College Bescherming Persoonsgegevens
27 augustus 2002
Uitkomst onderzoek afwijzen telefoonabonnement door BEN
Vervolg op de mededeling van 8 juli 2002
Het CBP heeft de procedure van BEN voor afwijzing van potentiële
klanten bekeken. Deze procedure is op zich goed en in overeenstemming
met de aanbevelingen uit het rapport van het CBP over credit scoring
De gewaardeerde klant. Het CBP constateert echter, dat de reactie van
het betrokken handelsinformatiebureau op het informatieverzoek van
klager niet voldoende was. Het handelsinformatiebureau stuurde slechts
een uitdraai met gegevens, waaruit niet bleek waarom de aanvraag van
klager was afgewezen. Uit de informatie van BEN bleek dat evenmin.
Op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens (artikel 42 lid 4) is
BEN verantwoordelijk voor een goede informatievoorziening richting
betrokkene, als deze informatie vraagt over de reden van afwijzing.
Het CBP adviseert BEN om er scherp op toe te zien dat de verplichting
van BEN om een betrokkene duidelijk te informeren over de reden van
afwijzing, wordt nagekomen door BEN dan wel door het
handelsinformatiebureau dat werkt voor BEN.
Over het CBP
Het CBP houdt toezicht op de Wet bescherming persoonsgegevens en
beschikt daartoe over onderzoeksbevoegdheden (artikel 60 en 61 van de
Wet bescherming persoonsgegevens). Op grond van de Algemene wet
bestuursrecht is een toezichthouder bevoegd inlichtingen te vorderen
(artikel 5:16) en is een ieder verplicht om medewerking te verlenen
(artikel 5:20).