Gemeente Den Haag
Actuele berichten >> Persberichten
2002-08-27: Dam biedt veiligheid en doorstroming op Duindorpbrug
Het college van Burgemeester en Wethouders heeft vandaag ingestemd met
het plan de huidige Duindorpbrug te integreren in een dam. Het doel
hiervan is het realiseren van een noodzakelijke verbetering van de
verkeerssituatie. Zo wordt de verkeersveiligheid voor fietsers en
voetgangers vergroot. Daarnaast verbetert ook de afwikkeling van het
vrachtverkeer van onder meer de Norfolk Line. De totale kosten van het
plan bedragen 9.515.000.- . De kosten worden gedragen door de
gemeente, het rijk en de Norfolk Line.
Milieu- en geluidsvoorwaarden vormen de aanleiding voor de
aanpassingen aan de verkeerssituatie op en rondom de Duindorpbrug. Ook
de verwachte autonome groei naar 22.000 verkeersbewegingen per etmaal
maakt de aanpassingen noodzakelijk. In het Verkeersplan, het
verkeersbeleid tot 2010, is bepaald dat dit verkeerspunt, samen met de
Van Alkemadelaan, een van de twee hoofdroutes vormt die toegang bieden
tot Scheveningen. De Scheveningseweg krijgt hierdoor minder verkeer te
verwerken. Het voorlopige ontwerp waar het college nu zijn goedkeuring
aan heeft gegeven is een verdere uitwerking van een eerder genomen
raadsbesluit (rv 73/1999). De raad stemde in 1999 unaniem voor een
nieuwe brug over het Verversingskanaal. Het Rijk heeft voor de
uitvoering van dit project HIP-II-subsidiegeld beschikbaar gesteld,
maar stelt hieraan als voorwaarde dat nog dit jaar met de
werkzaamheden wordt begonnen. De uitvoering begint met het verschuiven
van de hoofdrijbaan van de Kranenburgweg. Er is in het ontwerp voor
een dam gekozen, omdat het stedenbouwkundig gezien de voorkeur
verdient boven de aanleg van een nieuwe brug. Daarnaast vergt het
aanleggen van een dam minder bouwtijd en veroorzaakt het minder
overlast. Bovendien biedt een dam meer ruimte om het verkeersprogramma
te verbeteren.
Vrijliggende fietspaden
De route Houtrustweg-Kranenburgweg (zeezijde) wordt een voorrangsweg,
waardoor de Nieboerweg en de Westduinweg worden ontlast. De noodzaak
geluidsschermen op de Kranenburgweg (zeezijde) te plaatsen vervalt,
omdat de rijstrook op de Kranenburgweg richting het kanaal wordt
verlegd en op het nieuw vorm te geven kruispunt geen verkeerslichten
worden geplaatst, waardoor vrachtverkeer niet meer hoeft te remmen en
op te trekken. Op de dam komen vrijliggende fietspaden en de
rijstroken voor het autoverkeer worden gescheiden door een brede
middenberm. Voetgangers kunnen aan beide zijden van de brug het kanaal
oversteken. Op de dam wordt een plein aangelegd.
Belanghebbenden worden op 4 september over het plan geïnformeerd. Zij
kunnen vanaf zes uur terecht in het gebouw van United Fish Auctions
(Visafslag) voor een inloop. Vanaf acht uur begint de officiële
informatiebijeenkomst, waarvan het verslag aan de leden van de
raadscommissie Verkeer, Scheveningen, Ypenburg en Leidschenveen (VSYL)
en de gemeenteraad zal worden toegezonden, voorafgaand aan de
behandeling van het raadsvoorstel in de commissievergadering van 11
september 2002.
last update: 27-8-2002 16:37:02 ;pag.: 15389; auteur: 616;cat.: