Provincie Flevoland
Verkeer in provincie moet veiliger
Het aantal verkeersdoden en -gewonden in de provincie Flevoland moet
de komende jaren omlaag. Het aantal dodelijke slachtoffers in 2010 met
10% en het aantal gewonden met 8%. De speciale aandacht voor de
verkeersveiligheid past in de plannen van de provincie om de
infrastructuur te verbeteren. Voor de provinciale wegen is jaarlijks
ca. 4 miljoen euro beschikbaar. Een en ander staat te lezen in
een meerjarenplan van Gedeputeerde Staten.
Volgend jaar krijgen lokaties waar veel ongelukken zijn gebeurd
voorrang in de uitvoering. Belangrijk zijn de kruispunten
Hogering-Markerdreef en Hogering-Karperweg, de
Houtribweg-Markerwaarddijk en enkele bermverstevigingsprojecten.
Onderwijs en voorlichting moeten mensen niet alleen bewust maken maar
er ook voor zorgen dat men zich verantwoord gaat gedragen in het
verkeer. Het plan spreekt over doelgroepgerichte permanente
verkeerseducatie. Met het oog op de naleving van de regels wordt de
samenwerking met politie en Openbaar Ministerie voortgezet.
Behalve in verkeersveiligheid wil de provincie fors investeren in
bereikbaarheid. In Flevoland wordt gestart met de baanverdubbeling
Ganzenweg van de N302 en de openstelling van het project Aquaduct
Veluwemeer van de N302.
Naast hetgeen de provincie zelf de komende jaren aanpakt, moet het
Rijk zorgen voor een aantal noodzakelijke verbeteringen: de
doortrekking A6-A9, de verbetering van de Hollandse Brug/A1, de
Zuiderzeespoorlijn, de A30, de Stichtselijn en de Amersfoortselijn.
Over de Hanzespoorlijn zal volgend jaar een tracébesluit worden
genomen.
In het plan is geen rekening gehouden met de aanleg van de N23 tussen
Lelystad en Dronten. Dit betekent dat veel geinvesteerd moet worden in
de bestaande provinciale wegen in dat gebied. Wel rekent de provincie
erop dat de N23 in de toekomst wordt aangelegd.
Voor het groot onderhoud aan de provinciale wegen is jaarlijks ca. 4,5
miljoen euro beschikbaar waarmee de veiligheid, de borging tegen
aansprakelijkheid en de bedrijfszekerheid van het provinciale wegennet
is gewaarborgd. Bij aanleg, uitbreiding en gebruik van de
infrastructuur worden negatieve milieueffecten beperkt en verspilling
van grondstoffen en energie voorkomen.
Ten behoeve van de vaarwegen wordt jaarlijks ca. 450.000 euro
beschikbaar gesteld voor de aanleg van natuurvriendelijke oevers.
Volgend jaar al wordt de oeverinrichting van de Hoge Vaart tussen Hoge
Knarsluis en Hoge Dwarsvaart gereedgemaakt en wordt begonnen met de
aanleg van een natuurvriendelijke oever langs de Lage Vaart, tussen
Hollandse Hout en Lelystad (Zuid). Dit sluit aan bij de plannen van de
gemeente Lelystad voor de ontwikkeling van het bedrijventerrein
Flevopoort.
De plannen van het provinciebestuur voor bereikbaarheid en
verkeersveiligheid staan in het Provinciaal Meerjarenprogramma
Infrastructuur en Transport (PMIT) 2003-2007, dat onlangs door GS als
concept is vastgesteld. Dit najaar wordt het PMIT officieel
vastgesteld.