College Bescherming Persoonsgegevens


27 augustus 2002

Uitkomst onderzoek afwijzen telefoonabonnement door BEN Vervolg op de mededeling van 8 juli 2002

Het CBP heeft de procedure van BEN voor afwijzing van potentiële klanten bekeken. Deze procedure is op zich goed en in overeenstemming met de aanbevelingen uit het rapport van het CBP over credit scoring De gewaardeerde klant. Het CBP constateert echter, dat de reactie van het betrokken handelsinformatiebureau op het informatieverzoek van klager niet voldoende was. Het handelsinformatiebureau stuurde slechts een uitdraai met gegevens, waaruit niet bleek waarom de aanvraag van klager was afgewezen. Uit de informatie van BEN bleek dat evenmin.

Op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens (artikel 42 lid 4) is BEN verantwoordelijk voor een goede informatievoorziening richting betrokkene, als deze informatie vraagt over de reden van afwijzing. Het CBP adviseert BEN om er scherp op toe te zien dat de verplichting van BEN om een betrokkene duidelijk te informeren over de reden van afwijzing, wordt nagekomen door BEN dan wel door het handelsinformatiebureau dat werkt voor BEN.

Over het CBP
Het CBP houdt toezicht op de Wet bescherming persoonsgegevens en beschikt daartoe over onderzoeksbevoegdheden (artikel 60 en 61 van de Wet bescherming persoonsgegevens). Op grond van de Algemene wet bestuursrecht is een toezichthouder bevoegd inlichtingen te vorderen (artikel 5:16) en is een ieder verplicht om medewerking te verlenen (artikel 5:20).