(persbericht)
Vossen-Findhammer knap aan de finish van WK-ronde
Trier, zondag 25 augustus 2002. Helichem rallyequipe Henk Vossen (Tegelen)- Johan Findhammer (Helden) heeft in ADAC Rallye Deutschland, die meetelt voor het World Rally Championship, de Helichem Mitsubishi Lancer Evo 6 naar een fantastische klassering gereden, waarbij zij tevens de beste Nederlanders in de einduitslag waren. De Deutschland Rally werd van begin tot eind gedomineerd en overtuigend gewonnen door Sebastian Loeb-Daniel Elena in een Citroën Xsara WRC.
Henk Vossen, die eerder aan de start kwam van WK-rallies als Monte
Carlo, RAC en San Remo reed een uitermate beheerste rally zonder al
teveel problemen. Ondanks het feit dat de equipe vrijwel de gehele rally
klaagde over gebrek aan vermogen waren de tijden op de
klassementsproeven goed, als verwacht. Zoals in alle WK-ronden vielen
equipes achter elkaar uit door mechanische schade of raakten van de weg.
Vossen-Findhammer was koersvast als altijd en reed na de eerste dag op
een plaats bij de eerste dertig af. Dat kan niet gezegd worden van de
overige Nederlanders die gedurende de rally grote problemen kenden. Erik
Wevers was de eerste die, na een hele goede rallystart, op dag twee van
het pad ging nadat hij een boom raakte. Hij werd gevolgd door het jonge
talent Peter Bijvelds die met een eerdere narrow escape weliswaar in de
strijd bleef maar later definitief op excursie ging op Baumholder. Rocco
Theunissen verliet de strijd toen hij op een fantastische 12e plaats
reed met mechanische schade na een uitje.
"Ik ben tevreden over het resultaat. Het had harder gekund maar dan
waren ook wij waarschijnlijk niet aan de meet gekomen," stelde
navigator Johan Findhammer. Hij had gelijk want WK-rallies zijn
aanmerkelijk zwaarder dan men vermoedt. "Je vergeet gauw dat je
eigenlijk met een standaard auto rijdt en de top met hele bijzondere en
vooral veel snellere WRC wagens," vult Henk Vossen aan. Voor de laatste
klassementsproef stelde de speaker bij de super special in St. Wendel
het heel treffend: "Deze man komt hier al zo lang aan de finish, dat is
heel bijzonder."
Na de laatste proef vroeg Vossen aan het service team wat zij van het
resultaat vonden. Die riepen dat hij precies had gedaan waarvoor zij
waren gekomen, namelijk: de auto wassen voor het finishpodium. Zoals
service manager Lou Ambaum het stelde: "Hij is schoon rij hem nu maar
naar de eindstreep want wij hebben zin in een pilsje."
Als volgende rally staat de Franse Rally d' Antibes (E.K.) op het
programma in midden oktober.
1. Loeb Citroën Xsara A8 3 uur 47'17"300 2. Burns Peugeot 206 A8 + 00'14"30 3. Gronholm Peugeot 206 A8 + 01'19"10 4. Mcrea Ford Focus A8 + 03'45"30 5. Thiry Peugeot 206 A8 + 05'18"80 6. Martin Ford Focus A8 + 05'33"00 7. Makinen Subaru Impreza A8 + 05'39"20 8. Sainz Ford Focus A8 + 06'17"00 26. Vossen/Findhammer Mitsubishi Lancer N4 + 39'08"80 32. De Winkel VW Golf IV A7 + 54'04"50Voor meer informatie info@helichem.nl