bezoek ambassadeurs meteen toegankelijker gemaakt
28-08-2002
Het komt nog regelmatig voor dat een ziekenhuis fysiek goed
toegankelijk is, maar dat de website aan toegankelijkheid te wensen
overlaat. Gelukkig zijn er ziekenhuizen die ontvankelijk zijn voor
kritiek en hun best doen om aanpassingen zo snel mogelijk door te
voeren. Zoals het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven.
De regionale ambassadeurs uit Noord-Brabant en de landelijke ambassadeur Paul Erkens testten onlangs de website van het Catharina Ziekenhuis. Dat ziekenhuis ontvangt patiënten van uiteenlopende achtergrond, dus ook mensen met een handicap. Op de website biedt het ziekenhuis een aantal diensten aan. De ambassadeurs hadden het ziekenhuis benaderd voor het ondertekenen van de intentieverklaring, omdat er nog wel het een en ander aan de website kon worden verbeterd.
Plezierig en verhelderend
Daarop nodigde Gerard Tops van de afdeling PR & Voorlichting, die zich
ook toelegt op het beheer van de website, de ambassadeurs uit om eens
langs te komen. Tops: Als je die richtlijnen gaat bekijken is het zo
abstract allemaal. Het leek me daarom veel beter als ze langs zouden
komen om te laten zien wat nu die drempels precies zijn. Het werd een
heel plezierig en verhelderend gesprek.
Kleine knoppen
Tops en zijn collegas waren vooral verbaasd over de problemen die
motorisch gehandicapten hebben met te kleine knoppen op een website.
Dat realiseer je je gewoon niet, zegt hij. We zijn nu een jaar of 4
bezig met de website, en enige tijd geleden is er een bureau aan te
pas gekomen dat zich heeft toegelegd op de vormgeving, structuur en
bouw. Maar als je vooral betrokken bent bij de inhoud, vraag je jezelf
niet snel af wat eventuele technische belemmeringen kunnen zijn.
Dezelfde middag
Genoeg reden voor Tops om de opmerkingen van de ambassadeurs ter harte
te nemen en nog dezelfde middag aanpassingen te doen. Ik heb zelf ook
wel enige kennis van html, dus kan ik tot op bepaalde hoogte
wijzigingen doorvoeren. Zo heb ik onder meer bij tekstequivalenten
voor alle niet-tekstuele elementen alternatieven ingevoerd, zover ik
dat zelf kon controleren.
Verder heeft hij de titel van de indexpagina aangepast en het
emailadres van de webmaster toegevoegd aan de pagina met
adresgegevens. Het probleem bij email is vaak dat we nogal medisch
getinte verzoeken krijgen waar we geen antwoord op kunnen geven. Maar
die kunnen we nu wel doorsturen via de interne email, want die
functioneert ook sinds kort.
Doorontwikkelen
Tops is zich ervan bewust dat het ziekenhuis nu met meer beleid moet
komen om de website en de organisatie daaromheen te verbeteren. Maar
zoals ik al zei: we zijn 4 jaar bezig. Er is al enorm uitgebouwd en nu
komen we in de fase van doorontwikkelen. En het moge duidelijk zijn
dat wij in die doorontwikkeling de richtlijnen voor toegankelijkheid
en gebruiksvriendelijkheid zo goed als we kunnen zullen volgen.