Peugeot Nederland
Peugeots 206 WRC doen in Trier op beide fronten goede zaken
De Evolution 3 versies van de Peugeots 206 WRC deden afgelopen weekend
tijdens hun asfaltdebuut in Duitsland goede zaken in de strijd om de
wereldtitel bij rijders én constructeurs. Richard Burns werd met 15
seconden verschil tweede achter Sébastien Loeb (Citroën Xsara).
Daarmee passeerde Burns zijn opponent Carlos Sainz in het
rijdersklassement. Lijstaanvoerder Marcus Grönholm pakte de derde
plaats en vergrootte daarmee zijn voorsprong op titelrivaal Colin
McRae. Doordat winnaar Loeb niet is geregistreerd voor het
constructeurskampioenschap, scoorde Peugeot voor deze titel zelfs de
maximale punten. Harri Rovanperä viel op dag 3 uit nadat hij zijn
achterspoiler verspeelde. Een prachtige vijfde plaats was er voor de
fabrieks-ondersteunde Peugeot 206 WRC van het Belgische duo
Thiry/Prévot.
De Rallye Deutschland, afgelopen weekeinde in de Moezelstreek, was
nieuw op de WRC-kalender. Voor de teams betekende dat: verkennen en
wennen aan de nieuwe proeven en omstandigheden, van de eerste tot de
laatste meter. De eerste dag tussen de wijngaarden door over smalle
slingerende binnenweggetjes met veel kruisingen en splitsingen, de
tweede dag over de gehavende betonbanen van het militaire complex
Baumholder, en de derde en laatste dag over opnieuw smalle
landweggetjes door de heuvelachtige Moezelstreek. De weergoden
besloten het spelletje mee te spelen door met name aan het begin van
dag 2 te zorgen voor een flinke plens water op de proeven. Dat droogde
in de loop van de dag weliswaar op, maar lange tijd bleef de neerslag
op diverse delen van de proeven voor verraderlijke gladheid zorgen,
waarin zelfs de routiniers in het veld zich geregeld verslikten. Dit
tot groot vermaak van het massaal toegestroomde rallypubliek.
Dag 1 begon voor Burns en Grönholm uitstekend. Ze beëindigden de
eerste proef met een exact gelijke tijd en een marge van een seconde
of vijf op de eerste achtervolgers. Met als enig technisch
schoonheidsfoutje de af en toe optredende remfading slaagde Burns erin
de hele dag in de top drie te rijden, met een prachtige tweede positie
aan het eind van de dag, op 27 seconden van de verrassende leider
Loeb. Grönholm had onderweg meer aan zijn hoofd: op proef 3 verloor
hij hydraulische druk. Door een aantal systemen om te zetten naar
handbediening, wist hij de schade beperkt te houden en kon hij zich na
service in de resterende vijf proeven terugvechten naar de vijfde
plaats.
De derde WRC-Peugeot, ditmaal met Harri Rovanperä aan het stuur als
last minute invaller voor Gilles Panizzi, beëindigde dag 1 als elfde.
Het was geen makkelijke dag. Ik heb vooraf niet echt kunnen testen, en
mijn laatste rally op asfalt was in Catalunya een paar maanden
geleden. Het duurde even om het goede gevoel terug te krijgen, aldus
de gravelspecialist.
Op dag 2 legden de Peugeot-toppers de basis voor het schitterende
eindresultaat. Op de snelle maar stukgereden (en dus gevaarlijk
gehavende) tankbanen maakte Burns een flink aantal seconden goed op
Loeb, die hij aan het eind van de dag tot op tien tellen was genaderd.
Teamgenoot Grönholm won op dag 2 maar liefst vier van de zeven
klassementsproeven en klom op naar plaats drie. Harri Rovanperä vond
zijn draai op het asfalt en opende met een nette vijfde tijd op KP9,
maar kreeg - net als Grönholm de dag ervoor - te kampen met
hydraulische problemen die hem ver terugwierpen. Zijn zevende en
vierde positie tijdens de laatste twee proeven van die dag leverden
hem alsnog positiebehoud op: elfde, ook na dag 2.
Dag 3 bracht opnieuw een uitermate gedreven Richard Burns die vanaf
het eerste moment vol op jacht ging naar de leider, in een ultieme
poging om de tien seconden te overbruggen en de leiding te pakken, met
daarachter Marcus Grönholm die er alles aan gelegen was zijn derde
plaats en de bijbehorende kampioenschapspunten te verdedigen. Burns:
Ik heb echt mijn uiterste best gedaan, ik had niet harder gekund.
Felicitaties aan de winnaar hij heeft een uitstekende prestatie
neergezet. Natuurlijk ben ik teleurgesteld dat ik nou nét mijn eerste
zege met Peugeot heb gemist, maar in elk geval ben ik blij met hoe ik
de auto op asfalt onder controle heb met San Remo voor de boeg is dat
heel bemoedigend!
Grönholm deed nog wel een poging om de top-2 te bereiken, maar gleed
eraf bij een kruising en verspeelde enkele seconden. Grönholm: Verder
pushen had toen geen zin meer; we hadden genoeg voorsprong op de rest
en konden daardoor comfortabel onze positie verdedigen om zo veel
mogelijk punten binnen te halen.
Harri Rovanperä was minder fortuinlijk: hij scoorde op de eerste twee
proeven van de derde dag twee nette zesde plaatsen en was op KP18
zelfs keurig vierde, maar verloor zijn achterspoiler, verslikte zich
even later in de danig veranderde handling van de auto, belandde naast
de baan en viel uit.
Het feestje bij de derde Peugeot in de eindrangschikking was er niet
minder om. In de schaduw van de grote namen van de fabrieksteams reed
Thiry naar een prachtige vijfde stek. Ik ben vreselijk blij met dit
goede resultaat, juichte hij na afloop. De auto deed het uitstekend,
met hooguit kleine probleempjes. Het is moeilijk om als
privé-inschrijver in de buurt van de punten te komen de vijfde plek is
echt een bonus. Ik ben dolgelukkig.
De volgende ronde van het WRC is opnieuw op asfalt, van 20-22
september in San Remo.
Uitslag Rally van Duitsland:
1. Loeb/Elena, (F/MC), Citroën Xsara
3. Grönholm/Rautiainen (SF/SF), Peugeot 206
4. C. McRae/Grist (GB/GB), Ford Focus
5. Thiry/Prévot (B/B), Peugeot 206
6. Martin/Park (EE/GB), Ford Focus
1. Marcus Grönholm 51 punten
2. Colin McRae 33
3. Richard Burns 31
4. Carlos Sainz 26
5. Gilles Panizzi 21
6. Petter Solberg 19
7. Sébastien Loeb 18
8. Harri Rovanperä 18
9. Tommi Mäkinen 15
10. Markko Martin 10
1. Peugeot 115
2. Ford 81
3. Subaru 42
4. Skoda 8
5. Mitsubishi 8
6. Hyundai 6
Volgende wedstrijd: Rally van Italië, 20-22 september 2002
Utrecht, 26 augustus 2002