Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) Persbericht 27-08-2002
Nederlander geeft 69 per jaar uit aan juwelier
De totale consumptieve bestedingen aan juweliersartikelen (sieraden en
horloges) bedroegen in 2001 1.100 miljoen. Dit houdt in dat er in
Nederland per hoofd van de bevolking gemiddeld 69 wordt uitgegeven aan
de juwelier. Ten opzichte van 2000 zijn de bestedingen in 2001 met
bijna 3% gestegen. Deze toename wordt vooral veroorzaakt door de
gestegen prijzen van juweliersartikelen. De vraag is nagenoeg gelijk
gebleven. Dit blijkt uit het rapport Branches in Detail Juweliers van
het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD).
Een opvallende trend die in het rapport genoemd wordt, is dat de
verkochte sieraden steeds uitbundiger worden. Less is more werd in
2001 vervangen door More is more met opvallende kleuren en opzichtige
accessoires. De sieraden zijn een stuk uitbundiger dan ze in de
afgelopen jaren geweest zijn. Tevens zette in 2001 de trend naar witte
metalen door (witgoud, platina en zilver) voor het onderste
prijssegment. Opvallend is ook dat steeds meer mensen beschikken over
meer dan één horloge. Het horloge lijkt niet meer zozeer een middel om
de tijd af te kunnen lezen, maar dient meer en meer als
modeaccessoire. Het aanbod van exclusieve en kostbare horloges is ook
in Nederland groeiende. Deze zogenaamde haute horlogerie komt men
steeds meer tegen bij de daarin gespecialiseerde juweliers. Maar ook
de trend van stalen horloges zette vorig jaar nog door. Daarnaast
speelt het merkimago een steeds belangrijkere rol voor sieraden en
horloges, het logo is een statusmerk en moet goed zichtbaar zijn.
In 2000 liep 57 % van de consumptieve bestedingen aan
juweliersartikelen via de juwelierswinkels (en een klein deel via
opticiens en foto- en filmwinkels). Het gezamenlijke marktaandeel van
deze verkoopkanalen is in 2000 sterk gestegen naar 66%. De toename van
het marktaandeel heeft deels plaatsgevonden ten koste van het aandeel
van de warenhuizen. In 2000 kwam nog 13% van de bestedingen bij de
warenhuizen terecht, in 2001 was dit nog 9%.
De juweliersbranche telt 1.406 ondernemingen met in totaal 1.556
winkels. Van de juweliers behoort 11 % tot een samenwerkingsverband.
De resterende 89% van de winkels behoort tot de zogenoemde ongebonden
zelfstandigen. Opvallend is dat de drang tot bedrijfseconomische
samenwerking (ketens & franchiseformules) in de juweliersbranche
achterblijft bij de andere detailhandelsbranches.
Branches in Detail Juweliers
Meer informatie over het rapport Branches in Detail Juweliers kunt u
vinden op www.hbd.nl. Het rapport is tegen betaling van 7,50 per
exemplaar te bestellen (exclusief BTW en verzend- en
administratiekosten) per e-mail: bestel@hbd.nl, via de HBD-bestellijn:
tel. 0800 023 02 05 (gratis), of per fax 070 338 57 11.