Provincie Flevoland



Verkeer in provincie moet veiliger

Het aantal verkeersdoden en -gewonden in de provincie Flevoland moet de komende jaren omlaag. Het aantal dodelijke slachtoffers in 2010 met 10% en het aantal gewonden met 8%. De speciale aandacht voor de verkeersveiligheid past in de plannen van de provincie om de infrastructuur te verbeteren. Voor de provinciale wegen is jaarlijks ca. 4 miljoen euro beschikbaar. Een en ander staat te lezen in een meerjarenplan van Gedeputeerde Staten.

Volgend jaar krijgen lokaties waar veel ongelukken zijn gebeurd voorrang in de uitvoering. Belangrijk zijn de kruispunten Hogering-Markerdreef en Hogering-Karperweg, de
Houtribweg-Markerwaarddijk en enkele bermverstevigingsprojecten. Onderwijs en voorlichting moeten mensen niet alleen bewust maken maar er ook voor zorgen dat men zich verantwoord gaat gedragen in het verkeer. Het plan spreekt over doelgroepgerichte permanente verkeerseducatie. Met het oog op de naleving van de regels wordt de samenwerking met politie en Openbaar Ministerie voortgezet. Behalve in verkeersveiligheid wil de provincie fors investeren in bereikbaarheid. In Flevoland wordt gestart met de baanverdubbeling Ganzenweg van de N302 en de openstelling van het project Aquaduct Veluwemeer van de N302.
Naast hetgeen de provincie zelf de komende jaren aanpakt, moet het Rijk zorgen voor een aantal noodzakelijke verbeteringen: de doortrekking A6-A9, de verbetering van de Hollandse Brug/A1, de Zuiderzeespoorlijn, de A30, de Stichtselijn en de Amersfoortselijn. Over de Hanzespoorlijn zal volgend jaar een tracébesluit worden genomen.
In het plan is geen rekening gehouden met de aanleg van de N23 tussen Lelystad en Dronten. Dit betekent dat veel geinvesteerd moet worden in de bestaande provinciale wegen in dat gebied. Wel rekent de provincie erop dat de N23 in de toekomst wordt aangelegd.
Voor het groot onderhoud aan de provinciale wegen is jaarlijks ca. 4,5 miljoen euro beschikbaar waarmee de veiligheid, de borging tegen aansprakelijkheid en de bedrijfszekerheid van het provinciale wegennet is gewaarborgd. Bij aanleg, uitbreiding en gebruik van de infrastructuur worden negatieve milieueffecten beperkt en verspilling van grondstoffen en energie voorkomen.
Ten behoeve van de vaarwegen wordt jaarlijks ca. 450.000 euro beschikbaar gesteld voor de aanleg van natuurvriendelijke oevers. Volgend jaar al wordt de oeverinrichting van de Hoge Vaart tussen Hoge Knarsluis en Hoge Dwarsvaart gereedgemaakt en wordt begonnen met de aanleg van een natuurvriendelijke oever langs de Lage Vaart, tussen Hollandse Hout en Lelystad (Zuid). Dit sluit aan bij de plannen van de gemeente Lelystad voor de ontwikkeling van het bedrijventerrein Flevopoort.
De plannen van het provinciebestuur voor bereikbaarheid en verkeersveiligheid staan in het Provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (PMIT) 2003-2007, dat onlangs door GS als concept is vastgesteld. Dit najaar wordt het PMIT officieel vastgesteld.