VPRO
Heinsbroek wil marketing-aanpak van normen en waarden
In een notitie voor de ministerraad en de minister-president heeft
minister Heinsbroek (EZ) voorgesteld een campagne te starten om de
normen en waarden in de samenleving te herstellen. 'Er zal bij onze
landgenoten een mentaliteitsverandering tot stand moeten worden
gebracht (wat een hele klus is),' schrijft hij, 'waarbij ik vooral
denk aan intensieve campagnes in de pers, op de radio, de bioscoop,
maar vooral de televisie. Dat kan heel goed, betrekkelijk snel en
effectief, elk 'produkt' is verkoopbaar, het is maar hoe je het
verpakt.'
Het VPRO-radioprogramma De Ochtenden citeert vanmorgen uit de
uitgelekte notitie. Heinsbroek somt in zijn brief een aantal
aandachtspunten op, die wat hem betreft prioriteit zouden moeten
krijgen in de campagne. Zo stelt hij dat ouders die 'verhaal komen
halen' nadat hun kind een oorvijg heeft gekregen 'fors dienen te
worden gestraft'.
Hij spreekt van een 'marketing-aanpak waarbij we professionele
creatieven (geen vriendjespolitiek) moeten betrekken en die een groot
effect kan hebben en het beroep van politieagent, leraar, huisarts
enz. bovendien weer veel aantrekkelijker maakt'.
Heinsbroek diende de notitie in aan de vooravond van de
regeringsverklaring. 'Ik weet dat het onconventioneel is maar de tijd
en Nederland zijn er rijp voor'.